Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Du kan få biljettpengarna tillbaka vid oro för corona

Maja Lindstrand, jurist Konsumentverket.Foto: Konsumentverket
Norska flygbolaget Norwegian ställer in många avgångar .Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
SAS är som hela flygbranschen hårt drabbad av nya coronaviruset.Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Resebranschen kämpar i motvind och flygbolagen stoppar linje efter linje på grund av nya coronaviruset.

Samtidigt försöker allt fler svenskar avboka utlandsresor för att de är oroliga. Oftast är svaret: Är du inte sjuk blir det ingen ersättning.

Men det finns en lucka där konsumenten kan fått rätt.

– Man kan tycka det är orimligt att bolag gör vinst på att personer fruktar för sina liv, säger Maja Lindstrand, jurist vid Konsumentverket.

Tidigare i veckan meddelade SAS att man ställer in alla avgångar till norra Italien. Från och med torsdagen stoppar man också flygen till Hongkong.

Även Norwegian drar i nödbromsen till följd av nya coronaviruset. Det norska bolaget drar in 22 långdistanslinjer mellan Europa och USA 28 mars till 5 maj. Detta sedan Norwegians kunder minskat med 22 procent under februari.

Internationella flygorganisationen IATA konstaterar att planen flyger halvtomma för närvarande. De sammanlagda förlusterna kommer att uppgå till någonstans mellan 63 och 113 miljarder dollar under året för hela flygbranschen.

Flygchefen: Trafiken har kollapsat

– Flygbolagen står inför bokningsras på tvåsiffriga procenttal och trafiken har kollapsat på många rutter, säger Alexandre de Juniac, IATA:s generaldirektör, i ett uttalande på torsdagen.

Flygbolagen blöder och det gör även resebranschen. Didrik von Seth, generalsekreterare i branschorganisationen SRF, varnar i Expressen för att det kan komma många konkurser och uppsägningar om virusspridningen inte klingar av innan sommaren.

– Nybokningarna har minskat med 10-20 procent, upp till 50 procent på vissa destinationer, säger generalsekreteraren.

Samtidigt är det allt fler resenärer som vill boka av sina resor. Men det är långt ifrån självklart att få tillbaka pengarna. 

Det krävs att UD avråder från resor till resmålet, eller att man kan visa läkarintyg på att man är sjuk och inte kan åka. Detta gäller om man bokat en paketresa.

– Rädsla eller oro för att bli smittad räknas alltså inte som ett skäl, uppger Didrik von Seth på SRF.

Avboka en resa - detta gäller

Har du beställt en paketresa har du rätt att avboka med full ersättning om UD eller annan behörig myndighet avråder från att åka till resmålet. Eller om alla turistattraktioner eller infrastruktur har stängt ner på resmålet, vilket gör att själva syftet med din paketresa inte kan uppfyllas.

Den som köpt ett avbeställningsskydd, till exempel via hemförsäkringen, har i regel rätt att få full ersättning på resekostnaden om man själv, närstående eller resesällskap drabbas av en plötslig allvarlig sjukdom, olycksfall eller dödsfall. Då krävs att man kan uppvisa intyg från läkare.

Enligt Konsumentverket ska även den som köpt en paketresa och som känner oro över att man genom en underliggande medicinsk diagnos löper en särskild risk att drabbas extra hårt om man skulle smittas av nya coronaviruset, kunna avboka och få pengarna tillbaka.

Då förutsätts att man har läkarintyg och att fall med virussmitta upptäckts på eller i nära anslutning till resmålet.

Virusspridningen på resmålet får heller inte ha varit känt när resan bokades.

Om du har köpt flygbiljett på egen hand är det flygbolagens avbokningsregler som gäller, och de skiljer sig en del åt. Generellt kan man inte räkna med full återbetalning även om UD gått ut med reseavrådan.

Många oroliga människor som bokat utlandsresa hör nu av sig till Konsumentverket.

– Trycket har varit högt och frågorna rör framför allt rätten till avbokning och hur man ska göra om man hamnar i karantän, säjer Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.

Hon poängterar att man faktiskt kan ha rätt till full ersättning om man bokar av en paketresa av oro över nya coronaviruset. Även om man inte är sjuk vid avresetillfället.

Detta gäller personer som enligt läkarintyg har en bakomliggande diagnos som kan förvärra tillståndet om man skulle smittas av viruset. Det kan till exempel vara svårare diabetes som sänker immunförsvaret.

– Konsumentverket anser därför att resenärer som har ett medicinskt tillstånd som gör att de skulle drabbas extra hårt av viruset, har rätt att avboka om man har ett läkarintyg samtidigt som viruset sprids på orten man ska till, eller i nära anslutning till den, uppger Maja Lindstrand.

Stöd hos EU-kommissionen

Konsumentverket stöder sig på EU-kommissionen som i samband med att den nya paketreselagen infördes 2018 fastslog att man kan ha rätt till återbetalning, om man genom läkarintyg kan visa att man har ett medicinskt tillstånd som gör viruset extra farligt.

Detta har dock inte prövats rättsligt ännu. Men om någon konsument, som uppfyller dessa kriterier, gör anmälan så avgörs detta i Allmänna reklamationsnämnden (ARN), alternativt domstol.

Maja Lindstrand på Konsumentverket menar att det är rimligt att resenärer som känner stark oro för att de tillhör dessa extra utsatta riskgrupper ska kunna boka av resan utan ekonomisk förlust.

– Man kan tycka det är orimligt att bolag gör vinst på att personer fruktar för sina liv, säger hon.

 

TV: Flygbolagen som hamnar på svarta listan.

Annons: