Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Konsumentguide genom mellandagsrean

Foto: ROBIN ARON / ROBIN ARON GT-EXPRESSEN
Mellandagsrean - som numera ofta börjar redan på Juldagen - är här..Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL
Julruschen- Nej, nu är det dags för den riktiga köpfesten. Mellandagsrean. Men se till att du har kvittot med dig om du ska byta din julklapp.Foto: ROBIN ARON / ROBIN ARON GT-EXPRESSEN

Årets köpfest är här - men att fynda på mellandagsrean är en konst. 

Läs den här artikeln och du får veta vilka regler som gäller när du kastar dig ut i reakaoset och undviker att bli lurad.

Konsumentens rättigheter skiljer sig markant från näthandel till butik.

– Det viktiga, om man handlar i butik, är att fråga efter öppet köp eller bytesrätt innan du betalar. Och spara alltid kvittot, säger Konsumentverkets vägledare Christer Engström.

Årets köpfest kör nu i gång. Under juldagen kickar mellandagsrean officiellt i gång, vilket gör chanserna till fynd extra stora - både på nätet och i butik.

För att göra de bästa kapen som konsument krävs några tips och trix. Christer Engström, vägledare på Hallå Konsument, ger expertråd i frågan:

– Det viktiga, om man handlar i butik, är att fråga efter öppet köp eller bytesrätt. Se till att få butikens regler rätt antecknade på kvittot, om det inte redan står. Och spara alltid kvittot, säger Christer Engström och poängterar att förberedelse för en lyckad mellandagsrea är a och o.

 

LÄS MER: Black friday eller mellandagarna – då gör du de bästa reafynden 

 

För butiker finns ingen nationell lag om ångerrätt, eftersom var butik bestämmer själv sina regler enligt Konsumentverket.  

– Öppet köp och bytesrätt är frivilligt för butiken att erbjuda, säger Christer Engström lagen och tillägger:

– Visserligen lämnar de flesta butiker någon form av öppet köp eller bytesrätt, men det ser väldigt olika ut. Det kan variera från några dagar till upp till ett år. 

 

Olika regler för näthandel eller butik

Mellandagsrean sker inte endast i butik. På nätet är rean ett lika förekommande fenomen.

Det innebär att en av de viktigaste reglerna för konsumenter att lägga på minnet är skillnaden på rättigheter online och i butik.

För privatpersoner som handlar online inom Europa skyddas konsumenten alltid av EU-lagen om 14 dagars ångerrätt från det att varan mottagits. 

– När du handlar på nätet kan du inte se varan och prova den, som i butik. Tanken är att du ska ha möjlighet att ångra dig efter att fått hem varan - och sett hur den ser ut i verkligheten, säger Christer Engström.

 

LÄS MER: Se upp för detta – när du köper begagnade klappar 

 

Konsumentlager - ångerrätt & garanti

Att skilja på de olika begreppen är inte lätt i köphetsen som kan uppstå i mellandagsrean. Konsumentverket hjälper till att förtydliga de tre viktigaste:

Ångerrätt innebär 14 dagars rätt att ångra sig och skicka tillbaka varan. Denna rättighet är lagstiftad vid alla köp av säljare som befinner sig utanför sitt normala säljställe - som torg, telefonförsäljare och online. 

Garanti är valfri att lämna hos företagen enligt Christer Engström: 

– Hur lång garantin är, och vilka villkor som gäller ser väldigt olika ut från företag till företag. Det ska man efterfråga när man handlar. 

LÄS OCKSÅ: Så får du billigast el - fem fel du ska undvika att göra

Du har som kund rätt att klaga på ett köp i upp till tre år, enligt konsumentlagen. För att produkten ska ersättas av säljaren krävs att det fanns ett ursprungligt fel på produkten vid köptillfället, och inget som orsakats av slitage.

 

Fler anmälningar i reatider

I reatider ökar anmälningarna till Konsumentverket. För att få marknadsföras som mellandagsrea finns det regler som butiker måste följa.

– Det ska vara nedsatta priser för att få kallas rea. Det ska också finnas tillräckligt antal produkter, som butiken bedömer att räcker under hela reatiden - du får inte rea ut enstaka exemplar. En produkt som reas ut ska också vara en produkt som säljaren haft i sitt utbud under en längre tid, säger Christer Engström, vägledare på Hallå Konsument

Om en som konsument misstänker att butiker och företag vilseleder i marknadsföringen under mellandagsrea kan man anmäla det till Konsumentverket, kontakta sin kommunala konsumentledare och anmäla till allmänna reklamationsnämnden.

 

Bytesrätt: tänk på det här

Fråga innan du betalar om butiken erbjuder bytesrätt.

 

Fråga vilka villkor som gäller, får du exempelvis öppna förpackningen? 

 

Försäkra dig om att det framgår på kvittot hur länge du har bytesrätt och vilka villkor som gäller.

 

Spara kvittot.

 

Lämna tillbaka varan innan tiden för bytesrätten gått ut. 

 

Lämna tillbaka varan i samma skick som du köpte den.

 

Källa: Konsumentverket

 

Öppet köp: tänk på det här

Fråga innan du betalar om butiken erbjuder öppet köp.

 

Fråga vilka villkor som gäller, får du exempelvis öppna förpackning?

 

Försäkra dig om att det framgår på kvittot hur länge du har öppet köp och vilka villkor som gäller.

 

Spara kvittot.

 

Lämna tillbaka varan innan tiden för öppet köp gått ut. 

 

Om det är något fel på varan har du rätt att klaga till butiken, oavsett om du har öppet köp eller inte.

 

Källa: Konsumentverket

Annons: