Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kundilskan mot Coop – efter förändringen

Coop byter kortutgivare. Foto: Coop Sverige
Nu blir det kortinstitutet Entercard. Foto: Coop Sverige
Tobias Ryderberg, presschef på Coop Sverige, säger att man har försökt vara transparenta i hur kortutgivarbytet skulle gå till. Foto: Magnus Fond / Coop Sverige

Hundratusentals kunder får nu nya kreditkort och villkor när Coop byter kortutgivare. 

Alla berörda ska ha fått information om vad som händer, men för många kunder har det varit svårt att få svar på sina frågor – och för fyrbarnsmamman Sara, 41, stod kontosaldot plötsligt på noll på grund av bytet.

– Vi kunde kanske ha varit tydligare, säger Coops presschef Tobias Rydergren. 

Har du blivit utsatt för nätbedragare?

Hundratusentals kunder har i dagarna får hem ett nytt kreditkort från Coop, som nu byter kortutgivare från MedMera till Entercard. 

Information om bytet har gått ut löpande den senaste tiden – men övergången har inte varit smidig för alla. På Coops Facebook-sida har ilskna kommentarer rasat in under på måndagen då de gamla korten slutat fungera, och företaget har gått ut med att kundtjänsten är tungt belastad och därför har svårt att svara på alla frågor. 

Ulf Bergsten, kund hos Coop sedan många år, är arg över bytet.

– Man gör det utan att tänka på alla gamla människor som får en chock nu för att de byter kort och försämrar massor av grejer och så kan de inte heller få tag i en människa att prata med om det, säger han och fortsätter: 

– Jag upprörs över att man för det första informerar väldigt dåligt, och sedan sättet man gör detta på. Jag har ringt och ringt till kundtjänst och varje gång är det över 100 människor i kö – man kommer aldrig fram, säger han.

”Fattade inte vart pengarna tagit vägen”

En direkt konsekvens med bytet är att man går från en bank till ett kreditinstitut. Det gör att man inte längre kan ha ett plussaldo på sitt konto. Detta gör i sin tur att kunder som hade ett plussaldo på kontot fick information om att man behövde ta ut pengarna från kontot förra veckan, och om detta inte var gjort togs pengarna bort från kontot för att bli utbetalda på en pappersavi – men det var inte alls tydligt, menar fyrbarnsmamman Sara Sjöström, 41.

Tillsammans med sin man sätter hon alltid in en summa matpengar på sitt Coop-konto varje månad. När hon förra torsdagen tittade på saldot var kontot tömt. 

– Jag fattade inte vart pengarna hade tagit vägen. 

Hon försökte ringa kundtjänsten på måndagen för att få hjälp, men kom aldrig fram.

Fyrbarnsmamman Sara Sjöström, 41, blev orolig när banksaldot på familjens matkonto plötsligt stod på noll. Foto: Privat

– Jag kommer bara till en telefonsvarare som säger att ”det är många som ringer just nu” och ber en att ”försöka senare”. 

Kan bara hämta ut 2000 kronor åt gången 

På tisdagen damp en avi ner i brevlådan med en utbetalning på Saras 5 600 kronor som hon hade på kontot. 

– Men vi kan ju bara hämta ut 2000 kronor åt gången i butikerna och det kostar 40 kronor varje gång vilket jag kan tycka är lite märkligt. 

Presschef Tobias Rydergren råder familjen att gå till en bank för att kunna ta ut hela beloppet på en gång. Han menar att alla berörda har fått information om hur bytet går till – men beklagar om det inte räckt till. 

– Alla kunder har fått brev för ungefär en månad sedan, i början av februari, där vi har meddelat hur övergången skulle ske för kunder som hade pengar insatt på sina kort under slutet av månaden då vi stämde av saldot.

Ni har fått många frågor från människor som inte fått information och ni har själva skrivit på er Facebook att det är många som hör av sig till er, tycker ni att övergången har gått smidigt?

– Det har varit en utmaning för vår kundtjänst, det är en av de största flyttarna som har gjorts, det är flera hundra tusen kunder. Så det är klart att det finns många som har frågor och ibland har det varit alldeles för långa köer i vår kundtjänst så det har tagit lång tid att få svar på sina frågor. Det beklagar vi verkligen. 

Känner du att ni har gjort tillräckligt? 

– I och med att det är flera som har frågor skulle man självklart kunna ha varit tydligare i kommunikationen, samtidigt har vi försökt vara transparenta i hur det här skulle gå till. 

”Anpassning efter villkor”

Med det nya kortet förändras vissa förmåner. Årsavgiften sänks och samtidigt förbättras reseförsäkringen på kortet. Men bonusutdelningen minskar också. 

På Coops hemsida skriver man att man på det nya kortet får 0,5 poäng vid inköp som gjordes på Coop – vad man däremot inte skriver är att man tidigare fick 1 poäng för samma sak. Tobias Rydergren menar att det är marknadsförutsättningar som ligger till grund för förändringen. 

– Det är en anpassning efter de villkor som gäller i dag, det finns inte de ekonomiska förutsättningarna längre att vara lika generösa som vi har varit tidigare. Men du tjänar lika många poäng som i övrigt när du drar ditt medlemskort på Coop, det här är ju bara den bonusen som är kopplat till kortet, inte till ditt medlemskap i Coop. Det är lika generöst som tidigare.