Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Tågresorna ökar kraftigt – tågbolaget rustar upp

De senaste åren har intresset för tågresorna till Berlin rusat i en takt som har gjort att Snälltåget, inte hunnit med. Foto: HARALD EISENBERGER
Marco Andersson, marknadschef för Snälltåget. Foto: Transdev / Transdev
Allt fler tar tåget till kontinenten. Foto: NIKLAS NYBERG
De senaste åren har intresset för tågresorna till Berlin rusat i en takt som har gjort att Snälltåget, inte hunnit med. Foto: SHUTTERSTOCK

Efterfrågan på Snälltågets nattåg till Berlin har fördubblats på ett år.

Trots att avgångarna ökat från tre till sex dagar i veckan är biljetterna nästan slut.

Nu rustar Snälltåget, för att växla upp trafiken ytterligare framöver.

Åker du tåg i Europa i sommar?

– Vi har sålt slut på allt. Det har funnits större efterfråga än vi kunnat erbjuda. Vissa avgångar har varit slutsålda fem-sex veckor i förväg, säger Marco Andersson, marknadschef för Snälltåget.

Snälltåget mellan Malmö och Berlin är det enda svenska tåget som fortfarande kör mellan Sverige och kontinenten.

De senaste åren har intresset för tågresorna till Berlin rusat i en takt som har gjort att Snälltåget, inte hunnit med. Bara ett fåtal platser finns kvar på på tågen som går de sista två veckorna för säsongen, vecka 32-33.

– Om bara någon procent av flygresenärerna i stället börjar vilja ta tåget så gör det en ganska stor skillnad för oss. Och det är det som har hänt nu, säger Marco Andersson på Snälltåget.

Marco Andersson, marknadschef för Snälltåget. Foto: Snälltåget / Snälltåget

”Plötsligt gör folk aktiva val”

Tågen till Köpenhamn och Norge går med jämna mellanrum, men för att ta sig till kontinenten med direkttåg från Sverige finns det i dagsläget bara ett alternativ – Snälltåget mellan Malmö och Berlin.

Snälltåget tog över sträckan Malmö-Berlin från SJ 2012 och är i dag den enda aktören som kör direkttåg mellan Sverige och kontinenten.

– Det är Skandinaviens enda nattåg till kontinenten. Men det var länge rätt kämpigt. Berlin-linjen gick nätt och jämt runt och vi har fått kämpa för att få ihop det, säger Marco Andersson.

De dansk-tyska nattåg som gick från Köpenhamn förut till Basel, Amsterdam och Prag lades ned för fem år sedan och det har inte gått andra direkttåg från Sverige sedan 90-talet, enligt Marco Andersson.

SJ har ingen direktförbindelse till kontinenten. Några X2000-tåg rullar dock från Stockholm, över Öresundsbron, till Köpenhamn. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL

Men inför våren och sommaren 2018 hände något som skulle förändra svenskarnas intresse för att resa med tåg utanför Sverige.

– Då kom det riktiga trendbrottet. Plötsligt började folk göra aktiva val att ta tåget. Jag tror att i och med saker som Greta Thunberg och valet kom klimatfrågan upp till ytan på ett sätt som det inte har gjort tidigare, säger Marco Andersson.

Men trots att man ökat avgångarna från tre till sex avgångar per vecka under de hetaste sommarveckorna, och dessutom kör en vecka längre än i fjol, har det varit strykande åtgång på biljetterna.

Vill utöka trafiken

Som det ser ut nu går bara nattåget under sommarmånaderna mellan midsommar och 18 augusti, men Marco Andersson berättar att man ser över möjligheten att utöka trafiken redan inför nästa säsong.

– Att efterfrågan finns är det ingen tvekan om. Det gäller bara att vi ska försöka möta den, och det är svårt när den växer så pass snabbt, säger Andersson.

Även ett intresse för att resa under resten av året har vuxit fram den senaste tiden och Marco Andersson berättar att man rustar för att kunna utöka trafiken ytterligare nästa år.

– Vi ser att det finns intresse utanför de perioder vi kör nu också. Men frågan är om det är tillräckligt stort och hur mycket man vågar lägga på i antalet avgångar, säger han.

Blir det en ihållande trend, vilket Marco Andersson spår så behöver man också behöva utreda om andra sträckor kan bli aktuellt.

Men det finns fortfarande många hinder som än så länge gör det både dyrare och krångligare än nödvändigt att ta tåget utanför Sveriges gränser, menar han och välkomnar regeringens kommande utredning om enklare tågresor till Europa.