Willy Strömberg med dottern Lou i famnen. Familjens jul förstördes när bensinbolaget reserverade allt Willy hade på kortet då han skulle tanka. Men någon diesel fick han inte. Foto: PRIVATWilly Strömberg med dottern Lou i famnen. Familjens jul förstördes när bensinbolaget reserverade allt Willy hade på kortet då han skulle tanka. Men någon diesel fick han inte. Foto: PRIVAT
Willy Strömberg med dottern Lou i famnen. Familjens jul förstördes när bensinbolaget reserverade allt Willy hade på kortet då han skulle tanka. Men någon diesel fick han inte.  Foto: PRIVAT
Foto: ANNA HÅLLAMSFoto: ANNA HÅLLAMS
 Foto: ANNA HÅLLAMS

Försökte tanka – då låste bensinmacken hans kort

Publicerad

Dan före jul skulle Willy Strömberg tanka bilen. Plötsligt spärrades hans kort – och någon diesel till bilen blev det inte.

Först trodde Willy att han skimmats, men sedan förstod han att bensinstationen reserverat allt han hade på kortet.

– Nordea vägrade häva köpet och lyfta reservationen. Jag fattar inte hur de kan göra så här – hela julhelgen var summan spärrad, säger Willy Strömberg.

Willy Strömberg bor med sin sambo i Eldsberga utanför Halmstad. Den 23 december åkte han in till Halmstad för att tanka bilen på Qstar, men utan att lyckas. Automaten reserverade allt han hade på kortet, utan att Willy fick ut en droppe diesel till bilen.

Willy hade tillräckligt mycket diesel i bilen för att ta sig hem hämtade sambons kort. Därefter åkte han tillbaka till stan för att tanka.

– Men jag åkte inte till samma bensinstation, jag trodde ju något var fel på automaten. Och jag var rädd att jag blivit skimmad så jag vågade inte föra över något till mitt kort, berättar Willy.

 

LÄS MER: Marcus försökte tanka på Circle K – då låstes kontot

Kortet spärrades – dan före jul

Till sist ringde han bensinbolaget som svarade att en summa på kortet reserverats, men att den skulle släppas inom 30 minuter. När det inte hände förklarade man att det kunde dröja upp till fem timmar.

– Dagen efter var pengarna fortfarande inte tillbaka. Bensinbolaget hänvisade till banken som hänvisade till bensinbolaget. Så där höll det på. Nordea sa att de inte kunde släppa reservationen eller häva köpet. Jag var ganska irriterad för jag skulle ha köpt julklappar och käk, säger Willy Strömberg.

Först den 27 december släpptes reservationen och Willy kom åt sina pengar igen.

– Jag hoppas aldrig det här händer igen. Tänk om jag varit ensam i Norrland med bebisen i bilen – jag kunde ju blivit stående! Jag hade bara tur som hade tillräckligt med diesel för att ta mig hem, säger Willy.

På Nordea förklarar man att problemet beror på att kortutgivarna Nordea och Master Card bytt sina rutiner när man betalar med kort vid bensinstationerna. Det är numera branschstandard att bensinbolagen reserverar 1 500 kronor för att skydda sig mot att någon tankar för mer än det finns täckning för på kortet. Men i vissa fall släpper inte reservationen.

– När problemet började dyka upp insåg vi att vi behövde en rutin för det här. När någon drabbas löser vi det manuellt. Råkar man ut för detta ska man ta kontakt med vår kundtjänst som har öppet dygnet runt, säger Janina Pfalzer, pressekreterare på Nordea.

 

LÄS MER: Jennys bensinvrede efter tankningen: ”Förbannad”

Konsumentverket efterlyser tydlig information

På Konsumentverket har man den senaste veckan fått in ett klagomål om just kortbetalning vid tankstationer där belopp reserveras. Även tidigare har konsumenter anmält liknande problem.

– Ja, det är frågan om det finns ett samtycke, eftersom det förutsätter att konsumenterna har fått information om reservationen innan de godkänner transaktionen med sin kod. Mycket talar ju för att konsumenterna inte är medvetna om vilket belopp som kommer att reserveras, säger Erik Fröcklin och fortsätter:

– En kritik är att man självklart ska informera om detta så att man verkligen kan tala om samtycke. Hur man gör detta spelar inte så stor roll så länge det är tydligt, det är bensinbolagens ansvar att lösa.

Efter ett nytt EU-direktiv är en ny svensk lagstiftning snart på plats som ska tydliggöra att företagen måste söka samtycke innan de reserverar ett belopp.

– Förhoppningen är att bolagen ser till att inhämta samtycke från konsumenterna. EU-direktivet PSD2 finns redan, det ska bara implementeras i svensk lagstiftning, säger Erik Fröcklin.

Relaterade ämnen
Karin Selåker Hangasmaa
Karin Selåker Hangasmaa

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen