Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ilskan mot Telias fakturaavgifter

Per-Gunnar Pettersson, 86, är en av många äldre i digitalt utanförskap.Foto: Anna Löwberg
Inger Gunterberg, pressansvarig Telia.Foto: Susanne Hallmann
Svenska staten är storägare i Telia.Foto: TT NYHETSBYRÅN

Upprörda Teliakunder protesterar nu mot företagets krav på månadsfaktura. 

På ett år blir det 600 kronor i fakturaavgifter – även om man anmält autogiro.

En dryg utgift för många äldre som saknar bank på internet.

– Nu går det för långt alltså, säger Per-Gunnar Pettersson, 86, trogen Teliakund sedan över 60 år.

”Hejdå kvartalsfaktura”, inleddes ett brev som Telia skickade ut till befintliga kunder för en tid sedan.

Nu går telejätten successivt över till månadsfaktura för alla kunder.

Men det innebär samtidigt en extra utgift för de som av olika skäl inte har e-faktura. Framför allt drabbar detta äldre personer – de som befinner sig i digitalt utanförskap.

– Det blir en grupp som inte har möjlighet eller kunskapen att välja annat som får betala för det här kalaset, säger Ola Nilsson, sakkunnig i konsumentfrågor hos PRO.

Många äldre står utanför

Redan 2018 höjde Telia avgiften på sina pappersfakturor för fasta tjänster på telefoni, bredband och tv, från 29 kronor till 49 kronor per faktura.

När man nu inför månadsfaktura för många kunder ska pappersräkningen betalas 12 gånger per år i stället för fyra. Då spelar det ingen roll att man har autogiro så att pengarna dras direkt. Pappersfakturan ska betalas ändå.

– Det blir en stor kostnad för många pensionärer som räknar varenda krona för att hålla nere kostnaderna, konstaterar Ola Nilsson.

Man räknar med att omkring 20 procent av befolkningen över 65 saknar utrustning för att sköta bankärenden med dator eller mobil (källa: forskningsprojektet ”Ung teknik, äldres vardag”.)

PRO har fått åtskilliga samtal från medlemmar som är upprörda över Telias fakturaavgifter.

Per-Gunnar Pettersson, 86, i Solna, är en av dem som reagerat:

– Nu går det för långt alltså, ska jag tvingas betala 600 kronor om året. Det är mycket pengar för mig.

Han har varit Teliakund lika länge som han varit gift, det vill säga i 61 år. Per-Gunnar, som tidigare var anställd vid Posten, har inte kommit in i det digitala samhället.

– Jag har ingen dator eller mobil utan brukar åka till banken för att hämta ut pengar. Nu får man inte det heller. Hur ska det gå för oss? undrar han.

Inger Gunterberg, Telia: Vi har en kostnad

På Telia hävdar man att många kunder uppskattar övergången till månadsfaktura.

– Vi tipsar om e-faktura, vilket de flesta väljer, och då försvinner avgiften, uppger Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia.

Men alla har inte möjlighet eller kunnande till detta?

– Vi är medvetna om att det finns personer som av olika skäl inte kan använda e-faktura, och det är viktigt att stötta den gruppen. Därför är vi med och utbildar seniorer digitalt i samarbete med hittills ett 30-tal kommuner, säger hon.

Är det skäligt att Telia tar 49 kronor för pappersfakturan när andra företag bjuder på det?

– Jag kan inte svara för hur andra företag har tänkt, men vi har en kostnad för pappersfakturan, så det är ett beslut vi tagit i takt med att allt fler går över till e-faktura, svarar Inger Gunterberg.

 

Så säger Konsumentverket

Hittills i år har Konsumentverket fått 236 anmälningar mot Telia, men de behöver inte handla om just fakturaavgift, uppger Annica Sund, kommunikatör.

– Det är inte en orimligt hög fakturaavgift. Företag kan ta ut en faktureringsavgift både för pappersfakturor, e-fakturor och även för autogirobetalning eftersom avgiften ska motsvara den administrativa kostnad som företaget har i samband med själva betalsättet.

Om konsumenten har någon bindningstid för avtalet får företaget inte höja priset för faktureringen under pågående bindningstid.   Vid ett tillsvidareavtal, alltså utan bindningstid, så kan bolaget höja priset för faktureringen. 

Konsumenten ska i så fall ha möjlighet att frånträda hela avtalet om denne inte vill acceptera ändringen.

 

Telias dyra sportsatsning

Annons: