Rebecca Nordström i Sala blev lurad av en telefonförsäljare från IOGT-NTO:s Miljonlotteriet. Hon har anmält organisationen till Konsumentombudsmannen. Foto: PrivatRebecca Nordström i Sala blev lurad av en telefonförsäljare från IOGT-NTO:s Miljonlotteriet. Hon har anmält organisationen till Konsumentombudsmannen. Foto: Privat
Rebecca Nordström i Sala blev lurad av en telefonförsäljare från IOGT-NTO:s Miljonlotteriet. Hon har anmält organisationen till Konsumentombudsmannen. Foto: Privat
Inkomsterna från Miljonlotteriet är oerhört viktiga för nykterhetsorganisationen IOGT-NTO:s verksamhet. Foto: PressbildInkomsterna från Miljonlotteriet är oerhört viktiga för nykterhetsorganisationen IOGT-NTO:s verksamhet. Foto: Pressbild
Inkomsterna från Miljonlotteriet är oerhört viktiga för nykterhetsorganisationen IOGT-NTO:s verksamhet. Foto: Pressbild

Här blir Rebecca lurad av lotteriets telesäljare

Publicerad

 

 

Det lät bra när säljaren ringde från Miljonlotteriet och berättade om lotterbjudandet. 

Men säljaren berättade inte hela sanningen när han lockade henne att köpa.

Hör i klippet ovan hur försäljaren lurar Rebecca Nordström i telefonen.

– Det är oerhört fult agerat, säger Rebecca, som gjort anmälan till Konsumentverket.

Dina Pengar berättade på tisdagen hur konsumentombudsmannen, KO, ilsknat till mot Miljonlotteriet och dess ägare, nykterhetsorganisationen IOGT-NTO och stämt organisationen i domstol.

– De har lurat och ljugit för konsumenterna, säger processrådet Carolina Andersson, om arbetsmetoderna hos försäljarna av Miljonlotteriets lotter via telefon.Foto: Pressbild

KO anser att IOGT-NTO inte bara är oärliga när de med hjälp av personal från olika callcenter, som anlitats av Miljonlotteriet, ringer runt och försöker få folk att köpa lotter som sedan skickas hem med posten.

– De har lurat och ljugit för konsumenterna, sa processrådet Carolina Andersson, på Konsumentverket.

 

LÄS OCKSÅ: Konsumentverket anklagar: IOGT-NTO lurar kunderna

 

En av de lurade är Rebecca Nordström i Sala och hon har anmält saken till Konsumentverket. Hennes telefonsamtal med en telefonförsäljare ingår nu i bevisningen som skickas in till domstolen.

Rebecca: "Det kändes skumt"

När Rebecca en dag i februari stod utanför bilbesiktningen ringde mobiltelefonen. En man presenterade sig. Rösten lät positiv.

"Hallå, hallå, NN heter jag. Jag ringer om lite glada nyheter till dig. Sala har fått chansen att vara med i vårt vinstregn i Miljonlotteriet, sa mannen och fortsatte:

"Jag begär inte att du ska köpa något, enbart lyssna till dom glada nyheterna. Det är ingen försäljare som ringer så du kan andas ut".

– Jag försökte flera gånger ställa frågor, men blev, ja, överkörd av försäljaren. Blev avbruten. Det kändes skumt, han ville inte komma till sak.

 

LÄS OCKSÅ: Telefonförsäljare lurade Paulas 90-åriga pappa på 100 000 kronor

 

Rebecca ville helt enkelt veta vad det skulle kosta att ta emot sex lotter. Men det blev Rebecca själv som fick säga totalsumman sedan hon räknat samman antalet lotter i erbjudandet.

Rebecca utlovas vinst, men det talas lågt om att det sannolikt bara är 40 kronor i vinst. Försäljaren Elias betonar i stället 5 000, 10 000 och 15 000 kronor som tänkbara vinster. 

Lockade med vinstpott på 370 miljoner

Försäljaren Elias i telefonen:

"Vi har en vinstpott på 370 miljoner som ska delas ut, Rebecca, som vi har beslutat att bryta ned på ett antal småvinster, så som 5, 10, 15 000. Tanken är den att alla som vi kontaktar  ska få något med sig hem. Anledningen till att vi gör det nu är för att Miljonlotteriet officiellt blivit ett av Sveriges äldsta lotterier. Det har vi tänkt fira stort".

Och Elias lockade:

"Vi har reserverat sex helt  nylanserade lotter åt dig. Där kommer du faktiskt ha en vinst att hämta ut på den femte av dessa sex. Och då låg de vanligaste mellanvinsterna på  5, 10 och 15000. Tyvärr inga miljoner vi talar om Rebecca. Men det är ju heller inte så dåligt. Eller hur? Det är ju välkommet också".

Rebecca uppfattade samtalet som om att det skulle kunna bli några tusenlappar. Men när lotterna kom så var det bara en av lotterna som gav 40 kronor i vinst.

Hon har nu avsagt sig fler utskick av lotter och gjort också en anmälan till Konsumentverket.

– Det finns folk som går på försäljarens snack. Jag kan tänka mig speciellt äldre människor. Därför var det viktigt för mig att anmäla, säger Rebecca Nordström.

Ljudfilen avslöjar försäljaren i samtalet med Rebecca

Ljudfilen från hennes samtal med försäljaren Elisas ingår nu i Konsumentombudsmannens bevisning mot IOGT-NTO.

Telefonförsäljningen av lotter är en viktig inkomstkälla för IOGT-NTO och Konsumentverket har under lång tid haft kontakt med organisationen för att få stopp på "fulsamtalen".

 

LÄS OCKSÅ: Telefonförsäljare slår till mot sjuka och äldre

 

Men till slut fick KO nog och stämde IOGT-NTO inför Patent och marknadsdomstolen i Stockholm. KO kräver ett omedelbart stopp på den nuvarande verksamheten och vill att domstolen fattar ett interimistiskt, tillfälligt, beslut om detta och hotar med en marknadsstörningsavgift på 10 miljoner kronor om IOGT-NTO bryter mot detta.

IOGT-NTO sagt upp avtal med en del säljbolag

Ledningen hos IOGT-NTO togs på sängen av Konsumentombudsmannen, KO:s stämning i domstol. Men organisationen är medveten om att det finns problem med en del säljare av lotterna i Miljonlotteriet och har tagit fram en åtgärdsplan. Planen har skickats till Konsumentverket.

IOGT-NTO säger också att man brutit kontraktet med en del callcenterföretag. Flera av säljarna har heller inte följt uppgjorda manus när de försökt sälja.

– De har inte följt de riktlinjer de har fått av oss. Vissa säljare har blivit uppsagda och i några fall har vi avslutat samarbetet med de företag som ringt på uppdrag av oss säger Laura Luna, pressekreterare hos IOGT-NTO.

Hur ska ni göra för att rensa upp i det här träsket?

– Vi måste jobba vidare med det här. Men vi har också vidtagit åtgärder.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen