Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Gina Azaric, 50, ska vässa Telias skamfilade rykte

Foto: TT NYHETSBYRÅN
Kommunikationsjätten Telia Sverige har en ny marknadschef: Gina Azaric, 50. Foto: Pressbild

Kommunikationsjätten Telia Sverige har en ny marknadschef: Gina Azaric, 50.

Hon kommer närmast från kosmetikakedjan Kicks, men har tidigare varit med och byggt upp mobiloperatören Tre.

Själv är hon kund hos Halebop och saknar fast telefoni.

Telias pressavdelning har först problem att nå sin nya marknadschef när Expressen ringer och frågar. Tydligen går numret ej att nå för tillfället.

Till slut får vi kontakt, det visar sig att Gina Azaric befinner sig på resa i västra USA och Kanada. Den nya tjänsten tillträder hon i början av augusti.

– Det är ett fantastiskt roligt uppdrag. Hela telekom är ju en så viktig del av folks vardag, säger hon över en kristallklar telefonförbindelse på väg till Portland i Oregon.

Gina Azaric har tidigare varit verksam som marknadsförare inom många branscher. Bland annat på Arla och Kicks. Foto: Pressbild

Gina Azaric kommer från en tjänst som marknadschef på kosmetikakedjan Kicks där hon var i två år. Innan det var hon bland annat i 15 år hos mobiloperatören Tre där man var först att lansera 3G.

Nu tar hon över marknadsavdelningen på Telia, Sveriges största teleoperatör. Arvtagaren till gamla Televerket med sina brandgula servicebilar. Och år 2019 har vi hunnit fram till 5G.

Telias rykte är fortfarande något tilltufsat efter muthärvan i Uzbekistan som renderade i åtal, rättegång, miljardförlikning och att Telia lämnade Uzbekistan med svansen mellan benen. Fallet ska upp i hovrätten sedan tidigare Teliachefer friades i tingsrätten.

Advokaten Biörn Riese höll presskonferens i samband med att granskningen av Telia Soneras misstänkta mutaffär i Uzbekistan presenterades 2013. Foto: JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX / SCANPIX SWEDEN

Ingen toppen-PR för den statliga telejätten som jobbat hårt för att tvätta bort skandalstämpel. Ett uppdrag som normalt bland annat hamnar på marknadschefens bord.

– Jag kan inte kommentera det där alls. Jag har ju faktiskt inte börjat på Telia än, värjer sig Gina Azaric som lämnar samma svar på frågor om Telias möjliga förvärv av TV4 och C More.

Ska köpa Teliaaktier den här gången

Azaric blir chef för 35 anställda vid Telias marknadsavdelning.

Hur ska en bra chef vara?

– Att ha förmåga att skapa en tydlig vision framåt, att skapa tillit, trygghet och en gemensam värdegrund som bygger kultur i bolaget. Och att vara en bra kommunikatör.

Gina Azaric kommer från Halmstad på Västkusten. Hennes familj invandrade från forna Jugoslavien i början av 1970-talet. De fick jobb på pappersbruket i Strömsnäsbruk.

Vad betyder ditt ursprung för dig?

– Det har präglat mig, mina föräldrar kom hit som arbetskraftsinvandrare och har inte fått något gratis. De gjorde det för sina barns skull, så att vi skulle få en bättre framtid. De gav oss chansen att göra något bra av livet.

Hungerprojektet har bland annat bekostat utbildning om preventivmedel för kvinnor i Malawi. Foto: Christer Wahlgren

Från det ena till det andra, vad har du för telefonabonnemang i dag?

– Just nu har jag Halebop som tillhör Telia.

Har du fast telefoni hemma?

– Nej, det har jag inte.

Köpte du ”folkaktien” Telia när den börsnoterades år 2000?

– Nej, jag missade chansen då. Men det kommer jag inte att göra nu. Att äga aktier i bolaget man jobbar på är att verkligen vara engagerad, tycker jag.

Är det något mer vi borde få veta om Gina Azaric?

– Jag är yogalärare och startade ett välgörenhetsyogakoncept som driver en insamling för Hungerprojektet. Vi har fått in rätt mycket pengar.

Mår bra av att meditera

Namn: Gina Azaric

Ålder: 50

Familj: Stor familj bestående av mamma, pappa, broder och övriga släktingar.

Ursprung: Född i Bosnien och kom till Sverige som tvååring, uppväxt i södra Halland.

Fritidsintressen: Yoga och meditation.

Aktuell: Ny marknadschef hos Telia.