Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Förbudet mot dieseln: ”Uselt – folk har panik”

Ronny Svensson: ”Har du en äldre dieselbil så gör inget överilat.”

På fredagen kommer regeringen att lägga fram sitt förslag om förbud mot dieselbilar i storstäderna. Förbudet väntas slå hårt mot andrahandsmarknaden för dieselbilar.

– Det är uruselt, folk har panik, säger Ronny Svensson, privat- och tjänstebilsexpert.

På fredagsförmiddagen lägger regeringen fram sitt förslag om miljözoner i landets stortstäder. Den avgörande frågan i arbetet med förslaget har varit om äldre dieselbilar ska förbjudas i statskärnor – och vilka områden som i så fall ska omfattas. Med äldre dieselbilar menas i detta fall bilar som inte har rening enligt de nyaste reglerna Euro6. 

I Sverige finns enligt Tranportstyrelsen 1,9 miljoner dieselbilar, och 1,3 miljoner av dem uppfyller inte Euro6-regleringen. 

Det väntade förbudet slår hårt mot andrahandsmarknaden av äldre dieselbilar.

– Det är uruselt, folk har ju panik, konstaterat Ronny Svensson, vd för konsult- och kunskapsbolaget Ynnor. 

Hur ska den som äger en äldre dieselbil tänka nu?

– Har du en äldre dieselbil så gör inget överilat. Visst kommer bilarna att vara besvärliga att köra i vissa områden i Stockholm men Sverige kommer fortfarande vara ett dieselland, säger han.

 

LÄS OCKSÅ: Skatteverket backar om hur trängselskatten ska drivas in 

Rådet: Sälj utanför storstäderna

Den som vill göra sig av med sin dieselbil bör alltså försöka hitta köpare utanför storstäderna. 

Men Ronny Svensson tror att den dipp som väntas i marknaden kommer att vara tillfällig. 

– Marknaden kommer att stabiliseras, och det redan till jul. 

Anledningen menar han är att de nyare diselbilarna kommer att bli så pass dyra på grund av bonus malus-systemet som omfattar bilar köpta efter den 1 juli i år. Enligt Ronny Svensson ökar det skatten med 7 000-8 000 kronor per år för privatpersonen.

– När folk inser att nya diselbilar kommer att vara svindyra att köpa kommer de äldre bilarna bli högintressanta igen. 

Dieselförbud

Den 27 februari gav Tysklands förvaltningsdomstol klartecken för förbud mot dieselbilar i 18 städer. Förbudet gäller dieselbilar som inte uppfyller EU:s gränskrav mot utsläpp av kväveoxider. 

På fredagen lägger regeringen fram sitt förslag om miljözoner i Stockholm. Då klargörs vilka områden i staden som ska omfattas. 

Annons: