Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kunder luras till dyr telefoni – säljarna skryter på Youtube

Polisens bedrägerienhet har inlett en förundersökning.
Anders Andréasson, vd för Mobilegroup/Telefonihuset, förnekar att företaget gjort något fel.
Partybilder från Mobilegroups uppmärksammade rekryteringsvideo.
Från företagets glättade rekryteringsvideo.
Från företagets film där dryckerna flödar.
Produkterna som företag skickat ut till sina kunder samtidigt som de kan få en räkning på sammanlagt mer än 20 000 kronor. Foto: PRIVAT
Petra Karlsson krävdes på 25 000 kronor av Mobilegroup. Foto: Privat / Privat
1 / 7

Säljarna åker till Dubai och Florida för att fira säljframgångar.

Rasande telefonkunder – som utlovas billigare telefoni – anmäler på löpande band företaget för oetiska affärer.

Petra Karlsson, 45, lovades billigare telefoni, men fick en räkning på 25 000 kronor och produkter som inte beställts.

I ett uppmärksammat Youtube-klipp skryter företagets anställda om sina framgångar.

– Vi är ett happy gäng, säger ägaren Anders Andréasson, 25, in i tv-kameran.

 Det är party, champagne, och lyxresor.

Företaget Telefonihuset Nordic AB/Mobilegroups bild av sig själv andas idel framgång och anställda som gör smarta affärer. De har bland sålt mobiltelefonabonnemang åt mobilföretaget Tre – försäljningar som fortsatt även efter att Tre sagt upp sin relation med företaget på grund av alla klagomål.

Polisens bedrägerienhet har inlett en förundersökning mot företaget om misstänkt grovt bedrägeri, bedrägeri och dataintrång. Konsumentombudsmannen, KO, kräver att företagets metoder ska stoppas.

Företagets skrytvideo

I en Youtubefilm från 2016 ger flera av företagets anställde en målande beskrivning av sina framgångar. Det skålas, filmsekvenser från företagspartyn och ett budskap som utstrålar framgångar.

– Vår ambition och målsättning är att bli Sveriges största återförsäljare inom telekom, säger Anders Andréasson, ägare och vd när han lägger ur texten om företaget i filmen.

– Utvecklingsmöjligheterna hos oss är enorma. Både toppsäljare i branschen och talanger söker sig till oss.

Från filmen som ska visa på medarbetarnas försäljningsframgångar.

En man som kallar sig företagets regionchef säger i filmen:

– Mobilegroup har två säljtävlingar per år. Senast var vi i Dubai och i höst bär skutan av till Miami.

I januari förra året intervjuade tidningen Café vd:n Anders Andréasson om företagets reklamvideo som dragit till sig uppmärksamheten:

Vad är det som sticker i folks ögon, tror du?

– Nej jag vet inte, vi är ett ungt gäng grabbar som bedriver ett företag som det går ganska bra för och vi är inte rädda för att berätta om oss och så där, så det är väl mycket det.

Men det är en seriös video?

– Jajamensan, självklart! Det är en rekryteringsvideo för att hitta de bästa stjärnorna till branschen egentligen.

Är ni verkligen så där glada?

– Haha ja, självklart! Det är fullt seriöst, vi är ett happy gäng!

Fullt lika ”happy” är inte de 100-tals kunder som anser sig lurade.

Konsumentombudsmannen, KO, kräver att Marknadsdomstolen ska agera och stoppa företagets nuvarande försäljningsmetoder. Kravet gäller även Anders Andréasson.

Strömmen av kunder som ilsknat till på Mobilgroups/Telefonihusets  försäljningsmetoder tycks inte se något slut.

Petra Karlsson blåst – krävdes på 25 000 kronor

Petra Karlsson, 45, från Varberg, tillhör de flera hundra kunder som drabbats. Försäljarna har sagt sig jobba för telefonbolaget Tre. Hon fick en fakturapåminnelse på 25 629 kronor för prylar hon aldrig bett om att få.

– Man känner sig grundlurad. Jag var så ledsen att tårarna rann. Tre har erbjudanden ibland så det var inget konstigt för mig att de skulle ringa, berättade hon nyligen för GT och Hallands Nyheter. 

Den mediala uppmärksamheten fick företaget plötsligt att agera.

– Samma dag som det stod i tidningen ringde de och strök fakturan, berättar Petra Karlsson.

– Jag var så ledsen att tårarna rann, berättar Petra Karlsson sedan hon drabbats av Mobilgroups försäljningsmetoder. Foto: Privat / Privat
Några av produkterna som Petra Nilsson inte beställt men skulle tvingas betala. Fakturan var på drygt 25 000 kronor. Foto: Privat / Privat

Tillbakavisar kritiken

Anders Andréasson, som bara kommunicerar med Expressen via mejl, förnekar att hans företag gör något fel, trots den massiva kritiken mot Mobilegroup, eller Telefonihuset som bolaget numera heter. Han påstår också att de inte bedriver någon egen försäljning.

– Mobile Group tillbakavisar kritiken, vi följer varje lag och regelverk som finns. Det är missvisande i sin helhet att vi skulle krävt kunder på betalningar som inte har godkända avtal. Efter en interngranskning finns det giltigt avtal på varje enskilt fall av alla våra 33,000 kunder, och även när det gäller de 300 personerna som har gjort en konsumentverket-anmälan, skriver Anders Andréasson.

Och fortsätter i samma mejl:

– Däremot tar vi kritiken på stort allvar och tycker det är mycket tråkigt att det finns kunder som känt sig missnöjda med sina köp. Vi bedriver själva inte försäljning utan använder oss utan externa företag via Franchise upplägg, samtliga är avslutade med omedelbar verkan pågrund av missnöjet och vi bedriver rättsliga åtgärder mot dessa.

Blev vd vid 22 års ålder

När Anders Andréasson togs för fortkörning med sin tjänstebil, en Range Rover, gav han en beskrivning över sin verksamhet och varför han behövde bilen i tjänsten. Han var då 22 år gammal och berättade att han var vd för två företag och snart också ett tredje.

Körkortet behövde Andréasson för sina säljresor. Han lyckades dock inte övertyga Transportstyrelsen utan fick körkortet indraget en kortare tid.

– KO ser mycket allvarligt på de här affärsmetoderna, säger processrådet Ida Nyström. Foto: Konsumentverket

Expressen berättade i förra veckan om Mobilegroups/Telefonihusets försäljningsmetoder, anmälningarna till Konsumentverket som inte ser ut att få något slut och KO:s stämning.

Konsumentverket har fått in fler än 240 formella anmälningar mot Telefonihuset/Mobilegroup Nordic AB med adress i Göteborg. 

– Det här är väldigt fult gjort. KO ser mycket allvarligt på de här affärsmetoderna som vi anser präglas av hänsynslöshet mot konsumenterna och utpräglad nonchalans mot gällande regler. Det är samma beskrivning i princip som går igen i anmälningarna. Därför vill vi att domstolen utfärdar ett omedelbart förbud för både företaget och personen bakom företaget, säger processrådet Ida Nyström.

Produkter som Mobilegroup skickar ut till kunder, kunder som sedan får fakturor på 10 000-tals kronor för produkter som de inte beställt. Foto: PRIVAT

Anmälningarna mot bolaget har fortsatt att komma in till Konsumentverket även efter KO:s stämning av företaget. Anmälarna anser sig lurade och vilseledda av företagets arbetsmetoder.

Varnar för Mobilgroup/Telefonihuset

Branschorganisationen Telekområdgivarna varnar för bolaget, som man anser använder djupt oseriösa försäljningsmetoder.

I reklamen för Mobile Group, innan de bytte bytte namn till Telefonihuset AB, ger företaget en bild av att stå på kundernas sida:

”Vi startade Mobile Group för att förändra Svenska telekommarknaden till kundens fördel. Vi vill med vårt flexibla tänk och expertishjälp sätta kunden i fokus. Mobile Group älskar kommunikation och vill hjälpa svenska marknaden med tryggare abonnemangsavtal där vi sätter kunden i fokus”.

Konsumentombudsmannen, KO, kräver att Anders Andréassons försäljningsmetoder måste stoppas. Bilden är hämtad från företagets försäljningsvideo.

Marknadsdomstolen väntas inom kort ta ställning till om företaget ska förbjudas att använda sina nuvarande försäljningsmetoder. 

Tre nyheter att hålla koll på i dag.
Annons: