Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Köpt godis och prylar – delbetalning på 100 år

Foto: Marcus Ericsson/TT / TT NYHETSBYRÅN

Anton, 26, klickade på minsta belopp när han skulle delbetala sina spontanköp av godis och prylar på nätet.

Han förstod inte att nästan hela beloppet bestod av ränta och avgifter. En ynka krona gick till betalningen. 

I den takten skulle det ta hundra år att bli av med skulden, rapporterar konsumentprogrammet ”Plånboken” i Sveriges Radio.

Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) berättade i en intervju med Expressen tidigare i veckan att regeringen vill förbjuda uppläggen som lockar med att skjuta upp betalningen när man handlar online.

Orsaken är att flera betaltjänster har kreditalternativ som presenteras före andra betalningsmetoder vid betalningstillfället.

I vissa fall är kreditbetalning det förkryssade alternativet och då måste konsumenten göra ett aktivt val för att inte handla på kredit. Ibland tvingas man scrolla långt ned på sidan för att hitta rutan för direktbetalning av hela summan. Detta måste göras tydligare, menar regeringen.

Många svaga konsumenter riskerar att drabbas, enligt ministern.

”Det var som guld i ögonen”

Anton, 26, som har just denna diagnos, berättar i ”Plånboken” i P1 hur han hamnade i en skuldfälla efter att ha handlat på nätet. Det började med ett grafikkort.

– Jag klickade på kundvagnen och såg det belopp jag skulle delbetala i månaden. Det var som guld i ögonen på mig, för då behövde jag inte bränna alla pengar på en gång, utan betala lite i månaden, förklarar Anton i ”Plånboken”.

Anton, vars enda inkomst var en aktivitetsersättning på 9 000 kronor i månaden före skatt, förstod dock inte att minimibeloppet nästan bara bestod av ränta och avgifter. Han fortsatte att handla prylar, godis, mediciner med mera av olika e-handelsföretag.

Som mest var han skyldig omkring 30 000 kronor, och skulden bara växte. Bara hos Klarna var Anton skyldig 17 000 kronor.

På en månadsfaktura, minsta beloppet var 65 kronor, var aviavgiften 45 kronor och räntan 19. Då återstod en krona till avbetalningen, och i den takten skulle det ta över hundra år att bli skuldfri, rapporterar ”Plånboken”. Anton hade då köpt en pall med hjul på. Denna månadsfaktura kom från Svea Ekonomi.

Svea Ekonomi: Vi har stort ansvar

Antons mamma som nu försöker hjälpen sonen att reda upp situationen tycker det är fel att bolagen så lätt beviljar krediter på mindre belopp. Och sedan tar ut saftiga räntor och avgifter varje månad.

Klarna vill inte ge några kommentarer i radioprogrammet.  

Markus Bergström från Svea Ekonomi ställer dock upp och erkänner att man gjort fel i Antons fall, och att man nu ändrar rutinerna så att man inte längre erbjuder långa avbetalningstider på krediter under 5 000 kronor.

– Vi har ett stort ansvar i det här och vi vill förstås att alla personer ska ha möjlighet att kunna handla, men man ska också kunna betala tillbaka för det man handlat.

TV: Experten om kreditfällorna du ska undvika

Annons: