Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Larmet inifrån Zalando om ”hemligt rankingsystem”

Foto: CLAUDIUS PFLUG / ZALANDO
Foto: CAROLINA BYRMO / IBL

E-handelsjätten Zalando, där svenska Kinnevik är storägare och Cristina Stenbeck styrelseordförande, kritiseras för att man låter de anställda gradera varandra i ett internt rankingsystem.

Systemet befaras öka stressen och inkräkta på den personliga integriteten hos personalen.

Nyhetsbyrån Reuters rapporterar om en studie gjord av ett forskningsinstitut som står nära det tyska handelsfacket.

Slutsatsen är att Zalandos interna verktyg, det kallas Zonar, har skadat arbetsmiljön utan att på något påtagligt sätt ha förbättrat produktiviteten.

Kan hota integriteten

Det interna rapportsystemet på Zalando använder feedback från personalen från huvudkontoret i Berlin där de får gradera sina kolleger som låg-, medel eller högpresterande på jobbet.

– I det här fallet är det inte kunderna som fått utvärdera en produkt, utan de anställda som ska utvärdera varandra Detta ökar känslan av en tävlingssituation bland personalen vilket i sin tur ökar pressen att prestera, självdisciplin och stress, säger Hans Böckler Foundation, som gjort undersökningen, i ett uttalande.

Enligt studien är rankingsystemet även ett hot mot personalens personliga integritet. Detta är en känslig sak i Tyskland, inte minst i den östra delen där folk ännu minns den avskydda säkerhetspolisen Stasi som under kommunistregimen uppmuntrade medborgarna att ange varandra vid minsta antydan till regimkritik.

Zalando: Vi följer lagen

Hos Zalando tillbakavisar man kritiken mot ”produktivitetsverktyget” Zonar.

Enligt bolaget omfattar studien enbart 0,2 procent av 14 000 anställda och därmed är den inte representativ.

”Dataskydd och säkerställande av våra anställdas och kunders förtroende är högsta prioritet hos oss. Vi följer lagen när vi samlar in samlar eller använder uppgifter om personer”, skriver Zalando i ett pressmeddelande där man bland annat hänvisar till den nya GDPR-lagstiftningen.

TV: Cristina Stenbeck berättar om det stora beslutet

Annons: