Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Julhandeln mot nytt rekord – väntas handla för 77 miljarder

Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: SHUTTERSTOCK

Julhandeln kommer att gå mot nytt rekord igen efter förra årets bakslag. 

Plus tre procent väntas decemberhandeln landa i – trots ”hotet” från Black Friday, spår Handels utredningsinstitut (HUI)

En gynnsam ledighet pekas ut som en viktig orsak till ökningen.

Hur mycket pengar lägger du på julklappar?

Förra året var något av en besvikelse, då handeln "bara" växte med 1,8 procent i december. Anledningen var att många svenskar i stället köpte sina julklappar under Black Friday, som infaller i november. 

I år ligger julafton på en måndag och det är gynnsamt för handeln.

– Det är positivt att dagarna ligger så pass bra i år. Att julafton ligger på en måndag innebär att man har två lediga dagar att ägna sig åt julklappshandel, säger Jonas Arnberg, vd för Handels utredningsinstitut (HUI).

I prognosen som publicerades på onsdagen tror HUI på en försäljningsökning i december på tre procent, vilket innebär att julhandeln landar på 79,7 miljarder kronor.

 

 

Högkonjunkturen må ha mattats men är långt ifrån över.

De låga räntorna och den växande befolkningen är andra faktorer som gör att prognosen pekar på ännu en rekordartad försäljning i december.

 

Viktiga datum för Black Friday och julhandeln

23 november: Black Friday.

19 december: Sista dagen att skicka paket som ska vara framme före jul.

20 december: Sista dagen att skicka brev som ska vara framme före jul.

27 december: Sista dagen för paket och brev som ska vara framme före nyår.

Källa: Postnord

Hur påverkar Black Friday?

– Eftersom vi inte räknar in Black Friday-effekten är det något som påverkar försäljningen. Vi ser en förflyttning från oktober och december till november och detta sänker tillväxten i decemberhandeln, säger Jonas Arnberg.

 

 

Att julhandeln växer beror främst på den snabbt växande e-handeln.

– Tillväxten ser vi uteslutande på nätet, säger Jonas Arnberg.

De största kategorierna för näthandeln är leksaker och elektronik.

 HUI spår en ökning med 2,5 procent för sällanköpsvaror och en ökning med 3,5 procent för dagligvaror, där julmaten ingår. 

Men trots att branschen även i år räknar med en stor försäljning under Black Friday, som i år infaller den 23 november, vågar man räkna med en stark julhandel i december.

 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!