Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Jubel på Postnord efter att paketkaos undvikits

Foto: MARCUS ERICSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: PONTUS LUNDAHL/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: ANNA-KARIN NILSSON / ANNA-KARIN NILSSON EXPRESSEN

Postnord har haft ett tungt år.

Rubrikerna har varit nattsvarta – och anmälningar har flödat in till myndigheterna.

Men när bolaget nu är inne i årets mest intensiva period ser kaoset ut att utebli.

– Utvecklingen under 2018 har fungerat bättre än väntat. Inte minst på de nya terminalerna, säger Thomas Backteman på Postnord.

Black friday tog Postnord på sängen i fjol.

E-handeln fullkomligt exploderade, ombuden svämmade över av leveranser och bilder från Arlanda visade hur stora mängder paket från Kina blev stående utomhus – med försenade paket som följd.

Postnord har de senaste åren befunnit sig i en kris med digital omställning, fallande brevintäkter och en blödande verksamhet i Danmark. Detta späddes på av Black friday-kaoset i fjol, och fortsatte under våren när Postnord fick massiv kritik för att ha infört en avgift på 75 kronor per paket från länder utanför EU. Detta för att kunna säkra momsen.

Och under året har klagomålen vällt in till olika myndigheter:

Konsumentverket har fått in 379 anmälningar mot Postnord.

Allmänna reklamationsnämnden har fått in 149.

Post- och telestyrelsen har fått in 1 184.

 

LÄS MER: Postnord tar bort avgift på Kina-paket 

 

Postnord ”Nöjda med utvecklingen”

Samtidigt har indexet för kundnöjdheten fallit från 67 för 2015 till 57 för 2017. Delvis på grund av alla skriverier i medier, enligt Postnord själva.

Men när bolaget nu är inne i sin mest intensiva period på hela 2018 – Black friday och julhandel – lyser de svarta rubrikerna med sin frånvaro.

– Vi är nöjda med utvecklingen under 2018. Det har fungerat bättre än förväntat, inte minst på de nya terminalerna, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord.

Thomas Backteman Foto: Postnord

Hans kollega Mathias Krümmel, chef för produktion, håller med.

Han berättar att Postnord under natten mellan måndagen och tisdagen hanterade cirka 650 000 paket. I fjol var summan 570 000. Så trots en ökad volym verkar julhandeln flyta på betydligt bättre i år.

– Det är en gigantisk skillnad i kvalitet, säger Mathias Krümmel.

 

 

Postnords åtgärder för att klara julen

Hur har Postnord då lyckats vända utvecklingen?

Enligt produktionschefen har de lyssnat på sina kunder och den feedback de fick under 2017. Sedan har de vidtagit en rad åtgärder för att säkerställa framför allt julhandeln. Bland annat:

Cirka 3 000 extra medarbetare i hela landet över jul.

Förstärkt kundservice.

Lördagsleveranser till Stockholm, Göteborg och Malmö och pakethantering på söndagar.

Hemleveranser på lördagar i vissa områden.

Tillfälliga utlämningsställen specifikt för julen.

Dessutom har Postnord sedan förra året öppnat cirka 140 nya utlämningsställen, och två nya terminaler i Sverige – samt en i Danmark – som underlättar hanteringen av paket. En i Örebro och en i Växjö.

 

 

Ser ljust på framtiden

– Men vi är inte nöjda och i mål ännu. Vi kan aldrig luta oss bakåt och känna att vi är färdiga, utan nu ska vi kolla på vad vi kan göra ännu bättre nästa år, säger Mathias Krümmel.

Vad ska ni göra då?

– Vi måste jobba med att sätta kundernas förväntningar rätt, med interna rutiner så att vi till exempel är aktsamma om godset och med eventuella systematiska fel.

Ni har fortfarande fått ta emot hundratals klagomål, hur ser ni på dem?

– Varje kund som inte är nöjd är en för mycket. Det är viktigt att titta på varje enskilt fall och vad som har hänt.

Mathias Krümmel ser nu ljust på framtiden och är övertygad om att Postnord kommer att klara den digitala omställningen och explosionsartade ökningen av e-handel. Men först har han en uppmaning – med bara dagar kvar till jul:

– Tänk på datumen så att ni skickar paket och julkort i tid, och emballera väl!

 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!