Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Miljöministerns lösning: Fossilfria bränslen

Bensinpriset låg på torsdagen på över 16 kronor/litern. Foto: FRITZ SCHIBLI / EXPRESSEN/KVP
Miljöminister Isabella Lövin (MP). Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT / TT NYHETSBYRÅN

Bensinpriset ligger nu på över 16 kronor litern och enligt experten kommer man snart att spräcka 17-kronorsvallen. 

– Det är fruktansvärt frustrerande, säger Peder Blohm Bokenhielm från gruppen ”Bensinupproret 2.0” som raketartat har samlat över 200 000 människor.

Miljöminister Isabella Lövin (MP) råder människor på landsbygden att överväga fordon som inte drivs av fossila bränslen:

– Var med på kampen och resan mot fossilfrihet, då kommer vi snabbare kontroll över månadsutgifterna som krävs till arbetsresor, säger hon till Aftonbladet.  

16:69 kronor/litern. Det stod bensinpriset på under torsdagen – och priserna väntas öka ännu mer. 

– Det ligger i farans riktning. Jämför man med förra sommarens högsta världsmarknadspris och översätter till dagens värde på kronan – då skulle priset hamna över 17 kronor, säger Ulf Svahn på Petroleuminstitutet. 

Och nu har hundratusentals människor, som samlats i en Facebook-grupp, fått nog.

– Det är klart att jag blir fruktansvärt frustrerad. Vi på landsbygden påverkas så starkt av hur prissättningen rör sig, säger Peder Blohm Bokenhielm, 42. 

Han och frun Angelina är två av personerna bakom gruppen ”Bensinupproret 2.0” som har ökat explosionsartat de senaste dagarna. För fem dagar sedan hade man drygt 50 000 medlemmar och på torsdagen kom man upp i över 200 000 medlemmar, alltså 150 000 fler.

”Har inte kunnat tanka en full tank” 

Peder och Angelina bor på landsbygden utanför Olofström i Blekinge, där bilen är nödvändig för att få ihop vardagen med familj, jobb och nöjen.

– Busskommunikationer finns här, men inte alls i den utsträckningen som behövs. På helgerna finns den inte alls och jag har tonårsbarn som ska åka in till stan och träffa kompisar och sådant. 

För hans familj har de höjda priserna fått stora ekonomiska konsekvenser. 

– Jag har inte kunnat tanka en full tank i bilen på över ett år nu för inkomsten inte räcker till. Jag har inte kunnat utnyttja bilen i den mängd som jag behöver, man måste hela tiden välja bort saker och kanske säga till barnen att jag inte kan köra in dem. 

Angelina och Peder Blohm Bokenhielm har tröttnat på de höga bränslepriserna. Foto: Privat

Genom Facebooks analysverktyg har paret kunnat se att många som lockats till gruppen är kvinnor, en grupp som drabbas hård av de höga priserna, säger Angelina till SVT

– Många av de här kvinnorna är ensamstående. Det är extra tufft för dem, de måste köra sina barn till olika aktiviteter. De kämpar dagligen med sin ekonomi, och när bensinpriset går upp så drabbas de mycket hårt, säger Angelina Blohm Bokenhielm.

Janne Berglund från Borås, som startade gruppen, är glad över att så många har engagerat sig i frågan.

– När jag såg på pumpen att priset var över 16 kronor kände jag att nu får det vara nog. 

Finansministern: ”Förstår frustrationen”

Magdalena Andersson säger att de höga bensinpriserna inte beror på skatten, utan det höga oljepriset. 

– Bensinpriset är högt nu och har stigit med 1,50 kronor sedan i februari och det märker vi alla varje gång vi tankar – även jag. Jag kan verkligen förstå den frustration som man kan känna vid pumpen när det kan kosta uppemot en tusenlapp. Då är det viktigt att säga att det här inte beror på någon bensinskattehöjning, det handlar om att oljepriset har ökat mycket beroende på vad som händer i Venezuela, i Libyen och hur OPEC agerar. Det handlar också en del om kronans utveckling. 

Hon får medhåll av miljöminister Isabella Lövin (MP).

– Jag har full respekt för att människor har svårt att få ekonomin att gå ihop och behöver bilen på landsbygden, samtidigt ska vi vara klara över vad höjningen vid pumpen beror på, och det är inte höjning av skatterna utan att oljepriset på den globala marknaden gått upp, säger hon till Aftonbladet

Lövin tror att lösningen finns i fordon som inte drivs av fossilbränslen.

– Kronan har också fallit och det är ytterligare skäl att vi måste komma bort från fossilberoendet. Om vi kan göra det med fossilfria bränslen och el-bilar har vi en helt annan situation och kan vara självförsörjande på drivmedel.

Experten: Så påverkas priset på bensin

Johan G Andersson är vd för SPBI, branschorganisationen för drivmedel i Sverige, och menar att flera faktorer påverkar priset.

– Först är det ju världsmarknadspriset på oljan, som prissätts i dollar. Det gör att kronans kurs mot dollarn påverkar priset för oss i Sverige. Slutligen finns det säsongsvariationer som har en inverkan. När sommaren närmar sig och människor använder bilen oftare ökar det ju efterfrågan på bensin, vilket leder till ett högre pris, säger han till SVT. 

Enligt EU-kommissionens siffror över bensinpriser i medlemsnationerna, som presenteras varje vecka, är Sverige det åttonde dyraste landet i unionen. Genomsnittspriset ligger på 1,49 euro per liter.

Siffrorna visar bensinpriset i euro per liter. Foto: EU

Så funkar bensinskatten

Det är fyra år sedan regeringen klubbade igenom förslaget om en årlig, automatisk höjning av drivmedelsskatten. 

Den 1 januari 2019 blev bensinen 26 öre dyrare per liter och dieseln 18,4 öre dyrare per liter. Bakgrunden är att skatten ökar med inflationen plus två procent varje år. I dag är bensinskatten ett gemensamt namn för koldioxidskatten och energiskatten. 

 

Skatten för bensin miljöklass 1 är 2019 totalt 6 kronor och 70 öre per liter. För alkylatbensin ligger den på totalt 4 kronor och 71 öre per liter. För miljöklass 2 ligger den på 6 kronor och 73 öre per liter. I samtliga fall tillkommer moms. 

 

Källa: Skatteverket


Magdalena Andersson menar att detta är ett bevis på att situationen måste förändras. 

– För mig visar det här att vi verkligen behöver ställa om, vi kan inte vara i ett läge där ett fluktuerande oljepris påverkas oss så här mycket. Förutom att göra en omställning för att det är nödvändigt för klimatet och vårt ansvar mot våra barn och barnbarn så gör också att inte behöva vara beroende av hur OPEC agerar eller vad som händer i Venezuela på samma sätt att vi i stället kan handla biodrivmedel som kommer från restprodukter som kommer från den svenska skogsproduktionen, tanka el som vi har producerat via våra vattendrag eller via våra solceller, säger hon och fortsätter:

”Vi måste ha en omställning som vi alla kan vara med på”, säger finansminister Magdalena Andersson. Foto: NAINA HELéN JÅMA/TT / TT NYHETSBYRÅN

– Politiken behöver se till att ska vi lyckas ställa om hela samhället måste vi också ha en omställning som vi alla kan vara med på. Omställningen kan inte handla om att man i Stockholm ska åka tunnelbana eller att människor med höga inkomster ska köpa en Tesla för en miljon.

Regeringen har under våren tillsatt en utredning som ska se över om reseavdraget kan justeras till att bli ett avståndsbaserat avdrag för att bättre hjälpa de som inte har alternativ till bilen. 

”Jämförelsen med gula västarna är oundviklig”

På fredagen skulle bensinupproret ha hållit manifestationer i 12 städer för att protestera mot priserna. Bland annat i Stockholm, Göteborg, Helsingborg och Falun skulle gruppen ha ställt upp med hemmagjorda banderoller på bensinmackar klockan 16:00 på fredagseftermiddagen. 

Men på torsdagseftermiddagen kom beskedet att demonstrationerna flyttas för att man inte fått något tillstånd. 

Gruppen har för många fört tankarna till de franska Gula västarna och Peder Blohm Bokenhielm förstår varför – men menar att bensinupproret är långt ifrån samma sak. 

– Jämförelsen är dessvärre oundviklig, men jag kan inte säga att vi har inspirerats av dem. De första två veckorna i Frankrike tänkte jag att det var bra, men när man ser hur det har spårat ur i dag är det otroligt sorgligt. Att bli belägrad i sin egen huvudstad vecka efter vecka och vara rädd för vad som ska hända måste vara en hemsk känsla.

Ninna, 63, Enköping:”Det är ett högt pris nu, men jag måste säga att jag inte reagerat så pass mycket den här gången. Det känns som att priserna går upp och ner hela tiden. Men jag tycker synd om dem som måste ta bil till jobbet, för dem kan det svida.” Foto: Nicole Amiri
Georg Ivanovitch, 27, Södertälje:”Jag tycker inte att det är bra. Det har blivit alldeles för högt. Man har inte råd att åka på långa resor längre känns det som. Det som hände i Frankrike, att de höjde priserna men sedan lyssnade på folket och sänkte – det hade aldrig hänt i Sverige. Jag är missnöjd, politikerna borde göra något.” Foto: Nicole Amiri
Eddie Nordlander, 21, Spånga:”Det är ganska bisarrt att det ska vara så pass höga priser. Vi i storstäder som Stockholm kan klara oss bra eftersom kollektivtrafiken funkar. Men de som är beroende av att köra, i mindre städer och på glesbygden, för dem är det jobbigt och det kommer bli dyrt. Det är värre för de som bor i småstäder.” Foto: Nicole Amiri

Instagram har SD:s partiledare Jimmie Åkesson kommenterat att han noterat upproret och säger att han instämmer i protesten. 

– Det är inte bra för vare sig idén om att hela Sverige ska kunna leva, eller för den delen Sveriges konkurrenskraft, att det är så här dyrt att transportera sig själv. Man måste kunna bo i hela Sverige, inte bara i storstadsregionerna.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!