Foto: KARL ANDRéN / IBL BILDBYRÅ / IBL BILDBYRÅ [DOWNLOADED]Foto: KARL ANDRéN / IBL BILDBYRÅ / IBL BILDBYRÅ [DOWNLOADED]
 Foto: KARL ANDRéN / IBL BILDBYRÅ / IBL BILDBYRÅ [DOWNLOADED]
Foto: ALEX LJUNGDAHL EXPRESSENFoto: ALEX LJUNGDAHL EXPRESSEN
 Foto: ALEX LJUNGDAHL EXPRESSEN

Konsumenter lurade att betala för gratistjänster

Publicerad

Konsumenterna misstog sajten Trafikenheten.se för Transportstyrelsens – och betalade för tjänsten som normalt är gratis.

Nu stoppar Patent- och marknadsdomstolen företagarens verksamhet med omedelbar verkan.

Företagaren har köpt annonsplats på Google för sökord som ”körkortstillstånd” eller ”ställa av bil”. När konsumneterna googlat på orden har Trafikenheten.se dykt upp i topp, och när man klickat in har man länkats vidare till prydliga formulär.

– Det är ett väldigt förslaget, konstaterar Carolina Andersson, processråd vid KO.

Konsumentombudsmannen (KO) stämde nyligen företagaren bakom Trafikenheten.se efter att tusentals konsumenter lurats att betala för tjänster som i själva verket är gratis.

Anmälningarna till Konsumentverket haglade in och Transportstyrelsen blev nedringd.

Patent- och marknadsdomstolen går nu på KO:s linje och utfärdar ett så kallat interimistiskt beslut, där varje punkt är kopplat till ett vite på en miljon kronor.

All verksamhet stoppas i väntan på dom mot företagaren bakom Trafikenheten.se

– KO är förstås nöjd med att domstolen delar vår syn på den här verksamheten och nu sätter stopp. Många konsumenter har vilseletts, säger Carolina Andersson, processråd för KO.

– Vi är oroade över utvecklingen där webbplatser kan se ut som myndigheter, och det är otydligt vem eller vilka som står bakom och vad de tar betalt för. Som konsument kan vara lätt att ta miste när man googlar på en tjänst, säger hon.

Samma upplägg som Konsumentenheten.se

Företagaren bakom webbplatsen förbjuds att marknadsföra trafik- och fordonstjänster som ger konsumenter intryck av att det är en myndighet som står bakom.

Webbplatsen finns inte längre på nätet.

Ärendet med Trafikenheten.se påminner om upplägget kring sajten Konsumentenheten.se, en falsk myndighetssida där en annan företagare tog betalt för gratistjänster.

Upphovsmannen bakom den sajten har sedan tidigare stämts av KO.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen