Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

De bokade via Airbnb – blev blåsta på 20 000

Vännerna bokade en lägenhet till sin drömresa på Airbnb men blev lurade på 20 000 kronor via en falsk länk på sajten.

När de hörde av sig till uthyrningsjätten fick de kalla handen.

– Det känns som att de inte bryr sig om sina konsumenter. Jag känner mig så himla lurad, säger Fanny Skoglund.

Men efter att Expressen kontaktat de ansvariga gjorde Airbnb en helomvändning.

Fanny Skoglund, 24, har i år studerat färdigt sina tre år i Barcelona. För att fira sin examen har hon bjudit ner fyra av sina vänner till Spanien. Under en vecka i juni ska vännerna umgås, något som de verkligen sett framemot:

– Vi har pratat om den här examen i tre år nu. Vad vi ska göra, var vi ska bo och så har man ju sparat pengar. Det skulle bli en drömresa, säger Daniela Rivero-Udd, 22.

De fem vännerna letade efter ett boende och hittade en lägenhet med fyra sovrum via sajten Airbnb. 

Bokat på sajten tidigare

Airbnb är en onlinemarknadsplats som finns i flera olika länder. Man kan både hyra ut och boka privata boenden via företaget. 

Fanny påbörjade bokningen på hemsidan och skickades vidare via en länk till uthyrarens profil. Hon mejlade sin boendeförfrågan och fick bekräftat att lägenheten var ledig. Hon bokade och betalade 20 351 kronor. På mejl fick hon en bokningsbekräftelse att lägenheten var bokad för henne och hennes vänner.

– Jag har bokat på det här sättet flera gånger så inget var konstigt, säger Fanny.

Fanny Skoglund. Foto: Privat

”Jag kände att något var fel”

Men när Fanny skickade några frågor via mejl till uthyraren fick hon inget svar.

– Då började jag bli orolig. Jag fick en känsla av att något var fel. Så jag ringde upp Airbnb och bad de kolla upp användaren. De sa att de inte hade någon sådan användare och att jag troligtvis blivit lurad. 

Kundtjänsten på företaget sa till Fanny att länken hon klickat på från hemsidan måste ha varit falsk. 

– Det är sjukt att det förekommer falska länkar på deras egen hemsida. Som konsument är det ju omöjligt att upptäcka. När man går in på deras hemsida förväntar man ju sig att allt ska vara rätt.

Bokningen med Airbnb-loggan. Foto: Privat

Fanny: ”Det är fruktansvärt”

Nästa steg har varit att söka kontakt med Airbnb. Men när Fanny, Daniela och de andra kontaktar företaget för att få tillbaka sina pengar vill de inte hjälpa till. På kundservice säger de att de kommer bli kontaktade inom 24 timmar och få hjälp. Men ingen hör av sig. 

– Det känns frustrerande och man blir jätteledsen. Det är väldigt mycket pengar också, som vi kände att det var värt att lägga på en fin lägenhet. Så får man reda på att det är en falsk länk och att pengarna är i yttre rymden. När man ber om hjälp så tar ingen en seriöst, utan man blir bara vidarekopplad, säger Daniela.

Händelsen är både polisanmäld och anmäld hos Konsumentverket. Fanny har de senaste dagarna ringt Airbnb nästan två gånger om dagen. Men hon får samma svar hela tiden.

– De ska återkomma. Men det händer aldrig. Det känns som att de inte bryr sig om sina konsumenter. Jag känner mig så himla lurad, det är fruktansvärt.

Daniela Rivero-Udd Foto: Privat

Nu vill de varna andra för bolaget.

– Vi kan ju inte vara de första som blivit blåsta. Det måste vara hur många som helst. Man måste vara försiktig och verkligen dubbelkolla allting hela tiden, säger Daniela.

Examensfirandet känns i dag inte lika kul.

– Just nu känns det bara jobbigt. Man har inte ens lust att boka ett nytt boende, säger Daniela.

Plötsligt svänger Airbnb

När Expressen kontaktar Airbnb blir bemötandet annorlunda.

Via mejl skriver techjätten:

– Vår ursprungliga hantering av det här lever inte upp till de högt ställda krav vi har på oss själva, svarar man.

Och signalerar samtidigt att man plötsligt svänger i frågan.

– Vi har nu kontaktat de här användarna för att ställa allt till rätta.

Man betonar att missvisande objekt inte har på sajten att göra och det pågår ett ständigt arbete för att stävja detta.

Och konstaterar:

– Två miljoner kunder checkar in via Airbnb varje dag och det är otroligt ovanligt med händelser som denna.