Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Efter kundernas raseri – här är Adlibris nya plan

Johan Kleberg på Adlibris. Foto: Simon Paulin
Adlibris lager i Morgongåva. Foto: Henry Lundholm / Postnord

Kunderna har rasat mot Adlibris i jul.

Nu har näthandelsjätten en plan för hur det ska bli bättre nästa år:

Man ska kopiera giganten Amazons upplägg, uppger Breakit.

Inför jul svämmade sociala medier fullständigt över av inlägg från upprörda Adlibris-kunder. Kunderna uppgav att de hade väntat på sina leveranser i flera veckor – och att de var missnöjda med bristen på kommunikation.

Nu rapporterar Breakit att det i december har kommit in 33 anmälningar mot Adlibris till Konsumentverket. Det kan jämföras med sju stycken under helåret 2017.

– Det känns väldigt trist att en del av våra kunder är så missnöjda, då måste vi tänka om, säger Adlibrisgruppens vd Johan Kleberg till Breakit.

 

 

Adlibris om de sena julleveranserna

En av förklaringarna till de sena leveranserna kring jul är att en hyllsektion på lagret rasade samman. En annan är sena externa leveranser.

Adlibris har tidigare också hävdat att en del beställningar som kom in kring Black Friday halkat efter i systemet.

Johan Kleberg tror att det främst är bristande kommunikation från Adlibris sida som har orsakat kundernas raseri.

– Vi borde varit mycket tydligare med att berätta att det skulle dröja längre tid att få varorna levererade men att de skulle komma fram innan jul. Nu blev många kunder oroliga och arga när leveransen dröjde även om det i slutändan visade sig att de fick varorna innan julafton, säger vd:n till Breakit.

 

 

Adlibris inspireras av Amazon

Enligt honom var det två procent av Adlibris leveranser som inte kom fram till jul. Det är ”för dåligt”, men ändå ”lite bättre” än i fjol, säger han.

Och nu har Kleberg en plan för hur det ska bli ännu bättre nästa vinter. Tanken är att kopiera e-handelsgiganten Amazons upplägg.

– Amazon har infört ett nytt julleveransalternativ där de inte ger något exakt leveransdatum utan bara garanterar att varorna kommer fram innan jul. Då blir kundernas förväntan rätt och man undviker oklarheter. Jag tror också att vi kommer att göra som Amazon och införa ett leveransalternativ till under julhandeln, säger Johan Kleberg till Breakit.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!