Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Klarnas vd kallas upp till regeringen

Foto: ERNST HENRY PHOTOGRAPHY
Foto: TT NYHETSBYRÅN / SCANPIX

Den digitala banken Klarna har under den senaste tiden mottagit skarp kritik efter flertalet fall av id-kapningar och överskuldsättning. 

Nu kallas grundaren Sebastian Siemiatkowski till finansdepartementet, skriver DN.

– Klarna och vd Sebastian Siemiatkowski ser fram mot att träffa ministrarna för en dialog om de här viktiga frågorna, och fortsätta den pågående dialogen med finansdepartementet, säger Klarnas kommunikationschef Aoife Houlihan i en kommentar

Klarna har varit i blåsväder under våren. Företaget har kritiserats av både myndigheter och användare för oklarheter kring företagets rutiner. Kunder har bland annat råkat ut för otydliga kreditupplägg och skickats till Kronofogden, samt utsatts för id-kapningar, skriver DN.

Det handlar bland annat om en slags kreditbedrägerier där kunder fått betalningspåminnelser av beställningar hos företaget som de inte lagt.  

Bara under mars månad anmäldes över 1 200 fall av den sortens bedrägerier till polisen. Dessa gäller dock inte enbart Klarna, utan samtliga bedrägerier nationellt. 

Klarna har tidigare sagt att man uppmärksammat problemen och tittar på lösningar. 

”Människor hamnar i problem”

I dagsläget dominerar Klarna den svenska betaltjänstmarknaden, vilket är en av orsakerna till att just Klarnas grundare Sebastian Siemieatkowski kallas upp till finansdepartementet. 

Där vill nu finansmarknadsminister Per Bolund, MP, och konsumentminister Ardalan Shekarabi, S, få svar på hur man från Klarnas håll ska få bukt på problemen som drabbas deras kunder.

– Säkra betalningar hänger ihop med överskuldsättning. Det värsta som kan hända är att människor hamnar i problem, får betalningssvårigheter och anmärkningar när de inte ens själva har gjort köpet, säger han till DN. 

Klarnas kommunikationschef Aoife Houlihan skriver i en kommentar på företagets hemsida att man välkomnar regeringens initiativ och säger att det är ”utmärkt” att näringslivet och politiken har en dialog kring frågorna.

– Klarna och vd Sebastian Siemiatkowski ser fram mot att träffa ministrarna för en dialog om de här viktiga frågorna, och fortsätta den pågående dialogen med finansdepartementet. Som en av branschens största aktörer jobbar Klarna på daglig basis både med frågor om skuldsättning och identitetskapning, och vi delar gärna med oss av hur det arbetet ser ut.

Kritiseras för GDPR-hantering

Men det är inte bara nätbedrägerier som Klarna tampas med. Kritiken gäller även företagets kreditupplägg som många hävdar varit otydliga. Exempelvis gällde detta den tjänst som av banken kallats för ”konto” och som kunder trott handlar om att pengarna dras direkt från bankkontot – men i själva verket innebär det en kredit med ränta.  

Detta har företaget nu backat ifrån och döpt om till det tydligare namnet ”delbetalningskonto”. 

– Jag har förstått att folk missuppfattat det och jag har sympati för att man gjort det. Det var ett ärligt misstag som kan hända även i ett stort bolag trots alla säkerhetstester och processer man har, har Sebastian Siemiatkowski tidigare sagt till DN. 

Samtidigt har företaget också fått fler GDPR-anmälningar hos Datainspektionen än de fyra storbankerna tillsammans, har DI Digital tidigare avslöjat. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!