Med den nya datalagstiftningen får du bättre koll på vem som kontaktar dig för att sälja prylar du kanske inte vill ha. Foto: LEV DOLGACHOV / LEV DOLGACHOVMed den nya datalagstiftningen får du bättre koll på vem som kontaktar dig för att sälja prylar du kanske inte vill ha. Foto: LEV DOLGACHOV / LEV DOLGACHOV
Med den nya datalagstiftningen får du bättre koll på vem som kontaktar dig för att sälja prylar du kanske inte vill ha. Foto: LEV DOLGACHOV / LEV DOLGACHOV
Jämförelsen med godis kan göra lagen lättare att förstå - läs mer i texten. Foto: JESPER JAKOBSENJämförelsen med godis kan göra lagen lättare att förstå - läs mer i texten. Foto: JESPER JAKOBSEN
Jämförelsen med godis kan göra lagen lättare att förstå - läs mer i texten.  Foto: JESPER JAKOBSEN

Det här är nya dataskyddslagen – så påverkar den dig

Publicerad
Uppdaterad

Den 25 maj 2018 träder en ny dataskyddslag i Sverige och EU i kraft.

Med den ska du slippa oönskad reklam från företag du en gång gjort affärer med.

Anledningen är att de inte längre får spara dina uppgifter om du inte vill.

En ny datalagstiftning låter som världens tråkigaste nyhet, men det är den inte. Tvärtom kommer många människor i Sverige och EU att jubla. 

För företagen kan det ge en massa extra jobb när de tvingas inhämta klartecken för dig att få behålla vad de vet om dig.

På Linkedin jämför verksamhetsutvecklaren Arvo Kaulio den nya dataskyddslagen, GDPR med en skål godis:

Tänk dig att du ställer ut en stor skål lösviktsgodis i en shoppinggalleria. Många kommer att fråga dig om det är okej att ta, andra bara förser sig. Ett antal kommer att stoppa fickorna fulla av ditt godis.

Arvo Kaulio jämför godiset med människors personuppgifter, namn, epost och telefonnummer. Besökarna är företag som tar uppgifterna för att försöka sälja sina produkter till alla de fått uppgifterna om. Och det är du som blir störd i e-post och telefon när du inte vill.

Vad gör och är den nya datalagstiftningen?

Den nya datalagstiftningen GDPR gör att företagen måste be dig om lov att ta hand om dina uppgifter. Och de får bara låna dem. Vill du ta tillbaka uppgifterna så måste de stryka dig ur sina register.

GDPR i 6 punkter

Ett företag eller organisation måste be om ditt tillstånd att använda dina uppgifter. Läs igenom villkoren när företagen frågar dig.

Organisationen eller företaget måste förklara vilka uppgifter de behöver och vad de ska använda dem till. Som att skicka mejl, sms eller ringa dig.

Du har rätt att se vilka uppgifter företaget eller organisationen har om dig. Vill du tas bort från deras register ska du få göra det.

Ångrar du dig kan du dra tillbaka tillståndet eller ändra i det.

Du ska även kunna flytta dina uppgifter från ett företag till ett annat, som mobiloperatörer och försäkringsbolag.

Vill företaget lägga in dig i en kundgrupp måste du ge ditt tillstånd.

 

Vad betyder GDPR?

GDPR är engelska för General Data Protection Regulation. En förordning för alla medlemsländer i EU. Vill du läsa hela förordningen finns den på Datainspektionens hemsida

 

Maxstraffet för brott mot förordningen är 20 000 000 euro. Eller 200 miljoner kronor.Foto: Erwin Wodicka - wodicka@aon.at

 

Vad händer om företag bryter mot lagen?

Den gamla Personuppgiftslagen har anklagats för att vara tandlös, där straffen har varit låga.

I den nya förordningen kan ett företag som brister i behandlingen av personuppgifter tvingas betala en administrativ sanktionsavgift på upp till 20 miljoner euro (200 miljoner kronor) eller 4 procent av deras globala omsättning, skriver IDG. Det är främst Datainspektionen i Sverige som ska se till att reglerna följs. 

Om en myndighet bryter mot reglerna är det medlemslandet som bestämmer straffskalan. I Sverige hamnar de på 10–20 miljoner kronor, i linje med brott mot miljö- och arbetsmarknadslagarna.

Vad behöver jag göra för att ta tillbaka mina uppgifter?

Innan du hämtar tillbaka dina uppgifter ska du först ha godkänt att företagen får spara e-post, mobil, adress och så vidare.

Exakt hur företagen går till väga för att hantera EU:s direktiv är individuellt från organisation till organisation, företag till företag. 

Det har resonerats om att du ska kunna gå in på affärens hemsida (om det är en affär) och loggar in med dina uppgifter. Där ska du kunna se vilka uppgifter företaget sparat om dig och varför. Samt ska du därifrån kunna ta tillbaka kontouppgifter med mera, så att du slipper utskick, sms och telefonsamtal.

Tänk på att lagen gäller företag och organisationer inom EU. Har du konton i andra länder, som Wish eller amerikanska Amazon gäller deras länders lagar.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen