Tidigare om åren har Konsumentverket varnat för falska reor i samband med Black Friday. Flera butiker höjer priserna för sina varor inför reafesten – för att prissänkningen sen ska verka större.
Eller så påstår de att priset har varit högre än det har varit.
Konsumentverket har nu skärpt sin tillsyn för att avslöja bluffreorna. Man har i år tillsatt en arbetsgrupp som har gjort stickprover på aktuella reor.
Konsumentverkets stickprover
– Vi håller på att sammanställa resultatet av stickprovskontrollen. Det är ett omfattande material som kommer att ta flera veckor att sammanställa, säger Sara Lindmark på myndighetens presstjänst till Nyhetsbyrån Siren.
Enligt Siren har samtidigt ett hundratal anmälningar om falska reor kommit in från privatpersoner. Bland de anmälda företagen finns flera jättar – som H&M, Åhléns, Zalando och Mediamarkt.
”Prislappen visar två pris 525:- vit lapp på samma lapp rödmarkerat 169:- Vid inslagning tog jag bort denna prislapp o under ytterligare en där tydligen det ordinarie priset stod 169:- Känns verldigen inte ok”, skriver en person som handlat en presentförpackning med nagellack på Åhléns.
Anmälningar om prishöjningar
En person som anmält H&M skriver:
”2-packjoggers har fram tills förra veckan kostat 299kr. Precis innan Black week höjde de till 349kr.”
I ytterligare en anmälan berättar en kvinna att hon köpte en Samsung-tv på Mediamarkt för 12 990 kronor i början av november. Sen, när tv:n reades ut för 10 990 kronor, fick hon tillbaka 2 000 kronor.
Men så höjdes priset igen, enligt kvinnan.
”Idag den 27 november lägger Mediamarkt upp en ny annons på samma tv:n och r står det att den kostade tidigare 19990 men nu kostar 12990!/.../Att höja priset på teven på black fridag och sedan påstå att de har reat ut priset är bara pinsamt!” skriver hon till Konsumentverket.
Förra året förbjöd konsumentombudsmannen Intersport, Sportamore och Ur & Penn att använda flaska påståenden om varornas ordinarie pris.