Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Flera företag varnas för Black Friday-bluff

Se Di TV – Sveriges ekonomi-tv-kanal
Ur & Penn är ett av företagen som varnas.Foto: MATTIAS FORSBERG
Intersport riskerar böter på 2 miljoner kronor.Foto: MALIN LÖÖF

Inför rea-dagen Black Friday får tre företag varningar från Konsumentverket.

Det handlar om Sportamore, Intersport och Ur & Penn, som annonserat rea utifrån felaktigt ordinarie pris.

– Om företag utgår från felaktiga priset så luras de ju helt enkelt, säger Pär Magnusson processråd vid KO.

Företagen varnas av Konsumentverket eftersom de marknadsfört rea på varor som haft ett annat ordinarie pris än vad som angivits. Konsumentombudsmannen, KO, anser att rean på så sätt verkat bättre än den faktiskt har varit.

– Vi anser att företagen sviker konsumenterna genom att låtsas ha rea och sänkta priser. Det blir också en osund konkurrens som missgynnar företag som sköter sig och följer reglerna, säger processrådet Pär Magnusson vid KO i ett pressmeddelande.  

På grund av handlingen riskerar Sportamore, Intersport och Ur & Penn böter. Bötesbeloppet ligger på 2 miljoner kronor, respektive 2 miljoner kronor och 1,5 miljoner kronor.

ANNONS: Hitta bästa kampanjerna under Black Week och Black Friday – stor guide på Expressen Rabattkoder (EXTERN LÄNK)

Varnar för bluff-reor

I samband med nyheten varnar Konsumentverket också för andra potentiella bluff-reor. Det handlar om företag som lockar med röda priser, trots att de egentligen är de normala priserna.

I vissa fall finns även risken att priserna är högre än ordinarie pris.

– Man ska ju kunna lita på att om det står rea så ska det vara väsentlig nedsatta priser. Men tyvärr är det inte alltid så, säger Pär Magnusson till Expressen.

Han fortsätter:

– Det man kan göra är att gå in på verktyg som Prisjakt. Det är ett effektivt sätt att se prishistorik och se vad andra företag tar för varan. Sedan kan man även se hur prishistoriken sett ut för det här företaget. Då kan man se om priserna har sänkts inför rean, eller om de höjts precis innan rean för att sedan sänkas för att verka lägre.

ANNONS: Shoppa grönt på Black Friday med 25% rabatt i hälsoshopen Happy Green (EXTERN LÄNK)

Annons: