Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Konsumenter lurade av en falsk myndighetssajt

"Det är allvarligt att det är så lätt att förväxla med en myndighet", säger Carolina Andersson på Konsumentverket. Foto: Konsumentverket
Sajten kan lätt förväxlas med en myndighetssida, enligt Konsumentverket.
"Tillsammans med ord och uttryck som ”yttrande”, ”en handläggare tittar på ert ärende” och ”anmälan” har det gett intryck av att webbplatsen hör till en myndighet", skriver Konsumentverket.

Genom en falsk myndighetssida har mannen tagit betalt för tjänster – som annars är gratis.

Det menar konsumentombudsmannen (KO) som nu stämmer mannen.

– Vi ser en risk att han kan starta andra webbplatser, säger processrådet Carolina Andersson.

Men sajtens kundtjänst slår tillbaka mot stämningen.

Det är mannen bakom webbplatsen Konsumentenheten.se som nu stäms.

Orsaken:

Enligt KO liknar sajten en myndighetswebb – utan att den har med några myndigheter att göra.

 

LÄS MER: PPM-rådgivare döms – vilseledde sina kunder 

 

Har tagit betalt för gratistjänster

– Personen bakom har inget företag eller någon enskild firma. Han har gjort en webbsida som kan förväxlas med Konsumentverkets egen och i princip sålt tjänster vi erbjuder, säger Carolina Andersson på Konsumentverket.

För att göra en anmälan på sajten har konsumenter tidigare varit tvungna att betala 195-295 kronor, uppger KO.

Så här ser den sajt ut som nu stäms av konsumentombudsmannen. Både konsumenter och företagare ska ha känt sig lurade.

Andra tjänster har kostat mellan 1 500 och 15 000 kronor.

– Vi har ett 20-tal anmälningar mot sajten, men utöver det har ganska många ringt till konsumentvägledare, vår växel eller vår upplysningstjänst och varit förvirrade över vem de har varit i kontakt med, säger Carolina Andersson.

Enligt Konsumentverket har den utpekade personen – en man i 30-årsåldern från Stockholmsområdet – även tidigare varit inblandad i ett bolag som myndigheten haft ett ärende mot. Han äger också, utöver Konsumentenheten.se, ytterligare ett domännamn:

Tillsynsenheten.se.

Så svarar Konsumentenheten: Olyckligt

Dina Pengar har inte nått mannen, men får svar från en Sara Olsson som säger att hon är konsumentrådgivare på sajtens kundtjänst.

"Det är givetvis olyckligt att Konsumentverket valt att skicka in en stämningsansökan mot en konkurrent som inte har varit aktiv så länge", skriver hon i ett mejl.

Hon skriver vidare att Konsumentenheten erbjudit kostnadsfri hjälp – och att stämningsansökan innehåller många fel och inte "stämmer överens med verkligheten".

 

LÄS MER: Lottförsäljning stoppas: ”Lurat konsumenterna" 

 

"Det bedrivs ingen verksamhet längre via Konsumentenheten.se och har inte gjort så på ett tag", avslutar Sara Olsson.

Hemsidan finns dock kvar.

Och på sajten har – enligt KO – Konsumentverkets, Hallå konsuments och Allmänna reklamationsnämndens logotyper funnits.

"Kan skapa andra sajter"

Oacceptabelt, tycker Konsumentverket.

– Vi ser allvarligt på att konsumenter kan tro att de har kontakt med en myndighet när det i själva verket är en privat aktör som säljer tjänster man kan få gratis hos oss, säger Carolina Andersson.

Hon fortsätter:

– Konsekvensen blir att man inte får oberoende och korrekt vägledning. Det kan också skada konsumenternas förtroende för myndigheter.

 

LÄS MER: Nytt rekord i smygreklam hos "superbloggarna" 

 

Efter att Konsumentverket varit i kontakt med personen bakom Konsumentenheten har han gjort en del ändringar. Han har bland annat slutat ta betalt för tjänster.

– Men han har sagt att han kan ändra det. Därför ser vi en risk med det här, och med att han kan starta andra typer av webbplatser, säger Carolina Andersson.

Här är KO:s krav på mannen

Nu KO nu stämmer den utpekade personen är kraven följande:

 Att mannen bakom sajten förbjuds att vilseleda konsumenter genom att ge sken av att vara en myndighet.

Att mannen förbjuds att förmedla felaktig information om exempelvis hur man blir av med skulder.

Att webbplatsen ska innehålla information om näringsidkaren, till exempel organisationsnummer och telefonnummer.