Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ica-bluffen: Bedragarna försöker lura dig med sms

”Det är frustrerande”, säger Jesper Annell på Ica Kvantum i Liljeholmen om bluffutskicken. Foto: Privat
Meddelandena ser ut att komma från Ica. Den verkliga avsändaren är en bedragare.

Meddelandena ser ut att vara en kundundersökning från Ica – och lockar kunderna med presentkort.

De verkliga avsändarna är bedragare som vill åt dina pengar.

Varje år blir tusentals svenskar lurade.

– Det är frustrerande. Det är så enkelt att fejka avsändaren till ett sånt här meddelande, och vi är ganska maktlösa inför det här, säger Jesper Annell på Ica Kvantum i Liljeholmen.

Ica Kvantum Liljeholmen i Stockholm har på sin hemsida lagt upp en varning för en ny våg av bluffmeddelanden via sms, Facebook och mejl.

I meddelandena står det ofta att man har vunnit ett presentkort och att man bara behöver klicka på en länk för att ta del av det. En annan variant är att mottagaren uppmanas att delta i en kundnöjdhetsenkät och då kan vinna ett presentkort.

Jesper Annell, kommunikationsansvarig på butiken, berättar att han i perioder kontaktas av mängder av kunder som har fått meddelandena.

– Det läskiga är att de är så snyggt gjorda. Det ser officiellt ut och man förstår att det är många som kan gå på det, säger han.

Ica-Jesper: Vi är ganska maktlösa inför det här

Jesper Annell berättar att han lägger ut varningar till kunderna ungefär var tredje månad. Då går han ut genom alla butikens kanaler: Facebook, Instagram, veckobrev, hemsida. Han skickar också de skärmdumpar han får in vidare till Ica centralt.

– Det är frustrerande. Det är så enkelt att fejka avsändaren till ett sånt här meddelande, och vi är ganska maktlösa inför det här.

Även på Ica centralt har man lagt ut varningar via sina olika kanaler.

”ICA har en säkerhetsavdelning som arbetar kontinuerligt för att motverka dessa bluffmakare men de är väldigt skickliga och det uppkommer nya utskick allt mer ofta vilket gör att det är svårt att stoppa”, skriver pressansvarige Niclas Strahner i ett mejl.

Matvarukedjan är långt ifrån ensam och att utnyttjas för bedrägeriförsök. Postnord, SF, Elgiganten och Ikea är tre av de företag som nyligen har varnat för liknande upplägg.

Jesper Annell. Foto: Privat

De vill åt dina kortuppgifter

Så vad är det bedragarna försöker göra?

I en del fall har bluffmeddelandena syftet att få mottagaren att lämna ifrån sig sina bankkortuppgifter eller annan känslig information, så kallad phishing eller nätfiske. Oftast säljs uppgifterna vidare på den slutna del av internet som kallas darknet, och köps av helt andra personer som använder dem till att köpa saker.

Jan Olsson, poliskommissarie vid Nationellt IT-brottscentrum, bedömer att det görs hundratusentals sådana utskick till svenskar varje år. Tekniken för att fejka vem som är avsändare är lättillgänglig, och hundratals miljoner mejladresser och telefonnummer finns till salu på nätet internationellt. Nyligen hittades en databas med bland annat 16 miljoner svenska mejladresser.

– De här säljs och återanvänds av kriminella hela tiden, säger Jan Olsson.

Tusentals blir lurade varje år

I Sverige görs årligen omkring 100 000 polisanmälningar om att kortuppgifter har stulits och använts för köp. 

Det är oklart hur många av dessa anmälare som har blivit bestulna på kortuppgifter genom dataintrång och hur många som har lurats att lämna ifrån sig sina uppgifter genom bluffmeddelanden som ser ut att komma från exempelvis Ica. Men Jan Olsson menar att den senare gruppen utgör tusentals fall årligen.

Vad ska man tänka på som privatperson för att inte bli lurad?

– Man ska aldrig klicka på länkar som följer med de här meddelandena. Lämna aldrig ut kortuppgifter till något företag som efterfrågar det på telefon, mejl eller sms – om det inte är du själv som har kontaktat företaget först, säger Jan Olsson.

Polisens bedrägeriexpert Jan Olsson. Foto: Brottscentralen / Brottscentralen

”Jultomten lever inte på nätet”

Han uppmanar också till misstänksamhet mot erbjudanden om att få exempelvis presentkort utan någon motprestation.

– Då är det bluff. Jultomten lever inte på nätet.

I de fall som polisen lyckas spåra bluffarna leder de nästan alltid till servrar länder utanför EU. Men det är inte alltid som bedragarna finns i samma land som servrarna.

– Om spåren leder till Kina eller Vietnam är det meningslöst för oss att fråga de länderna vart trafiken tar vägen sen. Vi får inga svar. Och det här vet de kriminella, och de låter trafiken studsa i länder som inte samarbetar med oss.

Abonnemangsbedrägerier

Det är inte alltid som bluffmeddelandenas syfte är att lura till sig kortuppgifter. I en del fall har meddelandena syftet att få mottagaren att, utan att själv förstå det, binda upp sig på abonnemang där pengar dras från kontot varje månad. 

I ett meddelande som skickats till en kund hos Ica Kvantum står exempelvis att man kan få ett presentkort värt 250 kronor om man bara betalar 10 kronor. 

I det här utskicket, som ger intrycket att man kan få ett presentkort värt 250 kronor genom att betala 10 kronor, framgår i en finstilt text att man i själva verket binder upp sig på ett dyrt abonnemang.

Men i en finstilt, svårläst text högst upp på sidan framgår att en månatlig avgift på 749 kronor automatiskt kommer att dras från mottagarens konto.

– Abonnemangsbedrägerier är ett jättestort problem, säger Jan Olsson.

I de fallen har de som ligger bakom bluffen inte ens gjort sig skyldiga till brott enligt brottsbalken, säger Jan Olsson.

– Då är det ett ingånget avtal, då är det inte polisiärt. 

Att avsändarna falskeligen har utgett sig för att vara Ica, eller något annat företag, är ett varumärkesintrång som hanteras civilrättsligt. 

– Råkar man ut för det ska man vända sig till Konsumentverket eller Konsument Europa om det är ett utländskt företag.

”Stänger man ett hål så hittar de ett annat”

Jesper Annell på Ica Kvantum i Liljeholmen tror att han tyvärr kommer att få lägga upp nya varningar även framöver.

– Sådana här kanaljer – det var det snällaste ordet jag kunde komma på – kommer alltid att hitta vägar för att försöka lura människor. Stänger man ett hål så hittar de ett annat. Jag tror att vi överlag måste bli bättre på att ifrågasätta information på nätet. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!