Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Expertens Norwegianråd: Skydda dig mot konkurs

Norwegian krisar och måste nu ställa om hela bolaget till att bli mer lönsamt. Foto: PATRIK C ÖSTERBERG

Norwegian har kniven mot strupen.

Efter att ha gått med miljardförlust måste lågprisflygbolaget nu göra en radikal omställning.

Och det kan påverka dig som konsument.

– Mycket i Norwegian känns osäkert, säger sparekonomen Frida Bratt.

När Norwegian på torsdagen släppte sin senaste rapport lyste siffrorna röda. Ebitda-resultatet för fjärde kvartalet blev en brakförlust och landade på minus tre miljarder norska kronor.

Samtidigt har det norska lågprisflygbolaget kommunicerat att man ställer om:

Från fokus på att växa – till att bli lönsamt.

 

 

Sparekonomen: Skydda dig mot konkurs

Nu uppmanar Nordnets sparekonom Frida Bratt alla konsumenter att ta det säkra före det osäkra, och skydda sig mot en eventuell konkurs. I en kommentar säger hon:

– Jag tycker det är jätteviktigt att påminna alla som bokar resa med Norwegian att betala med kreditkort. Då har man ett skydd om det skulle vara så att det går så långt att bolaget går i konkurs.

”Jag tycker man ska ta det säkra före det osäkra och alltid betala med kort”, säger Frida Bratt. Foto: Nordnet / Nordnet

Frida Bratt tycker att mycket i Norwegian känns osäkert.

– Man måste få ordning på lönsamheten och man måste lyckas med de åtstramningar och saneringarna av ekonomin som nu genomförs. Ett alternativ är att bolaget köps upp eller slås samman med ett annat bolag.

DET HÄR GÄLLER VID KONKURS

Har du köpt en paket- eller charterresa via en svensk researrangör kan du få tillbaka pengar med hjälp av resegarantin, om arrangören eller ett anlitat flygbolag går i konkurs.

Ansök om resegaranti hos Resegarantinämnden inom tre månader.

Har du köpt en reguljär flygbiljett står du utan skydd.

Du kan söka ersättning från konkursboet, men ditt krav blir en oprioriterad fordran.

Har du betalat resan med kreditkort kan du eventuellt få ersättning från kreditgivaren (banken). Vänd dig dit i första hand – annars kan Konsumenternas bank- och finansbyrå hjälpa till.

En del försäkringar omfattar konkursskydd.

 

Källa: Konsument Europa, Hallå konsument 

Flygexperten tror på Norwegian

Jan Ohlsson, flygexpert och journalist, tror ändå Norwegian kommer att klara krisen.

– Den är inte värre än den SAS hade för några år sen, säger han och fortsätter:

– Visst befinner sig Norwegian i ett svårt läge, men med tanke på hur företagskonstruktionen ser ut skulle jag bli förvånad om hela koncernen föll i bitar.

Jan Ohlsson flög senast med Norwegian i går, torsdag, berättar han – och tänker fortsätta boka resor med bolaget. Foto: Privat

Nu står flygbolaget inför ett stålbad.

– Under den processen lär man få krympa verksamheten, innan man kan ladda om, om det inte sker en försäljning under resans gång. Inget är otänkbart.

Enligt Jan Ohlsson har det aldrig varit så svårbedömt för flyganalytiker som nu.

– Det blir tre väldigt turbulenta år i flyget. Konkurser och sammanslagningar kommer att dugga tätt, säger han.

– Men jag tror på Norwegian, och för konsumenternas del får vi nog hålla tummarna. Bolaget behöves för att hålla rimliga priser.

 

 

Hur länge till kommer vi har så här låga priser?

– Priserna måste upp på sikt, de här riktigt låga prisernas tid är snart till ända men det verkar inte bli i år.

Så skyddar dig mot en konkurs

Oavsett vad kan det vara smart att skydda sig mot en konkurs. Det gör man bäst på följande sätt:

• Betala med kreditkort, då kan man ha rätt till ersättning från banken.

”Det finns möjlighet till skydd i en reseförsäkring. Ett tips är att kolla upp det i förväg, om man är osäker på bolaget”, säger Karolin Kühn på Konsument Europa. Foto: Pressbild

• Kolla din reseförsäkring och vad som ingår i den. Om du är osäker på flygbolaget kan det vara värt att teckna en försäkring som skyddar mot konkurs.

 

 

• Du kan jämföra olika reseförsäkringar på Konsumenternas försäkringsbyrå.

Om olyckan ändå är framme, att ett bolag du har bokat en flygresa med går i konkurs, är det första du ska göra att kolla om du har betalat med ett kreditkort eller inte.

– Sen får man anmäla sina krav till konkursförvaltaren, men vid en konkurs finns det vanligtvis inte tillräckligt med pengar i bolaget, säger Karolin Kühn, juridisk rådgivare på Konsument Europa.