Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Gul & Blå återuppstår – kända svenskar bland investerarna

Di TV ger dig de bästa analyserna och hetaste aktietipsen.
Gul & Blå är fortfarande varumärke många känner till, enligt en marknadsunersökning.Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT NYHETSBYRÅN
Lasse och Marie Knutsson jobbade ihop med klädkedjan.Foto: TRE FOTOGRAFER/IBL
Charlotte Perrelli är med och investerar i klädmärket.Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT NYHETSBYRÅN
Tidigare hockeystjärnan Daniel Tjärnkvist är en annan sportprofil som investerat en slant i Gul & Blå.Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG
Magnus Norman med familj.Foto: EXPRESSEN

Jeansmärket Gul & Blå var enormt populärt på 1970-talet.

Nu återuppstår det och kändisarna står på kö för att vara med som investerare.

Charlotte Perrelli med maken Anders Jensen och Academic Work-grundaren Jeremias Andersson finns bland de största aktieägarna. Tennisprofilen Magnus Norman och Isabella Löwengrips tidigare livvakt är också med på ett hörn.

– Jag tror absolut detta varumärke kan bli en supersuccé igen, säger Charlotte Perrelli, 45.

Gul & Blå var stekhett på 70-talet, och även del av 80-talet. Jeansförsäljningen slog rekord och den största konkurrenten var märket Puss & Kram som skapades av Tommy Weiss. Det var dessa märken som gällde för dåtidens ungdomar i storstäderna.

Kunder köar utanför Gul & Blå-butiken i Stockholm, året var 1972.Foto: HANS JAKOBSSON

Pappa till klädskaparen Filippa K

1966 öppnade Lars Knutsson, i dag 84 år, och hans dåvarande fru Martina Clason, den första Gul & Blå-butiken i Birger Jarlspassagen i centrala Stockholm. 

Efter några timmar var jeansen slutsålda. Fler butiker öppnades och under en femårstid såldes det 400 jeans per dag.

Jeansen döptes till Marilyn, Elvis, Blondie och Fonzie.

Lars Knutsson är pappa till kläddesignern Filippa Knutsson, mer känd som Filippa K och till sonen Sebastian Knutsson, miljardär och grundare av spelföretaget King som bland annat lanserade online-pusselspelet Candy Crush.

Lars Knutsson, 84, grundare Gul & Blå med Viktor Ottenback, vd i nya bolaget.Foto: Privat

På 1990-talet sålde Lars Knutsson jeansmärket, på grund av sjukdom, till Crister Boork. 2008 sålde Boork varumärket till modeföretaget Heart of Brands som senare gick i konkurs, en händelse som sedan utreddes och av Ekobrottsmyndigheten.

Nu har rättigheterna till Gul & Blå tagits över av en ny ägargrupp. Där finns bland andra Jeremias Andersson, grundare av bemanningsföretaget Academic Work som också tidigare var delägare i Prins Daniels gymkedja Balance.

Lasse och Maria Knutsson under varumärkets storhetstid.Foto: TRE FOTOGRAFER/IBL

– Bland de största investerarna finns också Andreas Ögren som är vd i familjeägda kött- och charkföretaget Gudruns samt Jens Alex, före detta koncernchef på Nordisk film, uppger Viktor Ottenback, vd för nya Gul & Blå, som varit med och lockat intressenter till investeringsrundan.

Perrelli: Märket fanns inte i Växjö

En annan stor aktieägare är Charlotte Perrelli och hennes make Anders Jensen, 42. Jensen grundade Samglass AB som senare såldes till Ryds Bilglas där Jensen blev vd. I hans privata bolag Jensen of Stockholm AB finns ett eget kapital på 39 miljoner kronor.

Charlotte Perrelli minns klädmärket från sin barndom, säger hon.

– Gul& Blå-jeans fanns inte i Växjö, utan det var något man läste om i Vecko-Revyn. Dessutom passade det väl inte vår familjs kassa på den tiden. Men det var ett märke alla kände till.

Charlotte Perrelli och Aners Jensen hör till storägarna.Foto: ANN JONASSON

Hon tror stenhårt på investeringen i det nygamla klädmärket. Perrelli menar att supersuccén på 70-talet kan upprepas.

– Jag tror man kan hitta både äldre och yngre kunder. Den publiken som hade de här kläderna ligger närmast till hands, men det gäller att även hitta den målgrupp som är yngre och inte känner till Gul & Blå så väl.

Maken Anders Jensen fyller i:

– Det är ett fint gammalt märke och folkligt, inget high end. Många i vår generation har stark koppling till märket.

Tennisstjärna och hockeyspelare

Bland en liten grupp kända namn som nu vill vara med i projektet finns även före detta tennisstjärnan Magnus Norman, som under sin karriär spelade in drygt fyra miljoner dollar, liksom Magnus Andersson före detta livvakt till Isabella Löwengrip.

Tidigare hockeystjärnan Daniel Tjärnkvist är en annan sportprofil som investerat en slant i Gul & Blå. Ytterligare en profil är Ulf Fredrik von Roth, krögare och vän till kungafamiljen.

Förra tennisproffset Magnus Norman har köpt in sig i klädmärket.Foto: ARNE FORSELL/BILDBYRÅN

Enligt Gul & Blå-vd:n Viktor Ottenback är varumärket trots år i träda fortfarande känt av 83 procent av svenska folket i åldrarna 25-70 år. Det visade en marknadsundersökning.

– Barnen till vuxengenerationen känner till märket genom sina föräldrar. Vi satsar på en bred målgrupp, men det är ingen nostalgigrej. Vi ska vara väldigt 2020, säger Ottenback.

Ett grepp är till exempel att låta kända artister och konstnärer designa egen grafik på kläderna. En del av överskottet kan då skänkas till välgörenhet, uppger vd:n.

Flaggskeppsbutik i centrala Stockholm

Planen är att starta online-försäljning av jeans och tröjor med Gul & Blå-loggan. Sedan vill man öppna en flaggskeppsbutik på central adress i Stockholm.

I tiderna när butiksdöden grasserar låter det som lite  ”risky business”.

– Butiksdöden har drabbat multibrandbutiker. Varumärkesbutikerna klarar sig, hävdar Ottenback.

TV: Allt du inte visste om Charlotte Perrelli

Annons: