Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Icas supermiss – här gör man reklam för Lidl-vara

Foto: Facebook

Gör som Ica – köp ditt te hos Lidl.

Så skojar tyskägda livsmedelsjätten med konkurrenten efter en dråplig jättetabbe i reklamen. Ica har av misstag marknadsfört Lidls tesort.

– Någon i produktionen kanske inte hade ätit en ordentlig frukost, säger Hannes Hervieu, pressansvarig Ica Gruppen.

Lidlkedjan var inte sen att uppmärksamma Icas blunder på sin Facebooksida.

En bild visar hur Ica satt upp en stor reklamskylt utanför en butik med budskapet: ”Vi gör Sigtuna godare”.

Ica skojar om reklamtabben

På bilden syns nybakade croissanter och en nybryggd kopp te. Det är ett påste med etiketten fullt synlig på fotot.

Icas svar till Lidl.Foto: Facebook

Kruxet, för Ica, är att det är konkurrentens märke Deluxe man gör reklam för. Misstaget har framkallat stor munterhet i sociala medier

”Dom köper te på Lidl - billigt, och säljer det på Ica – dyrt”, skojar en Lidlföljare på Facebook.

Ica har också svarat på passningen med glimten i ögat. På Facebook postar man en bild med budskapet:

”Hej Lidl! Ert te smakade gott, och blev fint på bild. Hoppas ni gillar vårt lika mycket. /Vännerna på Ica.”

”Vi tar det hela med ro”

Icas Gruppens pressansvarige Hannes Hervieu har inget riktigt svar på hur misstaget kunnat ske.

– Jag tror det blev så här för att Icas te är så gott att vi inte ville riskera att någon kund skulle bli utan, så då behövde vi hitta ett annat alternativ.

– Men det kan också ha varit så att någon i produktionen inte hade ätit en ordentlig frukost, vilket ju visar på att det kan bli tokigt då man inte väljer frukostdrycken med omsorg.

Den aktuella reklamaffischen kommer dock inte att spridas mer.

– Det är bara i den butiken. De hade haft en egen byrå och inte gått via Ica reklam, säger Hannes Hervieu och avslutar:

– Vi tar det hela med ro.

https://www.facebook.com/lidlsverige/photos/a.277464768990222/3275249595878376/?type=3&theater

TV: Lidl vill växa med 20 nya butiker i år

Annons: