Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Här är kedjan som HÖJER sina priser på Black friday

Foto: HAGLÖF
Carsten Unbehaun, Haglöfs vd.Foto: HAGLÖF / HAGLÖF

Exklusiva friluftsmärket Haglöfs visar långfingret åt Black friday.

Istället för rea väljer man att fördubbla priserna på samliga varor i butikerna!

Lyckas man ändå sälja något ska intäkterna skänkas till Naturskyddsföreningen.

Svensk friluftsmärket Haglöfs har sedan 2016 protestrat mot shoppingfesten Black friday. Markeringen sker genom att priserna på kläder och andra varor i butikerna höja med hundra procent.

Detta gäller i de fysiska butikerna Stockholm, Göteborg, Åre, Helsingfors och Oslo. E-handeln håller man stängd för att visa stöd för ”Green friday” som an kallar aktionen.

Med påslaget kommer Haglöfs skidjackor i Goretex, som redan ligger i det övre prissegmentet, att kosta uppåt 10 000 kronor.

Om man ändå säljer något ska överskottet skänkas till Naturskyddsföreningen, lovar Haglöfs enligt ett pressmeddelande.

ANNONS: Hitta bästa kampanjerna under Black Week och Black Friday – stor guide på Expressen Rabattkoder (EXTERN LÄNK)

”Inte bra för miljön”

Carsten Unbehaun, Haglöfs vd, säger i ett uttalande att man är ”djupt bekymrade över naturen. Att köpa saker som du inte behöver, bara för att de erbjuds till ett bra pris, är inte så bra för miljön”.

Haglöfs hållbarhetschef Elanie Gardiner vill att konsumenterna genom prischocken på fredagen ska få sig en funderare.

– Vi uppmanar konsumenterna att fundera på vem som egentligen får betala priset när en vara kostar mindre än produktionskostnaden.

TV: Så påverkar Black friday miljön

Annons: