Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Efter SAS-strejkkaos: Nu rear flygbolaget ut biljetter

Foto: SAS
Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: PHILIP DAVALI / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Foto: STELLA PICTURES SCANDINAVIAN AIRLINES
Foto: STELLA PICTURES/XINHUA

SAS tar krafttag för att försvara sin position efter strejkkaoset.

Flygbolaget inledde i morse en jättekampanj med sänkta priser till sina resmål. 

– Vi har den här typen av kampanjer med jämna mellanrum, säger Freja Annamatz, presschef på SAS.

Under onsdagen kommer SAS egna trafiksiffror som visar hur många passagerare som flög med bolaget under april månad - den månad när piloterna strejkade under en vecka från den 26 april. Strejkveckan kommer att slå hårt mot siffrorna och ytterst bolagets intäkter.

Men i morse gick SAS ut med en kampanj om sänkta biljettpriser.

SAS sänker biljettpriserna - tillfälligt

”Fantastiska priser till alla våra resmål” skriver SAS i sin reklam som gick ut onsdagsmorgonen. Till vissa resmål är priserna halverade på en del avgångar. Andra destinationen har sänkningen skett med några hundralappar.

Ett utdrag från SAS prislista med sänkta biljettpriser i sin kampanj.

Men det gäller att leta ordentligt eftersom sänkningen inte sker över hela linjen med alla avgångar utan vissa tidpunkter.

SAS-strejken gynnade Norwegian

SAS-piloternas strejk blev ren jackpot för för huvudkonkurrenten Norwegian som la beslag på 1 000-tals strandsatta flygpassagerare under strejkdygnen. Bolaget passade också på att ta mer betalt för de sina biljetter.

Sammanlagt draggades mer än 300 000 SAS-passagerare av konflikten under strejkveckan och drygt 4 000 avgångar ställdes in. Vad det kostat bolaget är oklart, men kostnaden ska presenterad i samband med delårsrapporten den 28 maj som omfattar perioden februari-april.

När Norwegian i tisdags presenterade sina passagerarsiffror för april månad skrev bolaget:

”Under sista veckan i april var det en något ökad efterfrågan hos bolaget på grund av pilotstrejk i Skandinavien”.

Många experter spådde att SAS skulle dra igång större kampanjer för att få tillbaka eventuella förlorade passagerare.

SAS förnekar att den nu inledda kampanjen är en sådan aktion.

– Vi har den här typen av kampanjer med jämna mellanrum. Den här kampanjen ligger inom den ordinarie kampanjplaneringen, säger Freja Annamatz, presschef på SAS.

SAS presschef Freja Annamatz. Foto: SAS

Från SAS vill man inte uttala sig om det senare i vår kommer en större ”charmoffensiv” mot passagerarna.

– Vi följer den plan vi har och följer löpande utvecklingen.