Miljonlotteriets logga.Miljonlotteriets logga.
Miljonlotteriets logga.
Lottsedel.Lottsedel.
Lottsedel.

KO: ”Miljonlotteriet ljuger för kunderna”

Publicerad
Uppdaterad

Nykterhetsorganisationen IOGT-NTO anklagas för att lura folk när de säljer lotter under varumärket Miljonlotteriet via telefonen.

Konsumentombudsmannen, KO, ser så allvarligt på verksamheten att myndigheten går till domstol och kräver ”böter” – marknadsstörningsavgift – på tio miljoner kronor och stopp för försäljningen.

– De har lurat och ljugit för konsumenterna, säger processrådet Carolina Andersson.

Konsumentombudsmannen, KO, tar till stor storsläggan mot den anrika IOGT-NTO för nykterhetsorganisationens metoder när de säljer lotter under varumärket Miljonlotteriet.

KO hävdar att organisationen använder sig av direkt olagliga metoder för att kränga lotterna vid försäljning över telefon. Försäljarna, som anlitas av IOGT-NTO, ringer från callcenter och har då färdiga manus som är utformade av personal från nykterhetsorganisationen.

LÄS MER: S-lotteriet drev 80-åriga Gun till Kronofogden

KO anklagar IOGT-NTO för att lura sina kunder i Miljonlotteriet

– De har marknadsfört lotterna genom telefonförsäljning och lurat  konsumenterna.

Du anser att de har lurat konsumenter?

– Ja.

Hur då?

– Det är många och allvarliga överträdelser. De har inte alls varit tydliga med att det rör sig om marknadsföring utan konsumenterna har fått intryck av att man har fått vinster som man redan har vunnit och blivit gratulerade över telefon. De har lurat konsumenterna så till vida att de uttryckligen har ljugit för dem och sagt att det inte är någon försäljare som ringer trots att det  i själva verket är så.

Carolina Andersson på KO: ”De har lurat konsumenterna.”Foto: Konsumentverket

Hur har det i praktiken gått till när de lurats?

– De har ringt till folk och gratulerat till att de har vunnit. Sedan har de sagt att de skickar sex lotter med garanterad vinst på en av lotterna. Vissa har tackat ja, andra har tackat nej. Men alla har hamnat i ett abonnemang, en prenumeration av lotter vilket inte alls framgår av samtalen.

LÄS MER: 20-åring berättar hur hon tvingades lura kunderna att löpa lotter

Ljudfiler bevisar lögnerna

KO har flera ljudfiler från samtal som man anser visar att IOGT-NTO lurat konsumenterna.

IOGT-NTO har, med sitt varumärke Miljonlotteriet, begått en rad allvarliga överträdelser i sin telefonförsäljning att en marknadsstörningsavgift på tio miljoner kronor döms ut. Summar 10 miljoner är maxsumman för den här typen av ''böter''.

Under lång tid har Konsumentverket tagit emot anmälningar från konsumenter som känt sig lurade av lotteriets telefonförsäljare att ingå prenumeration på lotter.

"Mycket allvarliga överträdelser"

Konsumentverkets handläggare  har vid upprepade tillfällen förgäves försökt förmå IOGT-NTO att på frivillig väg rätta till bristerna i telefonförsäljningen av Miljonlotteriet .

– Eftersom det rör sig om mycket allvarliga överträdelser som har pågått under lång tid och dessutom rör marknadsföring av spel, där lagen ställer krav på måttfullhet, så yrkar vi på att maximal marknadsstörningsavgift ska utgå. Mot bakgrund av föreningens årsomsättning innebär det tio miljoner kronor, säger Carolina Andersson, processråd vid KO.

LÄS MER: Telefonsförsäljare lurade hennes 90-åriga pappa

Kräver omedelbart stopp

KO har också vänt sig till Patent- och Marknadsdomstolen i Stockholm och krävt att domstolen ska fatta ett tillfälligt, interimistiskt förbud, som omöjliggör försäljning av lotter i Miljonlotteriet på nuvarande sätt.

Peter Moilanen, generalsekreterare för IOGT-NTO, förnekar inte Konsumentombudsmannens hårda ord, men skriver i en kommentar att Miljonlotteriets kunder är viktiga för organisationens verksamhet.

"Otroligt tråkigt"

– Det är allvarligt och tråkigt när en sådan här sak inträffar, vårt lotteri gör det möjligt för våra ideella krafter att driva verksamhet i hela Sverige. Det gör att Miljonlotteriets kunder är otroligt viktiga och en sådan här situation är otroligt tråkig för alla inblandande. Så fort vi fick handlingarna från Konsumentverket vid kl. 11 idag så började vi på en gång gå igenom det, skriver Peter Moilanen. 

– I nuläget har vi inte hunnit gå igenom allting på ett ordentligt sätt men vi kommer självklart genomföra alla insatser som krävs kopplat till den här stämningsansökan.

 

 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen