Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Konsumentverket varnar för biljettsajten Viagogo

Viagogo säljer biljetter till evenemang i Sverige och internationellt. Foto: Skärmavbild
På Viagogo finns bland annat biljetter till Pernilla Wahlgrens show på Rival. Foto: KARIN TÖRNBLOM / IBL BILDBYRÅ / IBL BILDBYRÅ
Även till Michelle Obamas föreläsning i Stcokholm går det köpa biljetter på Viagogo. Foto: YUI MOK / AP TT NYHETSBYRÅN

Konsumentverket varnar för biljettsajten Viagogo.

Nu har myndigheten placerat bolaget – som säljer andrahandsbiljetter till evenemang – på sin helt nya varningslista.

Bara hittills i år finns ett 40-tal anmälningar mot Viagogo.

Expressens Dina Pengar har tidigare berättat om problemen kring sajten Viagogo. Hur konsumenter har känt sig blåsta efter att ha betalat skyhöga priser för biljetter.

Nu har Konsumentverket tagit upp bolaget på sin varningslista.

 

 

Viagogo är registrerat i Schweiz och säljer evenemangsbiljetter i andrahand. Under de senaste åren har Konsumentverket – och även Hallå konsumnet – fått ”ett kraftigt tilltagande antal anmälningar” mot bolaget. Bland annat angående vilseledande marknadsföring.

Klagomål mot Viagogo

Klagomålen handlar enligt Konsumentverket främst om:

Att kunderna känner sig lurade, eftersom det inte har försått att de köpt andrahandsbiljetter.

Det har tillkommit kostnader i efterhand, som inte framgått från början. Det kan röra sig om exempelvis moms och boknings- och serviceavgifter.

Konsumenter har känt sig stressade att köpa biljetter på grund av att det under bokningsprocessen står att biljetterna är på väg att ta slut.

Det är svårt att komma i kontakt med bolaget.

Kunderna är oroliga att de inte ska få sina biljetter, eller att de ska vara ogiltiga.

Enligt Andreas Prochazka, enhetschef på Konsumentverket, fick myndigheten under 2018 in 138 anmälningar mot Viagogo.

 

 

Detta är Konsumentverkets varningslista

Hittills i år har man redan fått in ett 40-tal.

– Det finns båda anmälningar och kontakter till vår upplysningstjänst Hallå konsument som tyder på att det finns ett ganska omfattande konsumentproblem, säger Andreas Prochazka.

Varningslistan är ny hos Konsumentverket, och Viagogo är det första bolaget att hamna på listan.

– Den är tänkt att varna konsumenter. Ser vi problem som vi inte kommer åt på annat sätt är listan ett sätt att uppysa konsumenter, säger Andreas Prochazka.

Konsumentverkets varningslista

För att ett bolag ska hamna på varningslistan har Konsumentverket arbetat ut tre olika principer:

Bolaget ska orsaka konsumenterna ”betydande problem”.

Det ska vara angeläget att konsumenter snabt uppmärksammas på problemen.

Listan ska vara det mest lämpliga och ändamålsenliga sättet att infomera konsumenter.

 

Varningslistan är inte kopplat till någon sanktion. Andreas Prochazka säger: 

– Varningslistan är det vi tar till som en utväg när vi inte når fram någon annanstans. 

 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!