Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ilska mot spelbolagen – anmälningar väller in

Anmälningar mot spelbolag strömmar in till Konsumentverket – i tolv fall har det lett till tillsynsärenden.

Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för Branschföreningen för onlinespel (BOS), välkomnar granskningarna av Konsumentverket och Spelinspektionen.

– Den här typen av åtgärder från myndigheterna är oehört viktiga, säger han. 

Samtidigt slår Spelinspektionen ner på licenshavarnas bonuserbjudanden och för ”orimliga tolkningar av spellagen”.

Tre jurister jobbar på heltid på Konsumentverket med att granska alla anmälningar mot spelbolag, skriver Dagens Media. 

Drygt 200 anmälningar har hittills kommit in sedan den nya spellagen började gälla vid årsskiftet.

I samband med införandet sköt regeringen till extra pengar för att Konsumentverket ska hinna granska anmälningarna mot svenska pengaspel.

Anmälningarna handlar i de allra flesta fall om att spelbolagen brustit kring marknadsföringen.

Konsumentverkets granskning kan leda till att KO förbjuder spelbolagens reklam. Foto: TT NYHETSBYRÅN

– Det vanligaste är att konsumenten stängt av sig själv på Spelpaus.se, men sedan fortsatt fått direktreklam för spel, säger Ida Hallberg, jurist på Konsumentverket.

Expekt är ett av spelbolagen som anmälts för att fortsatt annonsera mot spelare som registrerat sig på Spelpaus.

Detta är Spelpaus

• Den nya spellagen som infördes vid årsskiftet ska bland annat skydda spelare mot överdrivet spelande, och vid behov hjälpa dem att minska sitt spelande. En del i detta är att spelarna ska kunna stänga av sig själva på spelpaus.se.

• Spelpaus är ett nationellt avstängningssystem. Avstängningen gäller alla licenserade spelbolag i Sverige med registrerat spel (cirka 60 stycken), som du hittar här.

• Du kan stänga av dig själv på en, tre eller sex månader, eller tills vidare. Du gör det genom att logga in med ditt bank-ID.

• När du stänger av dig själv ska du också slippa direktreklam om spel.

• Spelen som omfattas av din avstängning är: nätkasinon, vadhållning, värdeautomater (Vegas), datorsimulerat automatspel, bingo och lotterier online, Casino Cosmopol, spelombud och travbanor.

Källa: Spelpaus.se, Spelinspektionen 

 

LÄS MER: Stor ökning av reklam efter nya spellagen

KV: Spelare måste registreas

Andra ärenden hos Konsumentverket handlar om att marknadsför att konsumenten inte behöver konto för att spela.

– Det finns lagkrav i dag som säger att spelbolagen behöver registrera spelarna, säger Ida Hallberg.

Spelbolagen som granskas

Konsumentverket har riktat tillsynsärenden mot tolv spelbolag:

1. Spooniker Ltd

2. Hero Gaming Ltd

3. Perfect Day Media AB

4. MT SecureTrade Ltd

5. Skill On Net Ltd

6. Snabbare Ltd

7. 888 Sweden Ltd

8. Expekt Nordics Ltd

9. Zecure Gaming Ltd

10. Genesis Global Ltd

11. Premiergaming Ltd

12. Mandalorian Technologies Ltd

Konsumentverkets granskning kan leda till att KO förbjuder spelbolagens reklam.

– Vi vill först och främst ha in något slags svar från dem sedan får vi ta ställning till svaret. Skulle det bli rättsliga åtgärder så finns det olika vägar att gå. Är det ett fall av mindre vikt kan KO förbjuda reklamen. Ett sådant förbud förknipas med ett vite i de flesta fall, men det är inget man behöver betala inledningsvis. Utan bara om man bryter mot förbudet, säger Elin Häggeborn, också jurist på Konsumentverket, till Dagens Media. 

Man kan även gå vidare med skicka stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen, vilket Konsumentverket gjorde med Ninja Casinos reklam i slutet av förra året.

– Där var det 20–25 olika påståenden med direkta speluppmaningar men också att det ska gå snabbt att få ut vinster, säger Ida Hallberg.

 

LÄS MER: Kritiken mot Spelpaus 

Slår ner på bonuserbjudanden

Parrallellt uppmärksammar Spelinspektionen, den statliga tillsynsmyndigheten, att licenshavare erbjuder sina kunder olika former av bonuserbjudanden och att man i vissa fall gör ”orimliga tolkningar av spellagen”. 

– Vi har även fått in många klagomål, frågor och synpunkter avseende spelbolagens olika bonuserbjudanden, skriver Spelinspektionen.

Man konstaterar också att ”otillåtna bonuserbjudanden riskerar att locka spelare med problem att upprätthålla sitt spelande på ett sätt som kan anses ohälsosamt.”

– Spelinspektionen ser mycket allvarligt på detta och har därför inlett tillsyn mot flera bolag angående deras bonuserbjudanden, skriver man.

Bonus får bara erbjudas första gången och om licenshavaren bryter mot detta kan myndigheten ingripa med sanktionsavgifter och förlängningen återkalla licensen.

Granskningar välkomnas av branschen

– Granskningarna är extremt relevanta granskningar eftersom det är lagstiftat att spelreklamen ska vara måttfull och enda sättet att få en riktig definition på detta är genom myndighetsingripande och prejudicerande domar, säger Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för Branschföreningen för onlinespel (BOS).

Vad anser ni om att spelare som stängt av sig via Spelpaus ändå får direktreklam?

– Det är ett brott mot lagen och då ska myndigheten såklart träda in givet att det är ett Sverigebaserat bolag.

Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för Branschföreningen för onlinespel (BOS). Foto: Pressbild

Vad anser ni om spelbolag som marknadsför sig genom att säga att kunderna inte behöver konton för att spela?

– I formell mening måste man ha ett konto, det säger lagen. Det får inte finnas licenserade spel utan konton och då ska man inte heller påstå det, säger Gustaf Hoffstedt på BOS.

Han välkomnar granskningarna hos Konsumentverket och Spelinspektionen.

– Den här typen av åtgärder från myndigheterna är oehört viktiga. Annars blir det att den som är mest följsam mot regelverket förlorar och den som är beredd att tänja på gränserna vinner marknadsandelar. Den typen av incitament mår inte spelmarknaden bra av, säger Gustaf Hoffstedt.

 

LÄS MER: Ministerns ultimatum till spelbolagen 

Spelreklamen har exploderat

Spelbranschen lägger allt större summor på marknadsföring. I fjol lades sammanlagt 7,4 miljarder på reklam – en ökning med 1,8 miljarder jämfört med året innan och en fördubbling jämfört med 2016, enligt en granskning som Dagens Nyheter gjort med Kantar Sifo. 

Totalt har i dagsläget 69 bolag fått licens för spelverksamhet i Sverige. Tillsammans representerar de omkring 250 olika varumärken.

Enligt en Sifoundersökning som gjordes nyligen är 70 procent av svenskarna positiva till ett förbud mot spelreklam. 87 procent anser att det är alldeles för mycket spelreklam och 76 procent tycker att reglerna borde skärpas.

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) har efter flera möten med spelbranschen gett bolagen en tidsfrist fram till 31 mars för att ta fram riktlinjer för hur spelreklamen ska kunna göras ”acceptabel och hållbar”.

Misslyckas man med det kommer staten att gripa in med lagstiftning.

– Spelberoendet är ett folkhälsoproblem som är effekten av en oreglerad spelmarknad i decennier. Det är oförklarligt att en av de mest riskfyllda marknaderna har varit oreglerad så länge, har Shekarabi tidigare sagt.

 

Annons: