Kändiskocken Erik Lallerstedt ''vann'' förra året Årets matbluff med ”Eriks Tryffelbearnaise”, en bearnaise som knappt innehåller någon tryffel. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERGKändiskocken Erik Lallerstedt ''vann'' förra året Årets matbluff med ”Eriks Tryffelbearnaise”, en bearnaise som knappt innehåller någon tryffel. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG
 Kändiskocken Erik Lallerstedt ''vann'' förra året Årets matbluff med ”Eriks Tryffelbearnaise”, en bearnaise som knappt innehåller någon tryffel.  Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

Finalklart: Här är årets fem största matbluffar

Publicerad
Uppdaterad

Kändiskocken Erik Lallerstedt får snart lämna ifrån sig titeln "Årets matbluff"  – en föga smickrande titel som han tilldelades förra året för sin Tryffelbearnaise.

Konsumentföreningen Äkta vara har nu utsett fem finalister i årets  omgång av "Årets matbluff" som svenska folket får rösta på.

Förra året var det närmare 14 000 svenskar som deltog  i konsumentföreningen Äkta varas omröstningen. Det var mer än dubbelt så många som tidigare år. Och kanske berodde det stora intresset på att en av de ofrivilliga deltagarna var kändiskocken Erik Lallerstedts produkt  ”Eriks Tryffelbearnaise” – en bearnaisesås från Kavli med tryffel baserad på ett recept från Erik Lallerstedt. Men trots namnet så innehöll såsen bara 0,005 procent äkta tryffel.

– Jag har inte på något sätt varit ohederlig. Tvärtom, sa Erik Lallerstedt efter att ha "vunnit" Årets matbluff 2016. 

Erik Lallerstedt, stjärnkock.Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

Nu har den ideella konsumentföreningen Äkta vara, som driver frågor om bättre matkvalitet med färre tillsatser och mer råvara, vaskat fram fem kandidater som tävlar om utmärkelsen. De fem finalisterna till Årets matbluff 2017 har röstats fram av allmänheten.

– Vi hade 65 nominerade produkter att ta ställning till, Björn Bernhardson, ordförande för Äkta vara. Nu får svenska folket tycka till om de utvalda.

Har ni märkt att "tävlingen" fått någon effekt?

– Efter vårt första år 2015 hade fyra produkter försvunnit i dess dåvarande från marknaden av de fem finalisterna, säger Björn Bernhardson.

– Sedan har vi märkt att marknadens aktörer pratar om priset. De i branschen pratar om "Årets matbluff".

 

Här kan du rösta på årets matbluff.

 

Här är de fem finalisterna till Årets matbluff 2017 och juryns motiveringar till varje produkt.

 

Foto: Äkta vara

1. Polarica Wild Food Kronhjortskav

"Långt ifrån renskav"

Tillverkarens namn till trots kommer köttet i denna skav varken från vilda djur eller från polartrakterna. Istället kommer råvaran från farmade kronhjortar som fötts upp på Nya Zeeland, vilket framgår av ingrediensförteckningen. Trots detta berättar förpackningen snarare om vilda djur och den svenska vildmarken. Lapplands natur verkar av allt att döma ha fått stå motiv för bilden som pryder den. På baksidan står dessutom stort: "Mat från vildmarken".

Foto: Äkta vara

2. Kockens ekologisk citronpeppar

Citronpeppar utan citron

Den innehåller inte citron, den smakar inte citron och den ska inte användas för att krydda citroner. Trots det heter produkten citronpeppar. Ekologisk dessutom. Den syrliga smaken kommer i stället helt från tillsatsen citronsyra (E330), som namnet till trots inte kommer från citron. Enligt Äkta varas granskning av innehållet i konkurrenternas produkter, samt Kockens egna "oekologiska" variant, visar att de alla innehåller ingredienser som citronskal, torkad citronjuice eller citronarom.

 

 

Foto: Äkta vara

3. Banderos Dip sauce guacamole style

Grön dipp med mycket lite avokado

Guacamole står det stort på förpackningen, men den här produkten är mycket långt ifrån vad denna avokadobaserade röra brukar innehålla. Visserligen står det "style", med betydligt mindre text under ordet, men man borde ändå kunna förvänta sig mer än ynka 0,7 procent avokadopulver i denna produkt. Största ingrediensen i denna dipp är i stället vatten. Och den gröna färgen kommer förstås från färgämnen.

 

 

Foto: Äkta vara

Foto: Äkta vara.

4. Ica Basic Citron

Det här är inte en citron 

Flaskan ser ut som en citron, den enda beteckningen på den är citron, men den som vänder på pappersbladet får se att den trots detta bara innehåller 10 procent citronjuice. Resten är vatten, konserveringsmedel samt ren citronsyra, som man har använt för att göra den lika sur som riktig citronjuice. För konsumenten är det svårt att skilja denna produkt från övriga på hyllan, som enligt en granskning som Äkta vara har gjort alla innehåller ren juice, ibland med tillsats av konserveringsmedel.

 

Foto: Äkta vara

5. Kiviks musteri Smultron bärdryck

Inte många smultron i drycken

På förpackningen står det stort "smultron" samt "smultrondryck". Det är också, utöver ett par nyckelpigor, bara dessa exklusiva bär som är avbildade på den. I själva verket är det dock betydligt mer av såväl billigare jordgubbar som fläderbär i drycken. Endast en halv procent av innehållet är smultronjuice, vilket förstås är långt ifrån tillräckligt för att ge någon nämnvärd smultronsmak. Den kommer istället från syntetiskt framställt aromämne.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen