Har du koll på vad phishing är? Foto: MAJA SUSLIN / SCANPIXHar du koll på vad phishing är? Foto: MAJA SUSLIN / SCANPIX
Har du koll på vad phishing är? Foto: MAJA SUSLIN / SCANPIX
Se upp för falska Facebook-vänner. Foto: (C) PELLE T NILSSON/STELLA PICTURESSe upp för falska Facebook-vänner. Foto: (C) PELLE T NILSSON/STELLA PICTURES
Se upp för falska Facebook-vänner. Foto: (C) PELLE T NILSSON/STELLA PICTURES

Id-kapning – så gör tjuvarna för att kapa din identitet

Publicerad

Att få sin identitet stulen, det vill säga råka ut för en id-kapning, har blivit allt vanligare.

Det kan gå fort och följderna kan bli katastrofala för den som som drabbas.

Det här är bedragarnas vanligaste metoder.

Svenskarna utför allt fler ärenden på nätet. Det är smidigt men innebär även en ökad risk att få din identitet kapad.

Hur går då id-kaparna tillväga? Här är de 5 vanligaste metoderna bedragarna använder sig av och hur skydar dig mot att dem.

1. Mejl från kända företag kan vara phishing

De flesta har nog fått mejl där avsändaren ser ut att vara ett välkänt företag. Det kan handla om att erbjudande att varor till extremt låga kostnader eller besked om att du vunnit presentkort eller biljetter till ett evenemang.

Bedragarna uppmanar dig att fylla i dina personuppgifter och bankkortsuppgifter antingen direkt i mejlet eller på en falsk webbsida. Mejladressen kan se professionell ut, och det är så klart även syftet – att skapa förtroende. Med hjälp av de uppgifter du lämnar ut kan id-kaparna sedan ta lån i ditt namn och beställa varor, något som kallas phishing.

Ett knep för att inte gå i fällan är att kolla upp avsändaren på mejlet. Är det från Ikea ska det också komma från företagets domän. Är du fortfarande osäker så kontakta företaget själv. Då vet du att du pratar med rätt personer. 

 

LÄS MER: Så skyddar du dig digitalt – 6 knep för att minska riskerna på nätet 

 

Vet du hur du skyddar ditt Bank-ID bäst?Foto: ANN JONASSON

 

2. "Banktjänstemän" kapar ditt bank-ID med ett telefonsamtal

De har de senaste åren inträffat flera fall där "banktjänstemän" ringt upp bett personer slå in sina bank-id-koder för att identifiera dig. Du kan även kontaktas via mejl eller sms. Att gå med på det innebär att du omedvetet godkänner skapandet av ett nytt bank-ID så lämna aldrig ut den typen av uppgifter. En bank skulle i stort sett aldrig be dig lämna ut den typen av uppgifter över telefon. Är du tveksam, be om att få ringa upp. Ring dock inte upp det telefonnummer som "banktjänstemannen" uppger utan kontakta bankens kundtjänst. Numret hittar du på bankens hemsida.

 

LÄS MER: Det här är Bank-ID –  svar på de vanligaste frågorna 

 

Om du har blivit utsatt för id-kapning - gör så här:

Om du själv upptäcker att någon har handlat, betalat för en tjänst eller lånat pengar i ditt namn - polisanmäl direkt.

Ifall du får besked om att någon har tagit en kreditupplysning på dig som du själv inte begärt kan du kontakta upplysningsföretaget och få personnumret spärrat.

Generella råd är att spärra bankkort, att kolla att du är folkbokförd på rätt adress och se till att ingen annan beställt eftersändning av post i ditt namn. 

 

Källa: Polisen

3. Bedragare stjäl din post – och din identitet

Det är inte bara via mejl, sms och telefonsamtal som id-kaparna slår till. Att stjäla post från brevlådor, och på så sätt komma över person- och bankuppgifter, är något som drabbat många. Det är speciellt vanligt under storhelger som till exempel jul, påsk och midsommar eller i semestertider när många är bortresta och inte tömmer sin brevlåda. 

För att hitta rätt person brukar id-kapare kolla upp personens ekonomiska status. Det är lätt gjort genom att olika myndigheter och få information om betalningsanmärkningar och inkomst. Sköter du din privatekonomi, har stabil inkomst och bra kredithistorik är är du i farozonen eftersom det innebär att det då blir lättare att nya lån och handla på kredit i personens namn. Med hjälp av dina personuppgifter kan bedragarna även göra en adressändring så att de i i fortsättning får din post.

Så här kan du skydda dig:

Ett enkelt sätt att undvika det här är att ha en brevlåda med lås eller göra ett uppehåll och lagra din post när du är bortrest. 

Med Skatteverkets e-tjänst Spärra obehörig adressändring kan du förhindra att någon obehörig ändrar din adress. När spärren är aktiverad godkänns bara adressändringar som görs med e-legitimation. Tjänsten är gratis och utförs på Skatteverkets hemsida.

Med Adressändrings e-tjänst Adresslåset. Genom att låsa din adress skyddar du dig mot att någon obehörig adressändrar, lagrar eller eftersänder din post. Har du låst din adress kan beställningar enbart bekräftas med ditt BankID. Tjänsten är kostnadsfri och utförs på Adressändrings hemsida.

Det är vanligt att bedragaren tagit reda på offrets personnummer.Foto: CHRISTINE OLSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

4. Se upp för falska Facebook-vänner

Många id-kapningar sker via Facebook och Messenger. En "vän" hör av sig och säger att hans/hennes bankdosa är trasig och behöver hjälp med en kod till den egna internetbanken. "Vännen" är dock en bedragare som kapat din riktiga väns konto och när denne får koden kan han eller hon sedan komma åt dina konton och länsa dem.

Det är vanligt att bedragaren innan tagit reda på offrets personnummer och även kollat in det kapade Facebook-kontots meddelanden och uttrycker sig precis som den äkta vännen. För att förhindra det här ska du aldrig lämna ut dina bankuppgifter via Facebook eller Messenger.

 

LÄS MER: Så ska du göra om du förlorat din id-handling  

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen