Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Konsumentverket varnar för lockpriser under rean

Mellandagsrean lockar folk till stan i hela Sverige. Foto: NTB scanpix / TT NYHETSBYRÅN
Elektronik är populärt på rean. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Konsumentverket varnar för lockpriser under mellandagsrean – och för butiker som höjer priserna.

Enligt Ekot får myndigheten in allt fler klagomål i samband med stora reor.

Antalet har fyrdubblats på tio år.

Den populära mellandagsrean – en av årets absolut största reor – är i full gång. Men det gäller att se upp för en del röda priser.

Dina Pengar kunde på onsdagen berätta att fyra av tio reapriser är ren bluff, enligt prisjämförelsesajten Pricerunner.

 

 

Allt fler anmälningar till Konsumentverket

Även Konsumentverket varnar för lockpriser och för butiker som höjer priserna inför mellandagsrean, rapporterar Sveriges radio Ekot.

Enligt Ekot får Konsumentverket varje år in allt fler klagomål. 2008 fick myndigheten totalt in 3 700 stycken – i år landar siffran på över 15 000. Klagomålen ökar kring stora reor, och ofta rör de företagens marknadsföring.

– Anmälningarna handlar till exempel om att en tv annonserats ut väldigt billigt, men när man kommer till butiken så finns inte varan där. Då blir man i stället erbjuden en annan tv till mycket högre pris, säger Anna Lindström, jurist på Konsumentverket, till Ekot.

Dessutom förekommer det att priserna höjs inför reor.

 

 

Kan anmäla falsk marknadsföring

– Sedan handlar det om att butikerna höjt priset innan rean och räknar procenten på det gamla priset, för att vara ska se ut som att den är sänkt mycket mer än den egentligen är, säger Anna Lindström till Ekot.

Hon säger vidare att konsumenter ofta tror att man har rätt att kräva det pris som står i ett annonsblad, men att det inte stämmer.

– Det är det priset som man får i kassan som man avtalar om. Man får själv avgöra om vill acceptera det eller inte handla.

Den som känner sig vilseledd av reklam kan höra av sig till Konsumentverket.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!