Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Kitty höll upp SL-kortet – då drogs pengar från betalkortet

Konduktören skulle blippa Kitty Gradeborn Backlunds SL-kort – i stället drogs pengar från hennes betalkort. SL har fått in över 500 liknande klagomål sedan den 2 februari.
Foto: Privat
SL-buss i Stockholm.
Foto: ERIK SIMANDER
Sedan den 2 februari kan man köpa resor inom SL genom att blippa antingen sitt betalkort eller sitt SL-kort i spärren eller på bussen.
Foto: MARTINA HOLMBERG / FOTOGRAFERNA HOLMBERG TT NYHETSBYRÅN

Kitty Gradeborn Backlund trodde att konduktören blippade hennes 30-dagars SL-kort. 

I stället drogs pengar från hennes betalkort.

Och att få tillbaka pengarna visade sig vara lättare sagt än gjort.

– Det är de som har gjort fel, fast de lägger hela bevisbördan på mig, säger hon.

Kitty är inte ensam – sedan det blev möjligt att köpa enkelbiljett genom att blippa betalkortet har SL fått över 500 klagomål om felaktigt debiterade betalkort.

Kitty Gradeborn Backlund, 61, arbetspendlar från hemmet på Lidingö till arbetet som specialpedagog i Nynäshamn.

I över tio år har hon använt samma lilla väska där hennes 30-dagars SL-kort och betalkort ligger i skilda fack.

Måndagen den 20 december blippade konduktören på spårvagnslinjen Lidingöbanan hennes SL-kort som vanligt – trodde hon. 

Efter en stund kom konduktören tillbaka och förklarade att maskinen inte hade registrerat något datum på hennes SL-kort. I stället hade den dragit 38 kronor från hennes betalkort. Hon fick också veta att samma sak hade hänt vid en tidigare resa.

Svårt att få tillbaka pengarna

Kitty kontaktade SL:s kundtjänst som sade att den felaktiga transaktionen troligen berodde på att hennes kort legat för nära varandra. För att kunna betala tillbaka pengarna behövde SL få ett kvittonummer som hon kunde få tillgång till genom att gå in på SL:s hemsida, klicka på en länk och ange sina kortuppgifter. 

Men den proceduren fungerade inte, trots upprepade försök. Hon blev då uppmanad att kontakta sin bank.

– När jag försökte få tag i banken satt jag i kö i en timme, efter det gav jag upp. Om jag ska försöka ta mig fram där kommer det att ta hutlöst lång tid för mig att fixa det, säger Kitty.

– Jag anser att det är de som har gjort fel, fast de lägger hela bevisbördan på mig. Jag har ju haft separerade kort, säger hon.

Över 500 klagomål

Sedan SL införde möjligheten att betala enkelresor genom att blippa betalkort den 2 februari har kundtjänst fått in 509 reklamationsärenden där resenärer klagar på att de blivit debiterade på sitt betalkort trots att de haft annan giltig biljett. I en del fall har både betalkortet och den andra biljetten blippats.

I några fall har kunder blivit av med hundratals kronor. I ett fall blev en busschaufför debiterad 38 kronor när han körde med plånboken i bakfickan.

Andreas Strömberg, tillförordnad presschef på SL, säger att pengarna ska betalas tillbaka till resenärerna när deras betalkort har debiterats felaktigt. Men det bygger alltså på att man kan uppge ett kvittonummer. Att uppge sitt kortnummer räcker inte eftersom SL inte vet vilket kortnummer som hör ihop med vilken individ.

– Jag kan förstå att det upplevs som besvärligt, säger han.

Förstår du att man som kund upplever det som konstigt att man bara har velat resa som vanligt med sitt SL-kort, och plötsligt dras det pengar från ens betalkort?

– Det förstår jag att man upplever. Vi försöker informera i spärrar och i de informationskanaler vi har men det är klart att man upplever det som bekymmersamt om det dras pengar när man inte har tänkt att det ska dras.

SL: Mycket positiv respons

Har ni gått ut med någon mer allmän information om vikten av att inte ha sitt betalkort i närheten av SL-kortet?

– Vi har haft mycket information om att betalkortet fungerar som betalmedel, men vi har inte haft någon tydlig kampanj om att man ska tänka på att hålla korten isär.

Andreas Strömberg påpekar att 509 klagomål motsvarar mindre än ett fall per 500 000 resor. Han betonar att SL har fått övervägande positiv respons på det nya sättet att betala resor. Enkelbiljetter som betalas genom att blippa betalkortet är också den biljettyp som ökar mest, enligt honom.