Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

SAS-piloterna i strejk – hundratals avgångar inställda

Monica LIndén, 58, från Kristianstad vet inte om hon och hennes sambo kommer i väg på sin planerade semester. Foto: PRIVAT
Piloterna på SAS hotar att gå ut i strejk vid midnatt natten mot fredag. Foto: ALEX LJUNGDAHL
Det är bara timmar kvar innan SAS-piloterna hotar att gå ut i strejk i hela Skandinavien om de inte får igenom sina krav på högre löner och bättre arbetsvillkor. Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

SAS-piloterna har sagt nej till det medlarbud som presenterats under torsdagskvällen.

Vid midnatt, när tidsfristen fick ut, hade partierna inte nått någon överenskommelse, skriver norska VG och hänvisar till NTB. 

– Jag är på väg hem för att sova. Parterna står för långt ifrån varandra, säger medlaren Jan Sjölin till Aftonbladet. 

Vid 02 natten till fredag bekräftades det att strejken var i gång. 

Under natten blev det också klart att ytterligare 110 flyg ställs in – utöver de 205 som redan drabbats. 

SAS-piloterna har sedan länge hotat med att gå ut i strejk i hela Skandinavien om de inte får igenom sina krav på högre löner och bättre arbetsvillkor.

Tidsfristen gick ut vid midnatt – och då var parterna fortsatt oeniga, enligt norska tidningen VG, som hänvisar till nyhetsbyrån NTB. 

– Jag är på väg hem för att sova. Parterna står för långt ifrån varandra, sa medlaren Jan Sjölin till Aftonbladet efter midnatt. 

Vid 02-tiden natten till fredagen bekräftade Rebecca Rosenvinge, kommunikationskoordinator vid Svensk Pilotförening, i ett SMS till DN att strejken i Sverige har inletts.

Ytterligare flyg ställs in 

Tidigare på torsdagskvällen fick parterna ett erbjudande från medlarna. Arbetsgivaren tackade ja – men inte pilotföreningen. 

– Tyvärr har piloterna valt att tacka nej. Vi kommer arbeta intensivt fram till midnatt och göra vårt yttersta för att få till en lösning, men det ser mörkt ut, sa Torbjörn Granevärn, förhandlingschef för Svenska Flygbranschen på Transportföretagen, som representerar SAS, till DN

I ett pressmeddelande från SAS skriver man att ytterligare 110 flighter ställs in, utöver de 205 som redan drabbats. 

– Det är djupt olyckligt att den här pilotkonflikten nu drabbar våra kunder. SAS är beredda att fortsätta förhandla, men kraven skulle få mycket allvarliga konsekvenser för företaget om de uppfylldes. Pilotföreningarna har trots det valt konflikt. Vår prioritering nu är att ta hand om passagerarna och i denna stund gör väldigt många medarbetare på SAS allt de kan för att hjälpa våra drabbade kunder, säger Karin Nyman, kommunikationsdirektör SAS i pressmeddelandet.

På SAS servicecenter på Arlanda har man förberett sig för en anstormning av resenärer på fredagsmorgonen. Foto: Gusten Holm

Vill ha löner liknande de i Europa

Enligt Torbjörn Granevärn ligger det nuvarande budet inom ramen för 2,3 procent. Flera piloter ska enligt SAS-företrädaren få en bättre överblick över sitt schema. 

Men SAS-piloterna valde alltså att tacka nej, och kräver fortfarande 13 procents löneökning, enligt Arbetsmarknadsnytt. 

Påståendet om ett krav på 13 procents löneökning är fel, enligt Rawaz Nermany, ordförande för Svensk Pilotförening. SPF är en fackförening vars medlemmar representeras av SAS Pilot Group i förhandlingarna med arbetsgivaren. 

– Den siffran får arbetsgivaren stå för. Vi har begärt en marknadsmässig korrigering av våra löner där jämförbara flygbolag i Norden och Europa utgör referensen, säger han till Expressen. 

Torbjörn Granevärn. Foto: Magnus Sandberg

Enligt Arbetsmarknadsnytt ligger budet om 2,3 procent på det som kallas för märket – den avtalade lön som gäller på svensk arbetsmarknad under 2019. 

Torbjörn Granevärn har tidigare uppgett för Expressen att SAS-piloterna i dag har i snitt 93 000 kronor i lön, tillägg och traktamente före skatt.

Även det påståendet slår Rawaz Nermany tillbaka mot.

– Vi menar att det inte är sant, snittlönen kan helt enkelt inte vara så hög, säger han.

Dagens industri hänvisar till pilotfackets uppgifter och skriver att SAS-piloternas grundersättning startar på ingångslönen 34 000 kronor. Därefter höjs den för varje tjänsteår enligt en trappa i 24 steg till slutlönen 97 700 kronor. Befordras man till kaptenstjänst tas ett större steg, skriver Di. 

Facket har varslat om strejk från och med midnatt den 26 april. Strejkvarslet gäller i Sverige, Norge och Danmark. 

Flyger SAS Ireland ?

– Våra partners och underleverantör, som SAS Ireland, påverkas inte. Det är de 30 procent som inte påverkas, säger Freja Annamatz, presschef på SAS, till Expressen. 

Strejk kan orsaka miljardsmocka

Under fredagen kommer 70 000 resenärer drabbas vid strejk och ytterligare 100 000 resenärer under helgen, uppger Freja Annamatz, presschef på SAS för TT.

Men redan innan det var klart hur förhandlingarna skulle gå ställde SAS in 205 avgångar fram till lunch på fredagen.

”Som en följd av det varsel som lagts av pilotföreningarna i Danmark, Norge och Sverige, vidtar SAS nu förebyggande åtgärder för att minska påverkan på kunder och besättning. Det innebär att vi ställer in ett antal flygningar för att undvika att kunder och besättning blir strandsatta”, skriver SAS på sin hemsida.  

Enligt Dagens industri blir en eventuell strejk kostsam för SAS – förutom förlorade intäkter kan bolaget också bli skyldig att ersätta sina resenärer för förseningar. 

Tidningen skriver att en strejk som varar över fredag, lördag och söndag i ett värsta scenario skulle kunna kosta bolaget ett miljardbelopp. 

Enligt Arbetsmarknadsnytt kostar en pilotstrejk SAS runt 30–35 miljoner kronor per dag. 

Dessa svenska städer flyger SAS från:

Stockholm

Göteborg

Kalmar

Kiruna

Köpenhamn 

Luleå 

Malmö

Oslo 

Ronneby 

Skellefteå 

Sundsvall 

Umeå 

Visby 

Ängelholm 

Östersund 

Örnsköldsvik 

Piloter kräver högre lön 

SAS Pilot Group, som representerar 95 procent av alla SAS-piloter i de tre skandinaviska länderna, kräver bland annat högre lön och bättre arbetsvillkor.

– Vi har gjort uppoffringar under lång tid och halkat långt efter andra flygbolag när det gäller hur många dagar man jobbar, hur man jobbar när man jobbar, och ersättningar. Det måste vi ha ett erkännande för. När man har erkänt det, då kan vi börja prata om sakfrågorna, har Wilhelm Tersmeden, ordförande för SAS Pilot Group, sagt till Expressen.

Hans Zettergren, 60, skulle flyga hem till Östersund på fredagen, men valde att i stället ta ett flyg hem på torsdagskvällen. 

– Eftersom det kan bli strejk så törs jag inte chansa. Jag vill inte stå här i morgon och inte komma hem till helgen, säger han till Expressen. 

Egentligen hade han ett möte inplanerat, men det fick han planera om. 

Han är kritisk till att SAS-piloterna har varslat om strejk. 

– Jag förstår vissa grupper som strejkar, men jag tycker det här med piloter, de har ju en större möjlighet att trycka på. Det tycker jag är lite konstigt. 

Håkan Johansson, från Danderyd har fått sin resa ombokad. Foto: Gusten Holm

Håkan Johansson, från Danderyd, var en av de sista som fick hjälp på SAS servicecenter på Arlanda på torsdagskvällen. Han och hustrun var bokade till Nice i morgon bitti klockan 07.10.

Under torsdagen ringde han till SAS och frågade om han kunde boka om.

– De sade: Nej, det är inte klart att det blir strejk än. Du kan boka om först i morgon.

– Sen, när vi satt och åt sen middag, fick vi meddelande två minuter över nio att vår resa var inställd. Då åkte jag ut till Arlanda.

Och på SAS servicecenter hittade man en plats för Håkan Johansson och hans fru, med Lufthansa.

– Vi får åka klockan ett i stället för klockan sju. Så vi kommer fram sex timmar försenade. Men vi kommer ner i alla fall. Och vi vill komma ner, för vi har förbetalt hotellet.

Michael och Maria Oelrich från Kalifornien och deras två små pojkar Noah och Woody skulle ha rest till hem på fredagen men fick på torsdagskvällen veta att avgången är inställd.

Michael Oelrich är besviken på att de får beskedet först nu.

– Det suger. De borde ha kunnat räkna ut det här i förväg, säger han.

– Det är irriterande, men vad ska man göra? Allt vi kan göra nu är att hoppas att de löser det här och får hem oss.

En stund senare, efter ett besök på SAS servicecenter, har familjen fått nya biljetter med Lufthansa. 

Dmitrij Andrejev från Litauen skulle egentligen ha rest rest från Riga i Lettland via Stockholm till Oslo på söndag, men när han hörde om strejken bokade han om avgången från Riga till torsdagen.

Dmitrij Andrejev Foto: Gusten Holm

– På grund av strejken ändrade jag mina planer med familjen. Vi hade tänkt ha grillfest men nu fick jag packa snabbt och blev stressad, säger han.

Men ombokningen hjälpte alltså inte. Han tog sig från Riga till Stockholm men inte vidare till Oslo.

Nu vet han inte vad som händer.

– Jag måste vänta här tills de öppnar klockan fem i morgon bitti innan jag får någon information, säger han och tittar sig omkring i den ödsliga avgångshallen.

– Jag är väldigt förvånad över strejken. SAS är inget lågprisbolag, jag har rest med dem länge. Och så händer det här. Jag är inte nöjd.

Tvingades avboka semesterboende

Monica Lindén från Kristianstad har en bokad resa till Milano från Köpenhamn på lördag eftermiddag. Hon har försökt få information om resan blir av och vad som händer om strejken bryter ut – men utan att lyckas.

– Vi sitter inte i sjön som många andra som måste komma fram till en viss tidpunkt, men vi är intresserade av att veta om vi kommer i väg, säger hon.

Planen är att hon och hennes sambo ska bila runt i norra Italien under tolv dagar. Paret har redan tvingats boka av de första hotellnätterna för att inte riskera att betala för övernattningar de inte hinner fram till.

– Vi vågade inte ha kvar dem, säger Monica Lindén.

Erbjöds ny resa – en vecka försent

För hobbyfotografen Billy Palmius i Värmland är situationen mer desperat. Han har bokat en resa till Svalbard där han ska stiga på ett forskningsfartyg på lördag kväll för att under en vecka försöka fotografera isbjörnar i den arktiska miljön.

– Jag måste komma dit för fartyget väntar inte på mig, säger han.

Han har försökt få hjälp att boka om resan men SAS har erbjudit honom ett ersättningsflyg en vecka senare, då fotoresan redan är över.

– Jag hittade ett annat flyg med Norwegian men de kunde inte ersätta mig kostnaden för den biljetten, och om jag ville boka av min SAS-biljett får jag bara kostnaden för flygskatten tillbaka. Jag kommer aldrig flyga med SAS igen, säger han.

SAS: Förstår att det uppstår frustration 

Freja Annamatz, presschef på SAS, säger att många kunder hört av sig – och att SAS har förstärkt bemanningen på kundtjänsten och på företagets Facebook-sida. 

– Det har vi gjort för att kunna hjälpa så många som möjligt. Samtidigt är det så klart så att den här typen av situation skapar väldigt stor anstormning. Men vi gör allt vi kan för att hjälpa dem som hör av sig, säger hon. 

Sedan den 18 april har SAS erbjudit kunder att boka om biljetter som är under reseperioden 26-29 april, då den möjliga strejken kan bryta ut. På SAS hemsida uppdateras löpande information om flyg som kan drabbas av en eventuell strejk. 

– Jag förstår att det uppstår en frustration om det inte finns möjlighet att hitta ett flyg som passar. Är det så att flyget blir inställt och det blir en möjlig strejk så kommer vi att erbjuda ombokning till andra bolag i den mån det finns möjlighet. Men man har också möjlighet att då avboka sin biljett och få den återbetald och själv ordna med sin resa. 

Strejk kan påverka varumärket

SAS varumärke kan ta stryk av en eventuell strejk, säger Eva Ossiansson, lektor i marknadsföring vid Göteborgs universitet.

– I grunden om man pratar om företag och varumärken så har de ett löfte att leva upp till. Man vill komma från punkt a till punkt b. Och går man ut i strejk, och flygen inte kan gå, då lever man inte upp till det mest basala löftet.

Att piloterna kräver en hög löneökning, med en redan hög lön, tror Eva Ossiansson bidrar till att kunderna blir missnöjda med en situation som den här. Det finns inte mycket sympatier med piloterna bland kunderna i det här fallet, enligt henne.

– Rese- och flygbolag är en väldigt konkurrensutsatt bransch. Kunder kan välja ett annat bolag. Det kan göra att man förlorar kunder på sikt, säger hon.

”Svårt att komma fram”

Hur ska kunder som påverkas av en eventuell strejk agera? Enligt Frida Bratt, privatekonom på Nordnet, är det bästa sättet att kontakta SAS. Men det är inte helt lätt när många hör av sig samtidigt.

– Man vill kunna säga att det bästa är att ha en dialog med SAS, men jag förstår det som att det är svårt att komma fram. Det kan vara frustrerande att höra det rådet. Man kan prova att ringa sitt försäkringsbolag och se vad man har för möjligheter, säger hon.

För flygbolaget kan en strejk bli kostsam. Bara hotet om strejk innebär stora kostnader för SAS.

– Det blir ju så klart stora inkomstbortfall som kan sätta sig på resultatet. Om det är många kunder som drabbas och kräver kompensation kan det bli en miljardkostnad också. SAS kan drabbas ordentligt.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!