Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Krav: Pausa trängselskatten i Stockholm och Göteborg

Trängselskatten i Göteborg ger ungefär 80 miljoner till statskassan per månad.Foto: ANDERS YLANDER / GT / TT / EXPRESSEN TT NYHETSBYRÅN
I Stockholm får staten in drygt 120 miljoner i månaden på trängselsatten.Foto: Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN

Pausa trängselskatten i Stockholm och Göteborg så länge coronapandemin härjar.

Kravet kommer från Moderaterna och är ställd till regeringen och samarbetspartierna.

– Vi uppmanar regeringen att pausa trängselskatten, säger Niklas Wykman (M), andre vice ordförande i riksdagens skatteutskott.

Trängselskatten tas i dag ut precis som vanligt i båda Stockholm och Göteborg, trots protester mot riskfylld trängsel i kollektivtrafiken. Många inom sjukvården har valt att ta egen bil för att inte bli smittad och därmed riskera att inte kunna arbeta.

Det maximala beloppet per dag och fordon är 60 kronor i Göteborg.

För Stockholms–bilisterna är högsta beloppet per dag och fordon 135 kronor för högsäsong och 105 kronor för lågsäsong. Högsäsong är perioden 1 mars–dagen före midsommarafton och 15 augusti–30 november. Lågsäsong är övrig tid.

Det krävs ett politiskt beslut för att stoppa skatten tillfälligt som drar in ett par miljarder kronor per år.

Moderaterna i riksdagen kräver nu att regeringen ska agera. Och det omedelbart.

– Efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att riskgrupper inte ska åka kollektivtrafik och att man inte ska ha någon trängsel i kollektivtrafiken för att minimera smitta, konstaterar vi att det står i strid med trängselskattens syfte, nämligen att man ska få fler människor att åka kollektivt och färre använda bilen, säger Niklas Wykman (M), andre vice ordförande i riksdagens skatteutskott.

Håll trängskatten pausad fram till sommaren

Transportstyrelsen sköter det rent praktiska kring skatten. Men myndigheten har ingen möjlighet att ta eget initiativ utan måste ha ett politiskt beslut för att stänga av anläggningarna.

– Vi uppmanar regeringen och samarbetspartierna att pausa trängselskatten så länge de här rekommendationerna gäller. Det är rimligt att man pausar skatten fram till sommaren, säger Niklas Wykman.

Hälsovådlig trängsel på SL-buss.Foto: Privat / Läsarbild

Men ett tillfälligt stopp för trängselskatten skulle betyda ett inkomstbortfall för staten på ungefär 200 miljoner i Stockholm och Göteborg - per månad.

Pengarna öronmärka

Inkomsterna från trängskatten är i dag örnmärkta för olika trafikprojekt. I Göteborg handlar det främst om det så kallade västsvenska paket och i Stockholm förbifart Stockholm och utbyggnaden av tunnelbanan till Nacka.

– Det är viktigt att vi upprätthåller finansieringen till de infrastrukturprojekt som finns i de bägge ständerna. Vår bedömning är att staten på annat sätt behöver tillföra 200 miljoner i månaden så länge skatten är pausad, säger Niklas Wykman.

Under februari i år skedde 7 428 700 skattebelagda passager i Stockholm. I Göteborg var siffran 5 994 800 passager som var skattebelagda.Foto: PATRIK ÖSTERBERG/TT / PATRIK ÖSTERBERG TT NYHETSBYRÅN

Moderaterna på riksnivå  vill att regeringen tar initiativ till att tillfälligt stoppa trängselskatten och går till finansutskottet i riksdagen med ett besked om hur den finansieringen ska ske.

– Om regeringen inte gör det kan vi tänka oss att agera tillsammans med likasinnade i finansutskottet, säger Niklas Wykman.

Moderaterna på regionnivå backar upp förslaget.

– Kan man från statens sida garantera resurser för de infrastrukturprojekt som trängselskatten bekostar samtidigt som man under en begränsad tid lättar trycket när det gäller bördan på bilisterna som måste eller kan välja bil, är det bra under det rådande läget, säger Kristoffer Tamsons, (M), trafikregionråd.

För några dagar sedan höjde den tidigare S-ministern Leif Pagrotsky rösten i frågan och propagerade för ett snabbstopp av trängselskatten, ett stopp som han ansåg skulle förhindra att en smittad för smittan vidare i kollektivtrafiken.

” Stå inte packad som en sill i kollektivtrafiken. En person per plåtlåda är slösaktigt, men ensam i bilen smittar man ingen och riskerar inte att själv bli smittad och föra smittan vidare. Ta bort trängselskatten tills kampen mot corona är vunnen”, skrev Leif Pagrotsky nyligen på Expressens debattsida.  

Annons: