Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Handlare gör om Black friday i år – för att rädda julhandeln

Foto: FREDRIK SANDBERG/TT / TT NYHETSBYRÅN

Förra året gick julhandeln trögare än förväntat.

Många handlade nämligen sina klappar under en fredag i november.

– Black friday tar allt mer av julförsäljningen, säger Erik Bergh, analytiker vid HUI Research, enligt Nyhetsbyrån Direkt.

Enligt en rapport inför julhandeln spår Handels utredningsinstitut att konsumenterna kommer att spendera betydligt mer pengar under decembermånad, jämfört med samma period 2018.

Dagligvaruhandeln väntas öka med 3,5 procent medan sällanköpsvaruhandeln antas öka med 2,5 procent.

HUI Researchs prognos är en försäljning i detaljhandeln på totalt 79,8 miljarder kronor i årets decemberhandel.

ANNONS: Hitta bästa kampanjerna under Black Week och Black Friday – stor guide på Expressen Rabattkoder (EXTERN LÄNK)

Kommer att tona ned Black friday

– Konjunkturen mattas av och konsumtionskritiken blir allt mer intensiv. Grunden för konsumtionen är dock god. Bostadsmarknaden har stabiliserats, Black Friday hamnar också till stor del i december i år och det är en svag jämförelseperiod 2018, säger HUI Researchs vd Jonas Arnberg.

I december i fjol var ökningen i handeln endast 0,1 procent. Tittar man på november och december sammantaget såg försäljningen i fjol betydligt starkare ut: Plus två procent från motsvarande period 2017.

Många passar på att köpa sina julklappar till nedsatt pris i november. Men i år kommer butikerna inte att vräka ut lika mycket varor med rabatter den sista fredagen i november.

Tidigare år har man sett en fördubbling av handeln på Black friday varje år.

– Det kommer absolut inte att bli en fördubbling i år. Handlarna ser nu över sin Black Friday-strateg, säger Jonas Arnberg, vd vid HUI Research, enligt Nyhetsbyrån Direkt.

Det innebär att handlarna rear ut färre varor eller kampanjar i mindre omfattning. 

Det finns fler hot mot lönsamheten i julhandeln. Vikande konjunktur och stigande arbetslöshet är ett skäl till att det köps mindre. Hushållen är mer pessimistiska vad gäller privatekonomin.

ANNONS: Shoppa grönt på Black Friday med 25% rabatt i hälsoshopen Happy Green (EXTERN LÄNK)

”Konsumtionskritiken blir mer intensiv”

Samtidigt blir konsumtionskritiken allt mer intensiv. Det talas om köpskam och i olika grupper på sociala medier uppmanas till en hållbar konsumtion.

– Vi ser dock ingen effekt i siffrorna av ett ökat hållbarhetstänk, säger Erik Bergh vid HUI.

Online-försäljningen är ytterligare en stark faktor i julhandeln. Den tillväxt som finns i handeln sker nu helt uteslutande på nätet, en trend som HUI Research väntar håller i sig framöver då många branscher fortsatt har en liten andel e-handel.

– Det är om man är med på nätet som man har den tillväxt vi spår för sällanköpshandeln, uppger vd:n på HUI Research.

TV: Vi har testat årets julklappar

Annons: