Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Den stora mjölkstriden - senaste ronden till Oatly

Bråken mellan Oatly och mjölkbönderna, och då främst mjölkjätten Arla, har pågått under flera år.Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT / TT NYHETSBYRÅN

Smölk och mjölk - kan det förväxlas? Är Smölk ett fantasiord eller en listig skrivning för att associera till mjölk?

De två orden har hamnat på byråkraternas bord i det pågående kriget mellan havredrycksproducenten Oatly och mjölkens tillskyndare.

Efter en juridisk strid får Oatly behålla varumärket ”Smölk” – något som upprör intresseorganisationen Svensk Mjölk.

– Det är olyckligt när något kan förknippas med mjölk när det inte är det, säger Jonas Carlgren, mjölkbonde och ordförande för Svensk Mjölk.

Bråken mellan Oatly - som delvis har kinesiska ägare - och mjölkbönderna och då främst mjölkjätten Arla, har pågått under flera år med reklamfilmer där de häcklar varandra och jurister inkopplade på vardera sidan och stämningar i domstol.

Senaste ronden i mjölk och dryckesbråket har precis avslutats.

Svensk Mjölk, som ägs av Arla, Norrmejerier, Falköpings Mejeri, Skånemejerier via Skånemejeriers ekonomiska förening och Gäsene mejeri, har förlorat denna omgång.

Branschorganisationen gick i taket när de upptäckte att Oatly registrerat varumärket ”Smölk” och vände sig till Patent och registreringsverket, PRV, och klagade. Men PRV avslår nu invändningen från Svensk Mjölk mot varumärket ”Smölk”, uppger nyhetsbyrån Siren.

Mjölkbönderna anser att ordet ”Smölk” är vilseledande och felaktigt skulle kunna kopplas till Svensk Mjölk.

– Det är olyckligt. Vi ska nu ta ställning till om vi ska ta det vidare till domstol, säger Jonas Carlgren, ordförande i Svensk Mjölk och mjölkbonde i Linghem i Östergötland till Expressen.

Uppstickaren Oatly kör hårt med Arla.Foto: Fredrik Nilsson / Oatly

 

Båda sidor kopplade in jurister i ordbråket hos PRV. Skriftväxlingen är en tämligen lustig läsning.

Smölk - ett fantasiord eller inte?

Svensk Mjölks ombud är gravallvarlig i sin argumentering mot Oatly: 

”SMÖLK framstår för den genomsnittlige konsumenten som en felskrivning av mjölk snarare än ett fantasiord, eftersom denne föranleds tänka på mjölk. Uttalet och stavning medför att allmänheter läser SMÖLK som s-mjölk. Genom att Oatlys märke omfattar mejeri ersättningsprodukter finns en koppling till märket som talar för att SMÖLK är deskriptivt och saknar särskiljningsförmåga”.

Oatlys jurist hade inte mycket till överens för argumenteringen utan skrev:

”SMÖLK är ett fantasiord och kommunicerar till omsättningskretsen att det är fråga om något annat än ”mjölk” varför något vilseledande av konsumenten inte kommer i fråga. Vidare skiljer sig antalet bokstäver i märkena åt. Det framstår som osannolikt att SMÖLK skulle uppfattas som s-mjölk, det vill säga Svensk Mjölk då Sverige förkortas Sv. Det föreligger tydliga visuella, fonetiska och konceptuella skillnader mellan kännetecknen”.

Svenska Mjölks ombud gav sig inte utan skrev:

”Mjölk är föremål for rutinmässiga inköp då konsumenten är förtrogen med innehållet. Vid köptillfället och hastiga inköpsval kan konsumenten uppfatta att SMÖLK istället är en mejeriprodukt, även om livsmedelsbeteckningen anger att det är en ersättningsprodukt for mjölk” .

Oatly gick alltså segrande ur den här striden - eller rättare sagt den här ronden. Svensk Mjölk överväger att överklara till Patent och marknadsdomstolen.

Samtidigt pågår det stora ordkriget mellan mjölkjätten Arla och Oatly så sista ronden har inte gått i mjölkkriget.

Brörk, Pjölk och Prölk - ordstriden

Arla hade en stor prisbelönt reklamkampanj under 2018 med rubriken ”Bara mjölk smakar mjölk” där cafégäster och skolbarn blir besvikna och grimaserar när de serveras de påhittade produkterna ”Brörk”, ”Pjölk” och ”Prölk” i något som kunde uppfattas som ett försök att driva med Oatlys produkter.

”Brölk” i stället för mjölk i kaffet i Arlas reklam där de driver med Oatly.

Oatly svarade snabbt med att vända sig till PRV och märkesskydda de påhittade namn som Arla använt sig av i reklamen. Och Arla svarade med att invända mot registreringen med motiveringen att det skett i ”ond tro”. Där står striden. Patent och registreringsverket väntas inom kort avgöra denna rond i kriget mellan Oatly och Arla.

Annons: