Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kris för butikerna – här är största utförsäljningarna

Foto: JANERIK HENRSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Modebranschen blöder och nu gör man allt för att stoppa flödet.

– Det är en jättekris för branschen. Det finns butiker som gått från 50 procent i tappad försäljning till 90 procent under de två senaste månaderna, säger Kajsa Åström, chefredaktör för modebranschens tidning Habit. 

Vi har listat några av de största reorna just nu.

Kajsa Åström har aldrig varit med om något liknande det som händer nu.

Hon gick nyligen igenom årets konkurser i branschen och räknade fram att runt 300 butiker tvingats stänga

– Det är allt från den lilla anrika konfektionsbutiken till jättar som MQ och Flash. Och vi har inte sett slutet än. Andra befinner sig i rekonstruktion. I deras planer kommer vi säkert få se fler butiksstängningar, säger hon.

Coronapandemin kommer i ett läge då branschen redan brottas med små marginaler. Allt från leverantörer till butiker har fått se sin försäljning sjunka drastiskt.

Kajsa granskade för en tid sedan 60 modekedjors resultat utifrån 2018 års bokslut. Varannan kedja redovisade sänkt omsättning. Då var redan marginalerna hårt pressade av minskad konsumtion och en svagare valuta, vilket gör inköpen dyrare. 

När pandemin slog till duggade modebutikernas kampanjer tätt.

– De kom ganska snabbt på utbrottet. Jag skrev själv i en ledare att det var ganska generösa kampanjer. Liksom halva priset på kläder.

”Massor av butiker kan försvinna”

Även skobutikerna kämpar ett krig. 

– Marginalerna är så dåliga och likviditeten usel. Om det inte vänder snart kommer massor av skobutiker försvinna från marknaden. 

Hur viktiga är intäkterna från kampanjerna?

– Många resonerar säkert som så att hellre få det sålt än att inte få det sålt. De kanske går med lite vinst, men marginalerna krymper naturligtvis.

Hon säger att man redan i flera år sett att modebranschen konkurrerar med andra branscher som restauranger, service och resor. Och med tid. Folk tillbringar mer tid med andra saker än att handla.

– Redan där har branschen haft tuff konkurrens.

Modebranschen har även under många år kämpat med ett lägre trafikflöde till butikerna. De som har fysiska butiker i dag har det kämpigast. 

– Färre uppsöker fysiska butiker. De handlar mindre, och de lägger pengarna på annat. 

Hela kollektioner stoppas

Butikerna gör inköpen, lägger sina order, en säsong förväg. Det är en lång ledtid för de som har butiker. Det innebär att de aldrig kan agera snabbt i en kris som denna, menar Kajsa. Ordrarna är redan lagda, produktionen igång och leveranserna på väg. 

– Det som hänt nu är att många butiker har stoppat sina ordrar som redan är lagda. 

Mycket av vår- och sommarkollektionerna som är ute i butikerna nu kommer inte att säljas. 

– Det man pratar om nu är att dessa kollektioner kommer säljas nästa år i stället. Det kan vara en förlorad säsong, helt enkelt. 

De som är vinnare nu är de som är sprungna i sociala medier och följer sina egna varumärken, förklarar hon.

Där kan de påverka flödet och agera snabbare. De har själva kontroll på sitt flöde. Det är en fördel i en kris som denna.

Här finns reor just nu

Expressen har tittat på vilka rabatter de stora modekedjorna erbjuder på sina hemsidor. Avvikelser kan förekomma. Bäst att gå in själv för att hitta dagsaktuella kampanjpriser. 

Adidas

Erbjuder upp till 50 procent på sina sportkläder och streetwear i sitt outlet-sortiment.

Bik Bok

Erbjuder rabatter på mellan 30 och 50 procent. Två för priset av en och gratis hemleverans vid köp på nätet.

Carlings

Rabatter på 30 procent. Fördelaktigare rabatter vid köp av två varor av samma sort. Gratis hemleverans online. 

Cubus

30 procents rabatt på klänningar, kjolar, skjorta och chinos. Underkläder 25 procent. Strumpor och strumpbyxor 3 för 2. Gratis hemleverans.  

Gina Tricot

Upp till 70 procents rabatt på vissa varor. Skillnader i pris i butik och online kan skilja. 

H&M

Kraftig nedsatta priser på en mängd varor. Fri hemleverans vid köp över 300 kronor.

Hunkemöller

Upp till 50 procents rabatt på utvalda varor. 3 bh:ar för priset av 2. 50 procent för bh nummer 2.

Ivyrevel 

Kraftigt nedsatta priser på en mängd plagg. 

J. Lindeberg

Upp till 40 procents rabatt på utvalda varor. Efterbetalning möjlig. Gratis retur.

Kappahl

Sänkta priser på upp till 70 procent på vissa plagg. Fri frakt till butik.

Lindex

Kraftigt nedsatta priser på en mängd plagg. 50 procent på många av varorna. 3 för 2 på alla bh:ar och trosor. 30 procent på ytterplagg med onlinekod. Fri frakt för köp över 249 kronor.

Naturkompaniet

Nedsatta priser på utgående varor i outlet-butiken.

Nike

Nedsatta priser på flera varor. Fri frakt. 

Peak Performance

50 procents rabatt på alla kampanjvaror. Fri retur. Fri frakt.

Polarn & Pyret

25 procents rabatt på klänningar, skjortor och chinos. Fri frakt på alla beställningar.

Tiger of Sweden

50 procents rabatt på flera varor. Gratis expressleverans. 

Tommy Hilfiger

50-60 procents rabatt på plagg i outlet-butiken. Fri frakt för köp över 700 kronor. Fria returer.

Twilfit

40 procents rabatt på allt med undantag från Chantelle Lingerie. 40-70 procents rabatt på vissa plagg i outlet-butiken. 

Vero Moda 

Upp till 50 procents rabatt på utvalda plagg. Fri frakt över 400 kronor. 

Vila

Upp till 70 procents rabatt på nätet. Fri frakt över 400 kronor. 

Zara

Upp till 50 procents rabatt på utvalda plagg. 

Annons: