Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Stora problem med Swedbanks internetbank

Di TV ger dig de bästa analyserna och hetaste aktietipsen.
Flera miljoner är drabbade av Swedbanks problem med sin internetbank.Foto: MAJA SUSLIN/TT / TT NYHETSBYRÅN
Unni Jerndal, presschef på Swedbank.Foto: JENNY HALLENGREN / JENNY HALLENGREN

Swedbanks kunder har stora problem med bankens betalningstjänster.

Miljontals kunder drabbas av störningarna.

– Om våra kunder drabbas av kostnader, till exempel förseningsavgifter, på grund av detta kommer banken att stå för kostnaderna, säger Unni Jerndal, presschef vid Swedbank.

Det är oklart vad som ligger bakom felet som uppstod vid sämsta tänkbara tillfälle: löneveckan.

– Vår internetbank och app är svåra att komma in på nu pågrund av tekniska problem, säger Unni Jerndal, presschef Swedbank och tillägger:

- Vi jobbar med full kraft på att lösa det. Vi beklagar de besvär störningen orsakar kunderna, säger Unni Jerndal.

”Problemen är omfattande”

Felet rapporterades in vid 11.50 på fredagen. Problemen beskrevs som omfattande och Swedbank kunde inte ge någon prognos för när de kan vara åtgärdade.

Meddelande på Swedbanks hemsida.

Ännu vid 16-tiden uppgav Swedbank att det var störningar i telefoni, i appen samt i internetbanken.

– Det ser ut som att det tekniska problemet ligger hos oss och vi fortsätter att jobba med att lösa det, förklarar Unni Jerndal.

Swedbank poängterar att inga kunder ska behöva drabbas av kostnader på grund av att de inte kommit in på internetbanken eller i appen på grund av störningarna.

– Om till exempel en räkning inte blir betald i tid på grund av detta kommer banken att ersätta kunden, lovar Unni Jerndal.

Annons: