Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Efter Tele 2-affären – så kan du påverkas

Helena Nordman-Knutson tror på fortsatt prispress inom telekommarknaden – annars kan Konkurrensverket sätta stopp. "Det kommer att komma nya sätt att ta betalt för tjänsterna och det tror inte jag hämmar konsumenterna. Snarare tvärtom", säger hon. Foto: Hallvarsson och Halvarsson
Joakim Bornold tror inte att prispressen på telekommarknaden kommer att bli större än den redan är. Foto: Nordnet
Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Att Tele 2 och Comhem går samman sätter press på konkurrenterna.

Nu tror experter på fortsatt stenhård konkurrens – och på att konsumenterna gynnas positivt.

– Prispressen fortsätter, säger Helena Nordman-Knutson på Hallvarsson och Halvarsson.

Telekomjättarna Comhem och Tele 2 går samman, i en affär där mobiloperatören Tele 2 "slukar" bredbandsoperatören Comhem.

Nu ska Konkurrensverket säga sitt.

Det är ännu för tidigt att säga något om affären och hur det påverkar de båda bolagens kunder. Men experterna tror inte att fusionen drabbar konsumenterna negativt. Helena Nordman-Knutson, ansvarig för transaktionskommunikation på rådgivningsföretaget Hallvarsson och Halvarsson, säger att det är så här framtiden ser ut:

Allt fler digitala lösningar, och nya kombinationer av digitala tjänster.

Expert tror på lägre priser

– Samlar man då allt under ett tak blir det bekvämt, lättare att använda och de teknologiska möjligheterna är stora, säger hon och tillägger:

– Men det är ingenting som sker över en natt.

Kommer detta att innebära pressade priser för konsumenterna?

– Ja det tror jag, på sikt. Det blir en effektivitet. Det finns nya prissättningsmekanismer och kombinationer av olika tjänster man kan paketera på olika sätt.

 

LÄS MER: Experten om bråket mellan Discovery och Comhem 

 

Tidigare betalade kunder för flera olika tjänster separat. Men vi går mer och mer mot allt fler paketerade lösningar.

– Det är en utveckling där man når konsumenterna på ett bättre sätt, säger Helena Nordman-Knutson.

Experten om Tele 2 och Comhem

Hon säger att konkurrensen fortfarande är stenhård på telekommarknaden.

Bengt Nordström, vd och analyschef på konsultbolaget Northstream, är inne på samma spår.

– Det finns inget som tyder på att konkurrensen inom branschen kommer att minska. Det är en mogen marknad som inte växer, säger han till TT.

 

LÄS MER: Bottenbetyg för Tre i ny kundundersökning 

 

Både han och Helena Nordman-Knutson tror att fusionen kommer att innebära ett bredare utbud för konsumenterna, där man kombinerar telefoni, bredband och tv-tjänster.

Det sätter också rejäl press på konkurrenterna att erbjuda liknande eller bättre lösningar. Bland annat Telia, som har pratat om att utveckla den nordiska marknaden.

"Konsumenter kräver allt mer"

– Sammanslagningen sätter press på Telia som säger att man vill vara aktiva i Norden men det är Tele 2 som är det, säger Nordnets sparekonom Joakim Bornold till Dina Pengar.

Han tror dock inte på lägre kostnader för konsumenterna.

– Inte mer än den prispress som redan finns där genom att vi konsumenter kräver allt mer för att vi vill göra allt mer med vårt bredband och våra mobiler. Det tror jag inte kommer att sakta ned och det kommer att fortsätta att var stentufft och kräva stora investeringar. Det är väl därför också det krävs att man blir en större spelare, säger Bornold till Dagens Nyheter.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!