Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

John fick inte sin mat – hotades med avstängning av Uber

Hyundais och Ubers flygande taxi kan bli verklighet 2030.
John Houdi blev irriterad när Uber Eats vägrade återbetala honom.Foto: Privat / Privat
Uber Eats hävdade att John Houdi inte kunde få pengarna tillbaka då han begärt det tidigare.Foto: Justin Walker / Native Roots Cannabis Co.

När det fattades varor i John Houdis Uber Eats-beställning begärde han återbetalning. 

Men Uber Eats vägrade eftersom John begärt återbetalning förut och skrev att han kunde bli avstängd från appen. 

– Jag blir irriterad över att de går på mig som person, säger John. 

Brukar du beställa hem mat från restauranger?

Magikern och komikern John Houdi, 55, i Stockholm har under coronakrisen stannat hemma en hel del. Tillsammans med sin flickvän och bonusbarn har han beställt hämtmat via appen Uber eats. 

I förra veckan fattades ett par varor när han beställde mat från Burger King. John Houdi återkopplade till Uber Eats och begärde pengarna tillbaka för maten och leksakerna han inte fick hem. 

Då fick han ett märkligt svar från företagets support. 

”Vi kan inte ge en återbetalning för denna order då vi har kollat in på ditt konto och kan se att du redan har ett högt antal återbetalningar. Vi vet att detta inte är det svar du förväntat dig men hoppas att du kan förstå vårt beslut” 

Uber-supportens meddelande till John Houdi.Foto: Skärmdump / Skärmdump

”Vi kan inte ge en återbetalning”

John Houdi berättar att han begärt återbetalning en gång tidigare. Han ifrågasatte Ubers beslut och undrade vad det egentligen grundade sig på. 

– Pengarna spelar ingen roll för det handlar inte om några summor, däremot är det en principsak. Här är det som att de vill att jag ska vara nöjd med underleverans den här gången, eftersom jag klagat på underleverans förut, säger John Houdi. 

Uber Eats kan stänga av kontot

Men Uber Eats vägrade återbetala. När John fortsatte att klaga på servicen skickades hans korrespondens vidare till Uber Eats internationella specialenhet som på engelska slog fast att beslutet var ”slutgiltigt” och att han riskerade att få sitt konto avstängt. 

”Var vänlig och notera att Uber övervakar användarnas aktivitet och förbehåller sig rätten att deaktivera konton som bryter mot våra användarregler”

När John sedan tryckte på att han lagt ut konversationen i sociala medier och skulle medverka i en tidningsintervju tvärvände företaget. Då återkopplade kundservicen på svenska igen, bad om ursäkt och återbetalade pengarna. 

– Det är bedrövligt att man ska behöva gå så långt för att få en ursäkt, säger John Houdi. 

Ubers kommunikationsavdelning avböjer att kommentera Johns fall, men skriver i en generell kommentar att de värdesätter all feedback: 

”Vi har robusta policyer och procedurer på plats som kräver att alla användare följer våra villkor. Om en kund inte är nöjd med supporten, så kan de överklaga beslutet via våra supportkanaler”

 

Annons: