Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Dolda effekten trycker upp bensinpriset till 20 kronor

Foto: PATRIK C ÖSTERBERG
Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL-AOP / /IBL

Ökade krav på att blanda in förnybara bränslen i bensin och diesel kommer att pressa upp priset mot 20 kronor litern de närmaste åren.

Det visar uträkningar från Skattebetalarnas förening.

– Biltrafiken är redan överbeskattad i förhållande till sina miljökostnader, säger Sofia Linder, chefekonom.

Sveriges högt uppsatta klimatmål märks bland annat i reduktionsplikten, som innebär att minskade utsläpp ska nås via stegvis ökad inblandning av biodrivmedel i bensinen och dieseln.

I år är reduktionsplikten satt till 2,6 procent, nästa år är den fastställd till 4,2 procent. Därefter ska den öka för att nå det uttalade etappmålet på 15 procent 2025 och sedan skruvas upp ytterligare.

Reduktionsplikten infördes i juli 2018 och kommer tillsammans med den höjda skatten på drivmedel medföra höjt bränslepris med 35 öre per liter från januari 2020.

I höstbudgeten föreslår regeringen och samarbetspartierna en skattesänkning för att neutralisera överindexeringen – utan denna hade bensinpriset höjts betydligt mer (med 51 öre) vid årsskiftet.

Prisökning med 3,60 kronor

Enligt beräkningar från Skattebetalarnas förening kommer bensinskatten öka med drygt två kronor litern de närmsta sex åren. Samtidigt kommer reduktionsplikten öka priset med 1,55 kronor vilket gör att den sammanlagda ökningen stannar på ca 3,60 kronor 2025, enligt uträkningarna.

Om oljepriset stiger ytterligare eller om kronan fortsätter försvagas blir literpriset vid pumpen ännu högre.

En annan risk är att efterfrågan på biobränslen skjuter i höjden vilket kommer att pressa upp priset ytterligare – skärpt EU-lagstiftning gör redan att fler länder i Europa börjat efterfråga klimatvänligare produkter.

Så kan bensinpriset stiga de närmsta åren

2019: 15,96 kronor (mitten av september).

2020: 16,31 kronor (+ 0,35 kronor i skatteuppräkning och reduktionsplikt).

2021: 16,91 kronor (+ 0,60 kronor i skatteuppräkning och reduktionsplikt).

2022: 17,53 kronor (+ 0,62 kronor i skatteuppräkning och reduktionsplikt).

2023: 18,16 kronor (+ 0,63 kronor skatteuppräkning och reduktionsplikt).

2024: 18,84 kronor (+ 0,68 kronor skatteuppräkning och reduktionsplikt).

2025: 19,54 kronor (+ 0,70 kronor skatteuppräkning och reduktionsplikt).

Fotnot (1): Reduktionsplikten i procent är fastställd för 2019 (2,6) och 2020 (4,2). 2025 ska nivån ligga på 15 procent. Uträkningen baseras på förväntad prispåverkan med 20 öre 2020 enligt budgeten 2018 och en jämn ökning av procenttalet mellan 2021–2025 vilket motsvarar 27 öre per år.

Fotnot (2): Koldioxid- och energiskatten har räknats upp med KPI plus två procentenheter enligt Konjunktursinstitutets inflationsprognos.

Fotnot (3): Spekulationer kring ändringar av råvarupriset, beskattningen, valutaskiftningar eller höjt pris på biodrivmedel har inte tagits med.

Källa: Skattebetalarnas förening.

Reduktionsplikten är ett klimatinitiativ – ska inte ett sådant få kosta?

– Jo, men biltrafiken är redan överbeskattad i förhållande till sina miljökostnader. Sverige har världens tuffaste klimatkrav och reduktionsplikten riskerar att pressa upp bensinpriset ytterligare varje år och slå undan benen för familjer som är beroende av bilen för att få vardagen att gå ihop, säger Sofia Linder, chefekonom på Skattebetalarna.

Sofia Linder, chefekonom vid Skattebetalarnas förening.

Ni har gjort era beräkningar på att den nuvarande kostsamma nivån på biodrivmedel. Finns det inte möjligheter att detta blir billigare år för år?

– Det är svårt att bedöma hur priserna för biodrivmedel kommer att utvecklas, men när fler länder skärper kraven på inblandning framöver är risken stor att priserna ökar ytterligare. 

Uträkningen tar inte upp andra prispåverkande händelser – varför? 

– Det är svårt att sia om faktorerna som styr bensinpriset – oljepriset, svenska kronan, teknisk utveckling, politiska styrmedel liksom priset på biodrivmedel. Vi har därför valt att utgå från bensinpriset i mitten av september för att med en enkel beräkning visa effekterna av hur politiska beslut genom bensinskattens årliga omräkning och reduktionsplikten kan komma att påverka bensinpriset. Politiska styrmedel kommer, oavsett priset på råolja, öka bensinpriset med ca 3,60 kronor litern till 2025, där bensinskatten står för drygt två kronor och reduktionsplikten för 1,55 kronor, säger Sofia Linder.

Annons: