Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Här är skrällen som blir Årets julklapp 2018

HUI presenterade det begagnade plagget som ”Årets julklapp”. Foto: JESSICA GOW/TT
Foto: STUDIO GRAND OUEST - stock.adobe.com / 113729316
Foto: Shutterstock / Shutterstock
Handelns utredningsinstitut presenterar ”Årets julklapp” igen. Foto: NILS JAKOBSSON / BILDBYRÅN

I dag avslöjade Handels utredningsinstitut (HUI) att ”Årets julklapp” 2018 blev en skräll: Det återvunna plagget.

Ett klimatval i tiden som enligt HUI bland annat påverkats av svenskarnas miljöuppvaknande under och efter den varma sommaren.

Kommer du köpa begagnade kläder i julklapp?

Tippade vinnare inför utdelningen var den röststyrda högtalaren som under året blivit en allt vanligare pryl i svenska hem.

Men det blev ingen techpyryl i tiden 2018, vilket varit fallet så många gånger tidigare.

Det återvunna plagget signalerar ett klimatmedvetande som inte ens utnämningen av elcykeln i fjol kom i närheten av.

I begreppet ”återvunnet plagg” räknas, enligt HUI, plagg som tillverkats av återvunnet material snarare än plagg som köpts på second hand.

− Årets julklapp illustrerar hur hållbarhet går från att vara en trend som några konsumenter och företag plockat upp till att bli mer och mer av en hygienfaktor, säger Jonas Arnberg, VD på HUI Research i ett pressmeddelande. 

Det återvunna plagget krokar även i tre av dagens starkaste megatrender – cirkulär ekonomi, reflekterandet över klimatförändringarna samt den snabba teknologiska innovationstakten.

− Att kunna erbjuda en hållbar kollektion är snart ett måste för alla modehandlare. Klimatoro och ny tillverkningsteknologi gör det återvunna plagget till en klockren tidsmarkör. Bra design i kombination med hållbarhet skapar efterfrågan, säger Jonas Arnberg.

Motivering till Årets julklapp 2018

Årets julklapp 2018 – det återvunna plagget – speglar de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö. Med det återvunna plagget fångas en tidsanda där nya affärsmodeller och tekniska innovationer föds och tillsammans skapar en mer hållbar konsumtion.

Konsumentmakt, råvarubrist och klimatförändringar har fått en hel bransch att börja tänka på hur de ska kunna jobba i ett mer cirkulärt system, där materialen i våra kläder ska gå att använda gång på gång. Konsumenternas efterfrågan och tekniska innovationer har gjort etik och miljö till ett konkurrensmedel där den långsiktiga överlevnaden i modehandeln kräver en hållbar kollektion.

 

Årets julklapp – tradition sedan 1988

Utnämningen av årets julklapp har varit en tradition sedan bakmaskinen glansdagar i slutet av 80-talet.

Valet av vilken pryl som utnämns baseras på trender och försäljning, men sedan några år har även utnämningen speglat svenskarnas miljömedvetenhet och intresse för hälsa.

För att en produkt ska bli årets julklapp måste den vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året.

Den måste också säljas i stort antal och dessutom ska den representera den tid vi lever i, enligt Handels utredningsinstitut (HUI) som varje år utser årets julklapp.

Elcykeln, som vann i fjol, genomgick ett enormt försäljningslyft under 2017 då 50 procent fler elcyklar såldes jämfört med 2016.

Elcykelpremien gjorde sen att försäljningen fortsatte öka långt efter jul.

 

Åervunna plagg är en vinst för miljön

Analytikern Karim Sayyad på Nordea Sustainable Finance säger ”Årets julklapp visar en positiv vilja från handeln. Om vi ska lyckas bromsa den negativa klimatutvecklingen krävs den här typen av beteendeförändringar, det visar inte minst Nordea Markets senaste rapport om masskonsumtion där klädindustrin lyfts som ny orosbransch utifrån ett resurs- och hållbarhetsperspektiv.”

 Utdrag siffror från Nordea Markets senaste rapport:

Den genomsnittliga livstiden för ett plagg är tre år.

Vattenmängden som behövs för att producera en vanlig t-shirt är ca 2700 liter, tillverkning (tygproduktion och sömnad) sker ofta i områden med redan stor risk för torka. 2700 liter vatten täcker behovet av dricksvatten för en person i 900 dagar.

Den genomsnittliga konsumenten köpte 60 procent mer klädesplagg år 2014 än år 2 000 men behöll varje plagg hälften så länge

Sett till allt vi konsumerar slängs 99 procent av alla inköp inom ett halvår. Det är alltså bara var hundrade produkt vi köper som lever längre än 6 månader.

 

Det återvunna plagget uppfyller alla viktiga kriterier, menar HUI:

1) Representerar den tid vi lever i: Vi lever i en tid där konsumenterna vill handla mer hållbart och detaljhandeln möter upp med nya alternativ. Teknologi växer fram som ger råvaror flera liv, konsumenterna förväntar sig att få veta hur varor är producerade och vill kunna göra individuella ställningstaganden.

2) Det återvunna plagget har fått ett nyväckt intresse: Sverige ligger långt fram genom handlingskraft från såväl ett av världens största klädföretag som mindre entreprenörer. Dessutom fick den torra sommaren 2018 fyra av tio svenskar att bli mer oroliga för klimatförändringarna, nästan hälften av befolkningen känner något slags oro eller ångest kopplad till dessa och en vecka innan valet var miljö och klimat den enskilt viktigaste frågan för väljarna. Sex av tio konsumenter uppger att de 2017 lade mer pengar på miljömärkta eller etiskt märkta varor än ett år tidigare.

3) Det återvunna plagget förväntas svara för ett högt försäljningsvärde och säljas i ett stort antal exemplar: Plagg av återvunna material kommer med största sannolikhet att utgöra en betydande del av framtidens modehandel. Många av världens stora modeaktörer har satt ambitiösa kvantitativa löften om mer återvinning i sin produktion och därmed kommer volymerna av plagg tillverkade av återvunnet material att öka i takt med att tekniken utvecklas.

Listan en historielektion

Listan över ”Årets julklappar” är en snabb historielektion över de senaste 30 årens teknik- och tech-revolution.

Att 1994 var året vi på allvar började använda mobiltelefoner och 1996 var året då internet klev i svenska hem framgår av listan.

”Boken” var årets julklapp 1999, men betyder knappast att vi började läsa då utan för att bokmomsen sänktes samma år.

Många av julklapparna på listan är i dag hopplöst daterade eftersom fysiska prylar som cd-spelare, dvd-spelare och ljudböcker ersatts av strömningstjänster.

Flera julklappar följer hälso- och hantverkstrender, andra är svårare att förklara.

Som ”doft”, vald till årets julklapp 1993.

Möjligen var det Al Pacino som bar skuld till detta. Han vann en Oscar samma år för filmen ”En kvinnas doft”.

Att utnämningarna är en garanti för ökad försäljning stämmer inte alltid.

För fem år sedan var hörlurar årets julklapp, men enligt Elektronikbranschen påverkades inte försäljningen nämnvärt.

”Årets julklapp” – tidigare utnämningar

2018: Det återvunna plagget

2017: Elcykeln

2016: VR-glasögonen

2015: Robotdammsugaren

2014: Aktivitetsarmbandet

2013: Råsaftcentrifugen

2012: Hörlurarna

2011: Den färdigpackade matkassen

2010: Surfplattan

2009: Spikmattan

2008: En upplevelse

2007: GPS-mottagaren

2006: Ljudboken

2005: Ett pokerset

2004: Den platta tv:n

2003: Mössan

2002: Kokboken

2001: Verktyget

2000: Dvd-spelaren

1999: Boken

1998: Dataspelet

1997: Det elektroniska husdjuret

1996: Internetpaketet

1995: Cd-skivan

1994: Mobiltelefonen

1993: En doft (parfym)

1992: TV-spelet

1991: CD-spelaren

1990: Woken

1989: Videokameran

1988: Bakmaskin

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!