Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Flera e-handelsbolag utreds efter Black Friday

LIVE: Di TV – Sveriges ekonomi-tv-kanal
Black Friday är en stor reahögtid i stora delar av världen. Här i Paris.
Foto: BLONDET ELIOT/ABACA / STELLA PICTURES/BLONDET ELIOT/ABACA
Flera bolag har tidigare fått kritik på Black Friday.
Foto: CHINE NOUVELLE/SIPA/SHUTTERSTOCK / CHINE NOUVELLE/SIPA/SHUTTERSTOCK SHUTTERSTOCK
Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT / TT NYHETSBYRÅN

Konsumentverket har inlett tillsynsärenden mot fyra e-handelsbolag efter Black Friday.

Det rör sig om Cervera, Bangerhead, Gardenstore och Lyko.

– Det ser inte bra ut, säger Niclas Ernebratt, jurist på Konsumentverket, till Ekot.

Efter årets Black week och Black Friday kom en flodvåg av anmälningar om falska reor in till Konsumentverket. Ett antal butiker anklagades för att ha höjt priserna på vissa varor precis före Black Friday.

Konsumentverket har tidigare varnat för denna typ av bluffreor. I år skärpte myndigheten därför sin tillsyn och genomförde flera stickprovskontroller under Black week.

Materialet sammanställs och väntas vara klart i januari.

Tillsynsärenden mot fyra bolag

Men redan nu har Konsumentverket öppnat tillsynsärenden mot fyra stora e-handelsbolag, rapporterar Sveriges Radios Ekot:

Cervera, Bangerhead, Gardenstore och Lyko.

Niclas Ernebratt, jurist på Konsumentverket, säger till Ekot att det är allvarligt:

– Utifrån det material vi har – vi har skärmdumpar från deras marknadsföring på Black Friday och vi har prishistorik från en prisjämförelsesajt – så ser det ju inte bra ut.

Problemet är, rapporterar Ekot, att bolagen enligt Konsumentverket har haft ”vilseledande prismarknadsföring” på sin e-handel. Produkter ska ha markerats med ett rekommenderat eller ordinarie pris som bara varit aktuellt i några få dagar före rean.

Så svarar bolagen

– Det är jättetråkigt om någon har känt sig lurad och uppfattat det felaktigt. Det var 40 000 produkter aktiverade, och vi ser att det finns ett tiotal som faktiskt felaktigt var med i kampanjen och det måste vi se över så det inte händer igen, säger Rickard Lyko, vd på Lyko, till Ekot.

På Bangerhead säger vd:n Marc Palmefjord att de ska utreda vad som har hänt.

– Vi ser allvarligt på det och kommer att gå till botten med det hela. Vi vill alltid ha transparens och schysta priser.

Även Cervera ska utreda vad som har hänt och varför.

– Det är svårt att kommentera något vi precis fått reda på. Men vi tycker det är bra att området genomlyses, det är inte helt solklart hur branschen kommunicerar kring priser, säger marknadschefen Erika Dalle.

Hon fortsätter:

– Vi ska nu sätta oss in i vad som har hänt och fortsätta ha en dialog med Konsumentverket.

”Tar detta på stort allvar”

Gardenstores vd Valentin Berg skriver i ett mejl att bolaget nyligen har tagit del av granskningen och utreder ärendet.

”Vi tar detta på stort allvar och kommer att eftersträva en nära kommunikation med Konsumentverket för att garantera en tydlig och transparent priskommunikation gentemot våra kunder.”

Bolagen har nu till den 21 december att svara Konsumentverket. Därefter avgör myndigheten om något av ärendena ska gå vidare till konsumentombudsmannen.

Shoppar under Black Friday trots pandemin: ”Läskigt”
Annons: