Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Efter kritikstormen: Nya skatteregler för husbilar

Foto: ANNA-KARIN NILSSON / ANNA-KARIN NILSSON EXPRESSEN
Foto: ANNA HÃ¥LLAMS / EXPRESSEN / ANNA HÅLLAMS / EXPRESSEN

Skattereglerna för husbilar ska ändras.

Regeringen har tagit till sig av proteststormen och backar efter den massiva kritiken.

– Kritiken har varit relevant. En husbil är något annat än en bil som man kör till och från jobbet varje dag, medger Magdalena Andersson (S), finansminister OCH husbilsentusiast.

1 september började körcykelmetoden WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) användas för att räkna ut svenska fordons miljöpåverkan.

När detta tillämpas på fordonsskatten blir effekten på nya husbilar extra påtaglig.

För några år sedan var fordonsskatten omkring 5 000 kronor för en nyregistrerad husbil.

När systemet med bonus malus trädde i kraft 1 juli 2018 gick den upp till cirka 14 000 kronor.

Med den nya höjningen kan skatten hamna på 28 000 kronor per år de tre första åren för en nyregistrerad husbil.

Så beräknas utsläpp och fordonsskatt

I lagstiftningen för WLTP finns övergångsregler fram till och med år 2021. 

En husbil som bara har ett WLTP-värde kommer att bli beskattad utifrån det värdet.

En husbil som även har ett NEDC-värde (det gamla sättet att beräkna) kommer att bli beskattad utifrån det värde som är lägst av NEDC och WLTP (vanligen NEDC) om husbilen tas i trafik första gången senast 31 december 2019.

För fordon som tas i trafik första gången från och med den 1 januari 2020 gäller nya skatteregler som innebär att det värdet som är högst av NEDC och WLTP gäller för beskattning (vanligen är det WLTP). 

Källa: Transportstyrelsen

På husbilstillverkaren Kabe i Jönköping blev effekt omedelbar och 25 anställda fick sägas upp under hösten.

Massiv kritik mot kostnadsökningen

Kritiken mot nya skattereglerna har varit massiv bland husbilsägare.

Detta har regeringen lyssnat på och backar nu kring skattereglerna och ger i dag Skatteverket i uppdrag att införa flexiblare skatteregler för husbilar.

– Det är helt korrekt som många påpekat – en husbil används inte som andra bilar eftersom det både är ett fordon och ett fritidsboende, säger finansminsiter Magdalena Andersson (S).

Så ställer man av husbilen

Nuförtiden behöver man inte hålla på med pappersblanketten som ska rivas av, skrivas på och skickas in till myndigheterna (även om det fortfarande går). Laddar man ner appen ”Mina fordon” eller loggar in på Transportstyrelsen med bank-ID så fixar man avställning på nolltid.

Det finns dock en liten hake, det måste gå minst 15 dagar från avställning till påställning för att den ska gälla. Man kan alltså inte gå in i appen och ändra från dag till dag.

– Det stämmer att det finns en administrativ karens, så att det är först på 16:e dagen som ändringen gäller, annars räknas det inte som avställning, uppger Jonny Geidne, utredare vid Transportstyrelsen.

(ur en tidigare artikel i Expressen, 31/10 2019)

Husbilar skiljer sig från andra lätta fordon. De körs inte lika långt och inte lika frekvent. Detta ska beaktas i skattelagstiftningen.

– Vi tycker det är rimligt att husbilar ska beskattas för utsläppen när de körs, men samtidigt är det väldigt ofta husbilarna står stilla. Därför ber vi nu Skatteverket att se över att skattereglerna för att införa mer flexibla möjligheter, säger Magdalena Andersson.

Husbilar – allt vanligare på campingplatser.Foto: Anders Good / TT

I dag krävs att fordonet har varit avställt i minst 15 dagar eller att fordonet har bytt ägare under avställningstiden för att skatten ska återbetalas. Detta minskar möjligheterna för landets 100 000 husbilsägare att genomföra spontana resor och utflykter.

Magdalena Andersson beskriver ett önskvärt scenario:

– Man kör ju oftast husbilen några få dagar om året. Tanken är att man ska kunna använda den under Kristi himmelsfärds helg, ställa av den direkt efteråt för att enkelt ställa på den vid midsommarhelgen. Sen ställer man av den igen för att ställa på den vid semestern.

Frågan ligger varmt om finansministerns hjärta.

– Husbilen är fantastisk så tillvida att den både är ett fordon och ett fritidsboende. Att ha husbil skapar en otrolig frihet, säger Magdalena Andersson.

Finansministern har själv inte husbil, men har semestrat i hyrd husbil och gör det gärna igen.

– Det var en fantastisk upplevelse, säger Magdalena Andersson.

Så mycket kan du spara på förslaget

Enligt finansministerns förslag ska det bli lättare att ställa av husbilen när man inte använder den om 15-dagarskarensen tas bort.

Räkneexempel:

Om du exempelvis kör en ny Dethleff Pulse T7051 ligger den årliga fordonsskatten i dag på 26 801 kronor.

Det blir cirka 73 kronor per dag.

Använder du bara husbilen enligt Magdalena Andersson scenario blir kostnaden denna:

Kristi himmelfärdshelgen: 4 dagar blir 294 kronor.

Midsommarhelgen: 3 dagar blir 220 kronor.

Semester: 25 dagar blir 1 835 kronor

Höstlov: 7 dagar blir 514 kronor.

Kostnad: 2 863 kronor

Tillbaka på fordonsskatten under avställd tid: 23 938 kronor.

Dessutom får du tillbaka en en del av premien på försäkringen den tid husbilen är avställd: 5 117 kronor (beräknad på en helförsäkring hos Länsförsäkringar.

Skattereglerna för husbilar

Nya husbilar som är registrerade som personbil klass II omfattas av bonus–malus-systemet.

Systemet innebär att miljövänliga fordon ges en bonus samtidigt som fordon med höga utsläpp betalar en förhöjd fordonsskatt.

Användningen av husbilar skiljer sig dock från andra fordon eftersom de inte körs lika långt och ofta används som fritidsfordon.  

I uppdraget ingår att utreda hur reglerna kan ändras så att skatt inte tas ut för husbilar som omfattas av bonus–malus vid avställningsperioder som är kortare än 15 dagar. 

TV: Magdalena Andersson om KD-ledarens kändisresa

Annons: