Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Långa köer när H&M:s rival slog upp portarna

Inifrån varuhuset.
Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM
Långa köer före öppnandet.
Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM
Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM
Tradionella japanska taikotrummor.
Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM
Röda mattan utrullad på Hamngatan.
Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM
Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM

I fredags öppnade japanska klädjätten Uniqlo sin butik på Hamngatan – med kaxig placering tvärs över gatan från huvudkonkurrenten H&M:s flaggskeppsbutik. 

Köerna ringlade långa och personalen hälsade kunder välkomna i traditionella kläder till rytmerna av japanska taikotrummor.

De fyra våningarna i Uniqlos första Nordiska butik har en sammanlagd yta på 1 580 kvadratmeter och ligger på Hamngatan 27 vid Kungsträdgården, mitt emot svenska klädjätten och huvudkonkurrenten H&M:s flaggsskeppsbutik. 

Kön ringlade lång redan timmarna före öppnandet.


LÄS MER: H&M-rivalens fräcka drag – öppnar snett över gatan

Uniqlos grundare: "Vi är extremt hedrade"

– Vi är extremt hedrade och stolta över att etableras i Sverige 2018, det år då de diplomatiska relationerna mellan Japan och Sverige fyller 150 år, sa Tadashi Yanai, vd och grundare för det japanska moderbolaget Fast retailing, i samband med att planen blev offentlig. 

Grundaren och vd:n Tadashi Yanai var på plats och vinkade.
Foto: UNIQLO

Under fredagen hölls en Japaninfluerad invigningsceremoni med japanska taikotrummor, macha-glass, juice, kaffe och grönt te. 


LÄS MER: Klart: Här öppnar den japanska H&M-rivalen

200 kashmirsjalar till de första kunderna i kön

Även grundaren Tadashi Yanai var på plats och butiken delade ut 200 kashmirsjalar till de första kunderna som väntar i kön och tote bag i begränsad upplaga till alla kunderna under öppningsdagen. 

Det kommer även vara nedsatt pris på en rad klädesplagg och de som köper för över 700 kronor kan delta i en Fukubiki, som är en japansk form av lotteri – där största pris är en resa till Japans huvudstad Tokyo. 

Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM

Uniqlo har cirka 2 000 butiker världen varav de flesta finns i Asien och USA.

– Det blir vårt företags första etablering i Norden, och speglar också våra pågående planer att expandera i hela Europa, har Tadashi Yanai sagt tidigare. 

Gratis kashmirsjalar till de första kunderna.
Annons: