Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Felaktig värdering avslöjad – Guldbrev hotas av stämning

Anna K Hult, jurist på Konsumentverket.
Foto: Konsumentverket / Konsumentverket
Foto: Shutterstock

Det är lätt att känna sig lurad när man får höra värderingen på sitt guld. 

Hos Konsumentverket, som tar emot anmälningar, är det ett företag som sticker ut: Guldbrev.se.

Nu hotas företaget av stämning från Konsumentombudsmannen, KO. 

– Det lutar år att vi kommer vidta rättsliga åtgärder mot dem, säger processrådet Per Magnusson. 

Lena Carlsson är vd för branschorganisationen Smycken & Klockor. 

Hon är väl medveten om att många konsumenter som säljer sitt guld faktiskt förlorar väldigt mycket pengar på affären. Och hon är rejält förbaskad på en del företag i branschen.

För bara några veckor sedan gjorde hon själv en liten undersökning.

Hon gick in på företaget Guldbrevs hemsida och fyllde i att hon ville sälja 20 gram guld, 18 karat och att hon inte behövde någon snabbleverans utan nöjde sig med normal leverans. 

På företagets hemsida lockade man med 349 kronor. 

Men svaret blev att hon bara skulle få 92 kronor grammet i ersättning.

– När vi gick ut med det här i vår bransch blev guldsmederna så förbannade. De sa att det här är rent jävla lurendrejeri. De blev helt bestörta, säger hon.

– Och så här långt går kanske inte varje konsument utan de ser att det står 349 kronor grammet och har ingen aning om vad det gäller för.

Priset anses för lågt

Anna Hult är jurist på Konsumentverket. Hon säger att man inte fått in fler anmälningar till följd av det höga guldpriset. Det är en jämn ström av klagomål.

– I de allra flesta fall handlar det om att priset inte lever upp till ens förväntningar. Det har marknadsförts ett pris men när man väl får värderingen så stämmer den inte överens med den förväntan man haft. Det kan finnas vissa villkor om att det ska vara en viss mängd, en viss karat eller att det ska skickas in inom en viss tid. Det kan också finnas värderingsavgifter eller andra avgifter kopplade till som inte visas på ett tillräckligt tydligt sätt, säger hon.

– När det gäller anmälningar kring gulduppköp är det ett bolag som vi får in anmälningar på och det är Guldbrev.

Öppnade ärende mot Guldbrev

I höstas öppnade Konsumentverket ett tillsynsärende mot just Guldbrev. 

– Sedan dess har vi haft löpande kontakt med bolaget men inte nått någon överenskommelse med Guldbrev. Gången är sådan att vi strävar efter frivilliga rättelser och kommer vi inte till en överenskommelse så har vi den möjligheten att lämna över det till KO så att de också får titta på det. Sen tar de beslutet om de vill gå vidare med det.

– Vi kom uppenbarligen inte till den överenskommelse som vi önskat.

Ärendet ligger nu hos Per Magnusson, processråd hos Konsumentombudsmannen, KO. Han säger att Guldbrev gjort några förändringar efter påstötningar men att de inte räcker. 

Han har kompletterat ärendet med bevissäkring och varit i kontakt med metallföretaget Boliden. 

Varför då?

– På Guldbrevs hemsida stod det att för att få det högsta priset på 24 karats guld så måste man skicka in en guldtacka från Boliden som högst får väga 25 gram. 

Per Magnusson ringde Boliden som förklarade att de aldrig tillverkat så små guldtackor. Den minsta var på 100 gram och i dag tillverkar man bara tackor som väger 12,5 kilo. 

Guldbrev måste svara före 4 maj

Han säger att informationen på hemsidan överlag är väldigt otydlig.

Per Magnusson har nu skickat ut ett utkast till en stämningsansökan till Guldbrev, som nu har på sig till den 4 maj att komma med ett yttrande. 

– Det lutar år att vi kommer vidta rättsliga åtgärder mot dem. 

Rent juridiskt handlar det om att man lämnat prisuppgifter på ett vilseledande sätt, ett brott mot marknadsföringslagen. 

– Man får intrycket att man ska få ett särskilt grampris när man är inne på hemsidan. Men i själva verket bestämmer de priset helt oberoende av deras prislista och deras villkor. De är inte bundna av sin egen prislista. 

Kommer du yrka på något speciellt om du lämnar in stämningen till Patent- och marknadsdomstolen?

– Ja, i så fall att de förbjuds göra om samma sak som jag anser att de gjort, att lämna vilseledande information om guldpriset. De ska åläggas att lämna korrekt prisinformation. Vite kan också bli aktuellt, säger han.

Vitesbeloppen ligger vanligtvis på runt en miljon kronor men kan dra i väg till tre miljoner. 

Guldbrev svarar

Expressens Dina Pengar har pratat med Guldbrevs vd Magnus Johansson som hänvisar alla frågor till företagets presskontakt Kristian Stålberg.

Hur kommenterar du att Konsumentverket fått ta emot så många anmälningar där personer känt att de blivit lurade av er?

– Vi har köpt guld av över 100 000 kunder och de allra flesta är nöjda. Informationen vi fått från Konsumentverket är att mindre än en promille meddelat att de är missnöjda. 

Har ni inte varit tillräckligt transparenta om villkoren på er hemsida?

– I vårt arbete med att förbättra kundupplevelsen så har vi som övergripande mål att ge kunder ett bra pris och tydlig information. Kunder kan själva uppskatta värdet på sitt guld genom en funktion på hemsidan, på så vis blir prissättningen transparent.

 Vad kommer ni svara KO om utkastet till en stämningsansökan?

– Vi har precis mottagit utkastet till stämningsansökan från KO och har ännu inte hunnit sätta oss in i den. Vi kommer att svara KO i början av maj.

 Är det så att ni utnyttjar människor som befinner sig ekonomiskt trångmål?

– Vi erbjuder en möjlighet till de privatpersoner som på ett tryggt och säkert sätt vill sälja sitt guld. Många har guld liggande hemma i lådorna som inte är till nytta för någon.

TV: ”Längre leveranstider än vanligt”

Annons: